Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Montering av S/E Bluetooth handsfree

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    93

    Montering av S/E Bluetooth handsfree

    Ni som har monterat S/E HCB-700 i 9-5, Var har ni placerat joysticken?

    Även, går kabelstammen på samma sida som på 9-3? (Alltså på höger sida av mittkonsolen?)


    Tacksam för svar... (och bilder... )
    SAAB 900 T-Gul
    GMC Sierra
    SeaDoo RXP, Kawasaki SX-R 800, Styrelsen Blekinge BåtSkoter Förening

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Hej!

    På mina 9-5-or satt kontaktdonet fasttejpat på vänstra kabelstammen bakom klimatpaketet, och antennkabeln (onödigt vid Bluetoothanslutning gissar jag) satt fasttejpad i högra kabelstammen. Man behöver alltså inte meka ut stereon, utan endast klimatpaketet (se upp så att du inte repar panelen när du bänder loss paketet)

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Hej!

    På mina 9-5-or satt kontaktdonet fasttejpat på vänstra kabelstammen bakom klimatpaketet, och antennkabeln (onödigt vid Bluetoothanslutning gissar jag) satt fasttejpad i högra kabelstammen. Man behöver alltså inte meka ut stereon, utan endast klimatpaketet (se upp så att du inte repar panelen när du bänder loss paketet)

    /Mange
    Jag kunde inte hitta något som passade där... märkligt...
    SAAB 900 T-Gul
    GMC Sierra
    SeaDoo RXP, Kawasaki SX-R 800, Styrelsen Blekinge BåtSkoter Förening

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Även i min satt den intejpad i kabelstammen, kan vara lite lurigt och se men den finns där.. ( i 9-5 alltså)

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    hej, lånar tråden lite... tänkte beställa en BT, och funderar på ericssons....
    nån som vet vilka kablar man behöver för att koppla en HCB-700 i en förberedd OG 9-3 2002? Vad följer med? Funkar micken i takpanelen, elle ska man köpa en svanhals istället? Bra ljud?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    hej, lånar tråden lite... tänkte beställa en BT, och funderar på ericssons....
    nån som vet vilka kablar man behöver för att koppla en HCB-700 i en förberedd OG 9-3 2002? Vad följer med? Funkar micken i takpanelen, elle ska man köpa en svanhals istället? Bra ljud?
    Jag monterade ett HCB-700 i min OG 9-3 -01. Jag tyckte att det fungerad utmärkt med orginalmic men svanhals är alltid bäst.

    Det du behöver komplettera med (För att göra det enkelt) är en kabel mellan "HF boxen" och kabelstammen. Finns på SAAB för ca 200:-
    SAAB 900 T-Gul
    GMC Sierra
    SeaDoo RXP, Kawasaki SX-R 800, Styrelsen Blekinge BåtSkoter Förening

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Även i min satt den intejpad i kabelstammen, kan vara lite lurigt och se men den finns där.. ( i 9-5 alltså)
    Kontaktdonet är fasttejpat i kabelstammen med någon tygliknande tejp. Vet man inte att den sitter där kan det vara ganska lurigt att hitta den, men har du TEL1 finns den där.
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Även i min satt den intejpad i kabelstammen, kan vara lite lurigt och se men den finns där.. ( i 9-5 alltså)
    Kontaktdonet är fasttejpat i kabelstammen med någon tygliknande tejp. Vet man inte att den sitter där kan det vara ganska lurigt att hitta den, men har du TEL1 finns den där.
    Efter en stund hittade jag den... Precis, den var inlindad till till förbannelse.... När man dock är klar visar det sig att "boxen" som styr HF är trasig. Kul jul.... Inte ett liv i den.
    SAAB 900 T-Gul
    GMC Sierra
    SeaDoo RXP, Kawasaki SX-R 800, Styrelsen Blekinge BåtSkoter Förening

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    hej, lånar tråden lite... tänkte beställa en BT, och funderar på ericssons....
    nån som vet vilka kablar man behöver för att koppla en HCB-700 i en förberedd OG 9-3 2002? Vad följer med? Funkar micken i takpanelen, elle ska man köpa en svanhals istället? Bra ljud?
    Igår bytte jag mic från orginalmic till Ericssons orginalmic (till HCA-60). Istället för att dra kabel via tak, stolpe, handskfack mm tog jag helt enkelt två korta kablar och klämde dit stift i båda ändarna. Sen kopplade jag in dessa kablar mellan kontakten till orginalmicen och kontakten på Ericssonmicen. Detta för att slippa klippa sönder Ericssonkabeln och löda och trassla. Lätt som en plätt att återställa (om man skulle vilja gör det). Ericssonmicen hade redan kardborrefäste, så det var bara att trycka fast den i takklädseln uppe vid takpanelen.

    Feedbacken jag fått är att helt plötsligt är bakgrundsljudet minimalt och det hörs tydligt vad jag säger - även när jag kör i 110 km/h!

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    man kan inte sätta ericsson-micen under panelen där orginalmiken sitter och på så sätt få lite snyggare montering?

    är kabeln upp till taket skärmad?

    Finns, i mellankablaget som beskrivs, en 'vanlig' kontakt för miken så att man kan koppa en ericsson svanhalsmik utan att klippa sönder mellankablaget?

    Nån som har en bild och / eller kopplingsshema på TEL1 kontakten? Får man med 'andra' ändan i ericsson-paketet fast med kabelsvansar? Har erfarenheten att ju färre skarvar på audiokablar, desto bättre ljud blir det - speciellt skärmade mik/lågnivå...

    ... lite tänker jag - varför betala 200 kr om jag ändå måste montera egen mik, klippa och jäklas så det enda kvar blir line in och mutesignal till stereon - 2st sladdar lär jag kunna stifta i direkt i stereons ISO kontakt...

    Och jag har redan hittat TEL1 kontakten (samt en antennkontakt som jag nog inte har använding för... )
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    man kan inte sätta ericsson-micen under panelen där orginalmiken sitter och på så sätt få lite snyggare montering?

    Det kan man säkert - har inte kommit så långt än!

    är kabeln upp till taket skärmad?

    Vet ej

    Finns, i mellankablaget som beskrivs, en 'vanlig' kontakt för miken så att man kan koppa en ericsson svanhalsmik utan att klippa sönder mellankablaget?

    Svanhalsen kopplar du direkt in i micuttaget i HF-boxen

    Nån som har en bild och / eller kopplingsshema på TEL1 kontakten? Får man med 'andra' ändan i ericsson-paketet fast med kabelsvansar? Har erfarenheten att ju färre skarvar på audiokablar, desto bättre ljud blir det - speciellt skärmade mik/lågnivå...

    Mellankablaget består av kontakt i ena änden och respektive kontakt till HF-boxen i den andra

    ... lite tänker jag - varför betala 200 kr om jag ändå måste montera egen mik, klippa och jäklas så det enda kvar blir line in och mutesignal till stereon - 2st sladdar lär jag kunna stifta i direkt i stereons ISO kontakt...

    Och jag har redan hittat TEL1 kontakten (samt en antennkontakt som jag nog inte har använding för... )
    Kör du blåtands-HF lär det inte vara nödvändigt (skrev in mina svar i den citerade texten ovan)

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

Liknande ämnen

  1. Bluetooth handsfree Parrot
    Av mojjan33 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 12:13
  2. Bluetooth handsfree + musik?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 23:55
  3. Saab bluetooth handsfree 9-5
    Av B235R i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •