Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Blinkande motorsymbol i 9-5:a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    286

    Blinkande motorsymbol i 9-5:a

    Beklagar om det finns svar på denna fråga men jag hittar inget som det ser ut nu.

    Finns det ett svar så länka gärna till den sidan sen kan ni mods ta bort tråden.

    Min fråga.
    När jag gasar på för fullt på 3:an och varavar till ca 6000 då börjar motorlampan att blinka i ca 10 sek sen slutar den. Vad kan va fel?
    Eller är det något fel? På saab säger dom att dom aldrig hört talas om detta förut men det kan va DI-kasetten så den bytte dom på goodwill
    Men problemet finns fortfarande kvar.

    Bilen en 9-5Aero -01 som rullat 16K inget gjort med bilen utan helt original.

    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346
    Motorsymbolen tänds när avgasreningen inte kan hålla lambda 1. Någonting händer alltså vid fullgasacceleration som gör att avgasreningen inte hänger med.
    Körde farsans V70 T5 genom Tyskland, Tjeckien och Polen i somras när det var sådär rekordvarmt. Vid +38 grader tändes motorsymbolen och talade om att avgasreningen inte orkade med på BF95. Tankade Shell's värsta soppa vid nästa tankstopp, och efter ett par mil slocknade lampan och förblev släckt hela resan. Vi tankade "supersoppa" resten av resan...
    Troligen fetade insprutningen upp bränsleblandningen så kraftigt p.g.a. värmen att avgasreningen inte mäktade med längre. Med högoktanig bensin behövdes inte lika fet blandning.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 144
    När check engine blinkar, så betyder det att det är risk för skador på motor och katalysator, pga fel på förbränningen.

    Du ska undvika att köra så lampan blinkar. INTE BRA!

    Dags att felsöka lite. Kolla saker som bränsletryck, tändstift m.m. Även felkoder bör läsas ut.

    Ibland beror blinkande lampa vid fullgas på att det knappt finns någon bensin kvar i tanken. Jag förmodar att så inte är fallet hos dig? Iså fall bör du tanka genast.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961

    Re: Blinkande motorsymbol i 9-5:a

    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Beklagar om det finns svar på denna fråga men jag hittar inget som det ser ut nu.

    Finns det ett svar så länka gärna till den sidan sen kan ni mods ta bort tråden.

    Min fråga.
    När jag gasar på för fullt på 3:an och varavar till ca 6000 då börjar motorlampan att blinka i ca 10 sek sen slutar den. Vad kan va fel?
    Eller är det något fel? På saab säger dom att dom aldrig hört talas om detta förut men det kan va DI-kasetten så den bytte dom på goodwill
    Men problemet finns fortfarande kvar.

    Bilen en 9-5Aero -01 som rullat 16K inget gjort med bilen utan helt original.

    Tacksam för svar
    Taskig bränslepump kan tända motorlampan. Men när du var hos saab, läste dom inte av några felkoder ?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 757
    Hej !

    Blinkande lampa kommer sig av MISSTÄNDNING. Åtgärd, släpp gasen BUMS!
    Misständningar som kan vara katalysatorskadliga.

    Det har inte med att man inte kan åka lambda1, inte med avgasrening.

    I övrigt, gör som Danjell skrivit-
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Blinkande lampa kommer sig av MISSTÄNDNING. Åtgärd, släpp gasen BUMS!
    Misständningar som kan vara katalysatorskadliga.

    Det har inte med att man inte kan åka lambda1, inte med avgasrening.

    I övrigt, gör som Danjell skrivit-
    Ok, blandade nog ihop korten lite...
    Men om motorlampan lyser med FAST sken är det väl fel på avgasreningen?
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    440
    Nej, När check engine lyser är det en felkod lagrad, det kan bero på hundratals olika saker, t.ex. att du inte dragit åt tanklocket.....
    Så låt oss döda myten att Check Engine är en "lambda" lampa..

    Det är lika fantastiskt varje gång det kommer in en kund med lysande CE och tror de vet felet på rak arm, kan säga så här, ingen har lyckats hittils. Läs felkoder, och använd fakta, spekulationer är bara oproffsigt och oftast just.. spekulationer.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    286
    ok nu börjar vi om.......

    Jag pratar om symbolen som ser ut som en orange motor INTE Check Engine lampan.

    När jag var hos saab så kollade dom felkoder och det fanns inga.
    Tändstift är bytt vid 15.000 och nu har bilen rullat 16.050 mil.

    Jag kör på 95 oktan........ja vet att man inte ska det enligt många men det har ingen betydelse för motorn, endast för att få full effekt.
    (nu kommer nog många komentera mitt bränsleval )

    Att släppa på gasen när det kommer en Volvo T5 med 20" varje dag och lägger sig i röven när man åker hem från jobbet är inte lätt (se ironin i detta)

    Ne allvarligt talat så låter det ju inte bra, kanske ett 3" med racekatt skulle underlätta för bilen.
    Men det känns som en drastisk åtgärd.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Om den orangea motorn inte är CE-lampan. Hur ser då din CE lampa ut?
    Man lär så länge man lever.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    213
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Om den orangea motorn inte är CE-lampan. Hur ser då din CE lampa ut?
    Ja de undrar jag oxå?! Kanske dax att läsa instruktionsboken till din bil...
    Nya tider nya projekt...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Jag kör på 95 oktan........ja vet att man inte ska det enligt många men det har ingen betydelse för motorn, endast för att få full effekt.
    Hej,

    På vilket sätt menar du att bränslevalet inte har "betydelse för motorn"?

    När bytte du stift senast, och vilka stift sitter i bilen?

    Börja med att tanka BF98.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av mrspringer
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Om den orangea motorn inte är CE-lampan. Hur ser då din CE lampa ut?
    Ja de undrar jag oxå?! Kanske dax att läsa instruktionsboken till din bil...
    Jag är med på detta inlägget!

    Min kompis har en Aero -00 och han har en orange motor som betecknas "Check Engine" men ni kanske har köpt era bilar hos olika bilhandlare
    Saab 9-5 2,3t -98 Midnight Blue
    Kör aldrig om en röd Saab 9-5 upprepade gånger!!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    195
    Conny2857:
    Den orangea symbolen ÄR din Check Engine-lampa precis som flera har skrivit. Att motorn misständer (som blinkande CE betyder) kan utöver ovanstående saker även bero på felaktig luftmassmätare.

    Så: ToDo list:
    Kolla stiften (rätt typ? Tändkassetten var ju bytt så den bör det inte vara...)
    Kolla bränsle (bränsletryck, (tankmätare ;-) ) )
    Kolla luftmätningen (försök få tag i en annan luftmassmätare att prova med).


    Longshot: Kolla även efter små luftläckage i andningsvägarna (luft in, luft ut) som kan göra att bilen rikar upp bränsleblandningen lite, men inte tillräckligt för att ge felkod.
    Tanka även 98okt och se om det blir bättre. Om bilen spikar så fetar den på, det kan vara droppen som får bägaren att rinna över om du har en något fet adaption. Hmm... lambdasond kan det ju vara också... men jag TROR inte det är lika vanligt som de andra felen?

    Mvh

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    286
    Kör för mycket 9000 också

    Check Engine texten står ju i 9000 och inte i 9-5.......ni har så rätt.

    Jag ska börja med att köra på 98 så får vi se om det blir bättre.
    .
    .
    .
    .
    Edit: Jag kollar sällan Instruktionsboken men jag brukar köra med full tank.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    469

    Re: Blinkande motorsymbol i 9-5:a

    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Beklagar om det finns svar på denna fråga men jag hittar inget som det ser ut nu.

    Finns det ett svar så länka gärna till den sidan sen kan ni mods ta bort tråden.

    Min fråga.
    När jag gasar på för fullt på 3:an och varavar till ca 6000 då börjar motorlampan att blinka i ca 10 sek sen slutar den. Vad kan va fel?
    Eller är det något fel? På saab säger dom att dom aldrig hört talas om detta förut men det kan va DI-kasetten så den bytte dom på goodwill
    Men problemet finns fortfarande kvar.

    Bilen en 9-5Aero -01 som rullat 16K inget gjort med bilen utan helt original.

    Tacksam för svar
    Har precis samma fel på min 9-5 Aero -00 också.. min är dock steg3 med nybytt turbo, har dock haft samma problem innan. Själv ska jag prova att byta LMM i förebyggande syfte.. Har du fått bukt med ditt problem?

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

Liknande ämnen

  1. Blinkande CE 9-5 Aero!
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 01:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •