Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Saab 9-5 2,0t Biopower. Törstig?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Är det orginal spridare och bränsletryck ? Annars brukar väl SID räkna helt galet.
    Som sagt! Så det enda som duger att jämföra med är om man mäter manuellt med tankningar och trippmätare, för vi har ju ingen aning om hur bränslesystemet modifierats. En Saab med röda spridare som får gröna 968:or och specat tryck som man korrigerar spridarkonstanten så den matar lika mkt soppa som innan - den kommer visa ca 0,75 med de gröna när den skulle ha visat 1,00 med originalspridare.

    Om 0,76 milen stämmer är kanonbra. Jag skulle bli glad om siffrorna verkligen kan verifieras, för jag går själv i etanolkonverteringstankar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    En Saab med röda spridare som får gröna 968:or och specat tryck som man korrigerar spridarkonstanten så den matar lika mkt soppa som innan - den kommer visa ca 0,75 med de gröna när den skulle ha visat 1,00 med originalspridare.
    Nja, det funkar inte riktigt så med nyare 9-5:or. Min, som går med 630-spridare (bra mycket större än original...) visar ca. 10 % fel SID vs. verklig.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #23
    FYI

    Bilen har original spridare & 3,5 btr ( komp. i sw )


    Tjo
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Bilen har original spridare & 3,5 btr ( komp. i sw )
    Hej,

    Vad ger den för effekt? Är farsgubben nöjd?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #25
    ,
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Bilen har original spridare & 3,5 btr ( komp. i sw )
    Hej,

    Vad ger den för effekt? Är farsgubben nöjd?

    Mvh

    KK
    Ej bromsat, men ca 255hk ?

    Han är skitnöjd, men har redan börjat yra om ny turbo, koppling, spridare... 63 år...hallå...

    Men eftersom det är Mor som bestämmer så blir den nog så här ett tag
    nu.

    Mvh
    Pata
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Ej bromsat, men ca 255hk ?

    Han är skitnöjd, men har redan börjat yra om ny turbo, koppling, spridare... 63 år...hallå...

    Men eftersom det är Mor som bestämmer så blir den nog så här ett tag
    nu.
    Låter rimligt, borde vara ungefär max vad spridrna klarar på 3,5 bar.

    Min far är likadan...men han nöjer sig med 260 hk/400 Nm i 9000 Aeron. Tycker dock påfallande ofta att han kommer farande med nervevad ruta och ett stort leende när dumpen spottar och fräser...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    23
    Kollade för en månad sedan förbrukning mot det jag tankade och körde och hamnade då på 58 mil på 60 liter blandad körning. Eftersom de lurat ut E75 oberoende det står E75 eller E85 på tappen så lärdet ha varit enbart E75.
    -----------------------------------------
    9-5 2,0 t SportCombi Biopower -07 (Nocturne Blue)

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm/K-ängen
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319

    Landsväg, inga omkörningar.

    Idag så åkte sommarhjulen på, jubileumsfälgarna. 17".
    Tunga as!!

    Lär bli högre förbrukning med dessa samt E85 ( Om det nu varit E75 hn kört på ).
    Vinterdäcken var riktigt lätta!!

    Mvh
    Patrik 319
    Antar det sitter 235/45-17 på den likt min, blir ju bara svårare att köra snålt då ju
    Volvon ska bli en Saab

  9. #29
    [quote=Osk@r]
    Citat Ursprungligen postat av "Patrik 319":1ctuqb94

    Landsväg, inga omkörningar.

    Idag så åkte sommarhjulen på, jubileumsfälgarna. 17".
    Tunga as!!

    Lär bli högre förbrukning med dessa samt E85 ( Om det nu varit E75 hn kört på ).
    Vinterdäcken var riktigt lätta!!

    Mvh
    Patrik 319
    Antar det sitter 235/45-17 på den likt min, blir ju bara svårare att köra snålt då ju [/quote:1ctuqb94]

    Precis.
    Pata
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Osk@r
    Antar det sitter 235/45-17 på den likt min, blir ju bara svårare att köra snålt då ju
    Samma här. Men det är fett...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm/K-ängen
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Osk@r
    Antar det sitter 235/45-17 på den likt min, blir ju bara svårare att köra snålt då ju
    Samma här. Men det är fett...

    Mvh

    KK
    Bara jag som är knäpp men är inte det onödigt brett på orginalhjul? Gör som sagt lite på soppa förbrukningen.


    Mvh
    Volvon ska bli en Saab

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Osk@r
    Bara jag som är knäpp men är inte det onödigt brett på orginalhjul? Gör som sagt lite på soppa förbrukningen.


    Mvh
    Är inte 17" lite onödigt på orginalhjul?
    Finns inget som är bättre med 17" jämfört med 15" för Svensson, gärna plåtisar också...

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    126
    Antagligen påverkas bränsleförbrukningen betydligt mer av en tung blyfot jämfört med för breda däck, själv har jag 245/45-17 o är nöjd med ekvationen bränsleförbrukning inklusive utseende.

    mvh
    Jag är inte alltid snäll, jag är inte alltid glad men jag är alltid jag
    FÖRVÄXLA INTE MIN SNÄLLHET MED DUMHET!!

  14. #34
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    KK> Vad drar din spritbil ???

    Pata> Kör far din automat eller manuell?? Sugen på en provtur...
    vad ger den för vrid?

    Firman har fått för sig att vi skall ta en mer grön profil "för ett långsiktigt hållbart samhälle" o.s.v. så man får väl föregå med gott exempel och åka trimmad bipower kanske.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av perr
    KK> Vad drar din spritbil ???

    Pata> Kör far din automat eller manuell?? Sugen på en provtur...
    vad ger den för vrid?

    Firman har fått för sig att vi skall ta en mer grön profil "för ett långsiktigt hållbart samhälle" o.s.v. så man får väl föregå med gott exempel och åka trimmad bipower kanske.

    Ohoj,
    Han kör manuell och den ger kanske 385Nm.

    Vi fixar en provtur!

    Pata
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av perr
    KK> Vad drar din spritbil ???
    Hej,

    Jag kör ganska "blandat", d v s till och från jobbet med kallstart och en hel del "halvsnabb" motorväg, och brukar då ligga på 1,2-1,3 ungefär. Lite mer "familjeaktig" långfärd brukar ligga på runt litern. Mätt vid pump.

    Fullgas snarast tvåsiffrigt... Nu finns det rejält med sås med Walbropumpen också. Tack Saab för monteringen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm/K-ängen
    Inlägg
    253
    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av "Osk@r":2w6whns5
    Bara jag som är knäpp men är inte det onödigt brett på orginalhjul? Gör som sagt lite på soppa förbrukningen.


    Mvh
    Är inte 17" lite onödigt på orginalhjul?
    Finns inget som är bättre med 17" jämfört med 15" för Svensson, gärna plåtisar också...[/quote:2w6whns5]
    Inte riktigt samma sak men okej jag ska förklara för dig... Vad jag vet hade Saab 225/45-17" förut och nu kör dem 235/45-17" och jag var väldigt nyfiken på varför man gör så?
    Skillnaden på 15" och 17" på min bil är iallfall att 15" plåtisar inte får plats p.g.a av bromsarna, 16" är det minsta...

    Mvh
    Volvon ska bli en Saab

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    [quote=Osk@r][quote="Psycho Dave":7q307xrw]
    Citat Ursprungligen postat av "Osk@r":7q307xrw
    Bara jag som är knäpp men är inte det onödigt brett på orginalhjul? Gör som sagt lite på soppa förbrukningen.


    Mvh
    Är inte 17" lite onödigt på orginalhjul?
    Finns inget som är bättre med 17" jämfört med 15" för Svensson, gärna plåtisar också...[/quote:7q307xrw]
    Inte riktigt samma sak men okej jag ska förklara för dig... Vad jag vet hade Saab 225/45-17" förut och nu kör dem 235/45-17" och jag var väldigt nyfiken på varför man gör så?
    Skillnaden på 15" och 17" på min bil är iallfall att 15" plåtisar inte får plats p.g.a av bromsarna, 16" är det minsta...

    Mvh[/quote:7q307xrw]

    Kan det ha ngt med att man försker inbilla folk att det nya chassit skall vara mer komfortabelt? Blir ju lite mer gummu i profilen.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  19. #39
    [quote=Johnken][quote=Osk@r]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":3gm445x7
    Citat Ursprungligen postat av "Osk@r":3gm445x7
    Bara jag som är knäpp men är inte det onödigt brett på orginalhjul? Gör som sagt lite på soppa förbrukningen.


    Mvh
    Är inte 17" lite onödigt på orginalhjul?
    Finns inget som är bättre med 17" jämfört med 15" för Svensson, gärna plåtisar också...
    Inte riktigt samma sak men okej jag ska förklara för dig... Vad jag vet hade Saab 225/45-17" förut och nu kör dem 235/45-17" och jag var väldigt nyfiken på varför man gör så?
    Skillnaden på 15" och 17" på min bil är iallfall att 15" plåtisar inte får plats p.g.a av bromsarna, 16" är det minsta...

    Mvh[/quote:3gm445x7]

    Kan det ha ngt med att man försker inbilla folk att det nya chassit skall vara mer komfortabelt? Blir ju lite mer gummu i profilen.[/quote:3gm445x7]

    Faktum är att det nya chassit är fantastiskt bra!!

    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

Liknande ämnen

  1. törstig 9-5:a
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 22:05
  2. 9-5 2,0 biopower törstig (alkoholist)
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 21:39
  3. Är t8 törstig?
    Av Martin900SET i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 20:54
  4. Saab 9-3 Biopower är törstig (Collin igen)
    Av Flåklypa i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •