Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tips vid installation av icke orginal CD !

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004

Tips vid installation av icke orginal CD !

För första gången har jag lyckats köpa en begagnad bil med orginal ISO-kablaget intakt, Cd fanns däremot inte med. Eftersom motorljudet bara är roligt korta svängar så fick jag tillslut letat upp en vettig spelare.

Efter att ha betalat för den inne på MDS så satte jag mej i bilen och smällde in den direkt på parkeringen. Allt gick som det skulle med den biten men när skivan började snurra lät det inte alls kul i kupén. Ljudet va platt och saknade alla parametrar som dynamik och pondus. Trots orginal 4" och diskant i I-brädan och 6X9" bakom ryggen så borde det gå att lura ut lite bas tänkte jag och satte mej i baksätet. Mycket riktigt 6X9:orna dunkade på ganska bra men fram i kupén lät det rent ut sagt skit.

Lösningen då är att Saab har på sina orginalstereos förmodligen fasvändt signalen för antingen fram eller baksystemet i Cd:n, detta funkar ju bra ända tills man byter till något annat och får fasfel till följd. Jag tog helt enkelt ur Cd:n igen och pillade ut högtalarkabeln med kontakt ur Cd:ns ISO-hona därefter bytte jag plats på plus respektive minuskabeln (titta i manualen till Cd:n).

Samma sak gjorde jag med vänster fram, när jag sedan tryckte tillbaka Cd:n med nu fasvändt framsystem så fungerade allt som en smäck, basen från org. 6X9" skall kännas i ryggen även om du inte har slutsteg.

Detta tips gäller bara om du känner att basen släcks ut framme i kupén.

Anledningen till att jag skriver detta lilla tips är att jag någonstans på forumet läste att det inte blir bra om man blandar orginal med "riktig" bilstereo, det är inte alltid grejorna det är fel på
    //Jimmy

Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Har inte org. stereo in min 9000 (cs mod), men där behövde jag inte fasvända hgt. Sitter org. hgt fram å MDS hgt bak.

Mvh Jonas
    mvh Jonas

Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Då har kanske MDS högtalarna en annan mekanisk fas från fabrik, min Aero har orginal monterat även bak. Har du ungefär lika mycket bastryck fram som bak?

Detta är förövrigt Saab nummer två i ordningen som jag fått göra detta på.

Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Nej, finns ingen möjlighet att framsystemet hänger med mina MDS i basljuds återgivning. Kör med Fanatic serien bak. Men det e väll inte tanken heller? Att fram ska producera lika mkt bas som bak?

Blir nog en tur ned till MDS å uppgradera framsys. när budgeten tilåter.

Mvh Jonas
    mvh Jonas

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Nej men tanken med fasvändningen är att du kommer att uppfatta basen från 6x9" som om den kommer från 4" i I-brädan. Effekten blir ju att du ger 4" en botten att stå på och dom bara behöver fylla ut det övre registret.

Ditt framsystem skall kunna spela en hel del bas med stöd från 6x9". I min bil har jag en Clarion Cd och orginal högtalare runt om, denna kombo har fått folk att höja på ögonbrynen och att börja leta efter lådan i skuffen.

Har man fasfel kan man oftast upptäcka detta genom att 4" låter ansträngt och presterar ingen bas alls, i vissa upplevda fall känns det som man har lock för örat, det senare är mer ovanligt men förekommer.

Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Okaj, då förstår jag. Blir till å kolla upp detta i veckan.

Mvh Jonas
    mvh Jonas

Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Du glömed inte den "blå" remoten till orginalsteget som driver 6'orna i dörrarna? Det gjorde jag....
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Sitter inga 6:or i dörrarna på en 9000.

Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Har lite planer på att bygga 6,5" i dörrarna....

Sedan har jag kopplat förbi org. förstärkaren som sitter under stolen höger fram.

Mvh Jonas
    mvh Jonas

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004

Re: Tips vid installation av icke orginal CD !

Citat Ursprungligen postat av 9K_Aero
    För första gången har jag lyckats köpa en begagnad bil med orginal ISO-kablaget intakt, Cd fanns däremot inte med. Eftersom motorljudet bara är roligt korta svängar så fick jag tillslut letat upp en vettig spelare.

Efter att ha betalat för den inne på MDS så satte jag mej i bilen och smällde in den direkt på parkeringen. Allt gick som det skulle med den biten men när skivan började snurra lät det inte alls kul i kupén. Ljudet va platt och saknade alla parametrar som dynamik och pondus. Trots orginal 4" och diskant i I-brädan och 6X9" bakom ryggen så borde det gå att lura ut lite bas tänkte jag och satte mej i baksätet. Mycket riktigt 6X9:orna dunkade på ganska bra men fram i kupén lät det rent ut sagt skit.

Lösningen då är att Saab har på sina orginalstereos förmodligen fasvändt signalen för antingen fram eller baksystemet i Cd:n, detta funkar ju bra ända tills man byter till något annat och får fasfel till följd. Jag tog helt enkelt ur Cd:n igen och pillade ut högtalarkabeln med kontakt ur Cd:ns ISO-hona därefter bytte jag plats på plus respektive minuskabeln (titta i manualen till Cd:n).

Samma sak gjorde jag med vänster fram, när jag sedan tryckte tillbaka Cd:n med nu fasvändt framsystem så fungerade allt som en smäck, basen från org. 6X9" skall kännas i ryggen även om du inte har slutsteg.

Detta tips gäller bara om du känner att basen släcks ut framme i kupén.

Anledningen till att jag skriver detta lilla tips är att jag någonstans på forumet läste att det inte blir bra om man blandar orginal med "riktig" bilstereo, det är inte alltid grejorna det är fel på
    //Jimmy
    skifta du samtliga stifft lr bara vänstra sidan???
    Varför göra det man får när det finns så mycket annat kul!!

Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Medlem#
    5772
    Vet någon möjligen vilka färger det är på orginal högtalar kablar för + respektive - så man enkelt kan kolla om det blivit fel? Min far bytte ut orginal sterion i sin CS '96 och har klagat lite på att det inte är nåt vidare ljud, jag provade den häromdagen och kan nog vid närmare eftertanke hålla med om att det vart lite platt...

Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    bara att skifta + o - på ena sidan och se om det blir bättre.

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Man skiftar båda sidor om man märker skillnad på den sidan man först skiftar. Dock är skillnaden så markant så man hör på studs om man haft fasfel.

Alla högtalare skall fasas med varandra, det gäller även om man kör separata steg och subwoofers. Börja fasa fram och bak med varandra och sedan ställer du ner allt utan fram och subwoofer och fasar subwoofer med fram.

Liknande ämnen

1. Tips vid installation av laddtrycksmätare?
    Av dave66_swe i forum Utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 10:56
  2. Tips på katalysator Race/sport/orginal
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 23:15
  3. Erfarenheter av icke-orginal strålkastare?
    Av Fabian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 20:50
  4. Hjälp och tips vid installation av oljetrycksmätare.
    Av kidsten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 05:22
  5. Ratt kontroll till icke-orginal stereo?
    Av nejo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 13:45

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •