Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: felkod 73 Adaptation, short time bråttom

  1. #1

    felkod 73 Adaptation, short time bråttom

    hej har felkod 73 Adaptation, short time på min ng900i 94 (sugmoror) vad betydet det? hitta inget genom att söka bara olika svar någon det e brådis nu för båda bilarna står stilla nu :S:S
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 562
    Bort med minuskabeln på batteriet i nån minut, gör sedan an adaption.
    Så "nollar" man bilen, har du tur så försvinner varningen.

    Annars kan du läsa mer om vad det kan vara här:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... tion+ng900

    edit
    om du inte känner till hur man adapterar efter att ha nollat, så gör man såhär:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =adapterar
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    ok men nu är det så att bilen inte går bra stundvis så jag vill veta vad det betyder har nollat bilen förut men det blir ingen skilnad.
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 562
    Läs den första länken i mitt inlägg ovan..

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    hmm för snålt eller för fett men jag har bytt landbasond för att va på säkra sidan men bilen dör i bland. det börjar med att den rycker och sedan är det som att täningen bara dör, men den startar som vanligt äfter det. soppa pumpen är också ny. har också tittat igenom relä boxen och öppnat upp allt som har med täning bränsle och göra.
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 562
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    hmm för snålt eller för fett men jag har bytt landbasond för att va på säkra sidan men bilen dör i bland. det börjar med att den rycker och sedan är det som att täningen bara dör. soppa pumpen är också ny. har också tittat igenom relä boxen och öppnat upp allt som har med täning bränsle och göra.
    har du skarvat lambdasonden i de gamla kablarna, eller är allting nytt?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    har skarvat med dom medföljande skarhylsorna
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 562
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    har skarvat med dom medföljande skarhylsorna
    Universallambda, eller originaldel? Har sett innan att skarvning av lambda kan ge symptom som liknar dina..

    edit
    mycket länkar, men sida 2 i denna tråd beskriver skarvning av lambda:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... a&start=15
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  9. #9
    ja men jag tror inte på det den är ju ny ju ne men det kan ju vara men bör inte bilen gå dåligt hela tiden då? det här kommer och går som det vill. men kan ju prova att jorda sonden med en kabel om det skule vara det.
    är det ingen som kan gå in mer grundligt på vad Adaptation, short time för det fins ju Adaptation, long time också. vad är det för skilnad

    edit: det är en motronic vi pratar
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  10. #10
    Har tittat över sonden det ser ju bra ut i skarvarna det är rent och fint och det är 0ohm i skarven. Sonden kommer från biltema men bilen gick likadant innan bytet så jag tror inte på sonden om det inte är jorden som sökar då (3tråd). ska prova att dra en elkabel till avgasystemet. men är det någon som kan förklara med säkerhet vad Adaptation, short time vad det betyder ?
    Har det med spridartiderna att göra och kan motorn gå bra på en ny sond och sedan bara spöka nångång i bland. när det spökar är det ju så kraftigt att bilen rycker och sedan dör. Kan det vara soppa trycket som försviner//regulatorn som är dålig??? ska i alla fall sätta mätning på kablarna till soppa pumpen. för det är nog inte pumpen den har bara rullat max 10 mil. samma sak med halgivare den är också ganska ny. men jag haft problem med att få fram ström till pumpen förut så det kan ju vara det.
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 672
    Verkar faktiskt vara många som har problem med piratsonder till Trionic.

    Short term fuel trim? Det är den snabba lambdaregleringsfaktorn som kontinuerligt jobbar för att hålla lambdan runt 1 vid closed loop-reglering.

    Om sonden tex. skulle vara för "slö" så skulle troligtvis denna felkod sättas.
    Här är ju frågan vad som skiljer en dyr orginalsond och en billig piratsond åt.....
    (lite spekulationer från min sida)
    Man lär så länge man lever.

  12. #12
    det är en motronic vi pratar inte Trionic
    ja det kan ju vara sonden men det är inte troligt för bilen gick lika dant innan...
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  13. #13
    upp har nu kollat så det kommer ström till pumpen den drar konstant 6,5amp så brensletrycket fins ju. Men kan det vara så att det är en spridare som är dålig men det är ju konstigt att den startar när den har stanat tycker jag. ofta kommar det sporadiskt.


    Men vad betyder felkoden Adaptation, short time det är ju inte landasonden för den har ju en egen felkod?
    ska mäta matningen till tändspolen nu och se om det är ström där.

    en konstig sak är att spolarpumpen är död. vilken säkring är det till den....hittar den fan inte
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  14. #14
    Hehe det var tänkaben mellan fördelaren och tändspolen som strula
    Ett tips till alla som ska köpa sonder köp inte biltemas sonder har provar dom på båda billarna en saab 900 94 2,3i och en volvo xc70 99 ingen av bilarna går rent med dom sonderna drar mycket bensin och tänder motorlampor som ett flipper spel
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Liknande ämnen

  1. Short shif
    Av Ante89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •