Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Hur köra en Turbo SAAB för bästa bensinförbrukning?

  1. #1

    Hur köra en Turbo SAAB för bästa bensinförbrukning?

    Jag har kört nu så lugnt jag bara kan med saab:en ... 9-3 SS aero ... dock har jag bara kommit ner till 0.94 liter milen enligt färddatorn... hur ska jag köra en turbo bil för att den ska dra mindre?...

    vad ska man tänka på? ska man låta turbon ladda så lite som möjligt eller man ska låta den ladda och koncentrera sig på så litet varvtal som möjligt?

    som jag kört nu har jag bara trampat på så att turbon laddat upp till hälften och hållt mig under 2500rpm ... men jag tycker att det borde gå att köra bilen med mindre bensinförbrukning...

    obs: detta är just för att exprimentera lite ... kan jag lära mig att köra en turbo bil med en sån liten bensinförbrukning som möjligt så lär jag även mig hur jag ska köra när man tar det lugnt till jobbet och liknande ...

    jag har inte köpt en Aero för den låga bensinförbrukningens skull och definitivt inte för att jag inte kommer att utnyttja kraften ...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Om du ignorerar allt vad trafiksäkerhet och bara är intresserad av förbrukning skulle jag säga att du ska.
    Försiktigt gasa upp bilen till ca 90km/h utan att överstiga 3000rpm och bara ca50% gas. Sedan slår du av tändningen utan att ha växel och låter billen rulla till stop, då gör du om samma procedur. Givetvis utan att bromsa för ev hinder i vägen.
    Kanske inte den bästa körningen men den bästa förbrukningen iaf.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bryggaragatan, gula kåken
    Inlägg
    147
    alltså jag har lekt med det där mycket själv....

    jag tycker att jag får bäst resultat genom att motorbromsa mycket... alltså motorbromsa överallt
    har lyckats få ner 9-5an 2.3t till 0.71 under en tripp från Enköping till Sthlm
    körde med farthållaren hela vägen både gasa och bromsa.. höll mig mellan 125-130 km/h denna sträcka... stads körning har jag varit nere på 0.88


    fan nu inser jag att man kanske har för mycket fritid
    Saab 9-5 2,3t -04 - Proscott Performance
    Saab 9-5 2.0t -05 - Proscott Performance
    Audi A3 1.8t 99 - TQ

  4. #4
    men hur påverkar laddtrycket bensinförbrukningen? eller är det hur mycket man låter gasspjället öppna sig? ... har kommit på att det är hur roligt som helst att ligga på dom lägre växlarna och på litet varv och sen trampa på lite så att turbomätaren går upp på rött och sen släppa gasen så att det pyser till ... gör detta att bilen drar mer soppa?

    ska tilläggas att det är den första turbo bilen jag äger

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bryggaragatan, gula kåken
    Inlägg
    147
    att ligga på låga växlar och litet varv e ju inte kul
    men trampar du fullt där så öppnar spjället fullt och spridarna bara väntar på att skicka på full soppa inom nanosekunder... så den typen av körning bidrar nog inte till lägre förbrukning
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 14:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,3t -04 - Proscott Performance
    Saab 9-5 2.0t -05 - Proscott Performance
    Audi A3 1.8t 99 - TQ

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Man ska väl inte överbelasta turbo om man vill åka med mindre bränsleförbrukning.Alltså varken trycka fullt eller segdra bilen.

    Det är vad jag tycker.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084
    På en gammal OG900 T16 verkar intervallet 140-150 km/h vara optimalt.
    Då gick min på 0.61 Östersund - Jönköping.

    Under 10 mil slipstreamade jag en 9-5 Aero med två äldre gentlemän i, kan sånt inverka positivt på förbrukningen?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Lugn i bussen nu, finns inte en chans att den drog 0.61 i 140-150.

    Lyckades köra min 900set på 0.63, snittade ca 85 skulle jag tro, försökte hålla mellan 80 och aldrig över 100, där i mellan drog den klart minst. SID visade 0.58 men vid tankningen räknades snittet till 0.63.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 14:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084
    Jodå. Min SID sa inte så mycket, men tankningen sa 0.61
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 14:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Faktum är väl att motorn går som snålast vid fullgas? Sett till utfört arbete alltså. Egentligen skulle man alltså ha fullgas upp till tänk hastighet och sen gasa så lite som möjligt.
    Mitt tips för att få så låg förbrukning som möjligt är att köra med grym framförhållning. Växla upp tidigt, motorbromsa alltid, försök undvika att använda bromsarna. Håll hastigheten, eller något under om du kan. Med denna princip körde jag min förra 9-3a på runt 0,55-0,6 på längre sträckor (gudars så tråkigt, men billigt )

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Nu börjar det likna ecodriving... Fullt är det som gäller!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 14:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Re: Hur köra en Turbo SAAB för bästa bensinförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av jokke holmkvist
    Jag har kört nu så lugnt jag bara kan med saab:en ... 9-3 SS aero ... dock har jag bara kommit ner till 0.94 liter milen enligt färddatorn... hur ska jag köra en turbo bil för att den ska dra mindre?...
    Pratar vi en nyare Aero här med 2.8l sexan?

    Annars kan jag inte riktigt förstå varför du ligger så högt i förbrukning. Själv har jag ju en SS 2.0t, alltså 175hk och den tycker jag går ganska snålt. Snittar jag en tank brukar jag hamna ganska precis på 0.8 l/mil. Motorväg i 130km/h så drar den 0.73l/mil. Kör man lite lugnt på landsväg har jag inga problem att ligga under 0.7...ner mot ca 0.65 L/mil.

  13. #13
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Tacka vet jag piktogrammet på 9000!

    Förstår inte varför de tog bort det på de nyare Saabarna..
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    Nej inte jag heller, piktogrammet is the shit!!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 14:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Min 9-5 Aero automat drog 0,74 enligt färddatorn mellan Göteborg och malmö. Farthållare hela vägen satt på 110.

    Chip från speedparts bör nämnas...
    Gone country....

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Snabbt upp i den tänkta hastigheten, och sen gasar du så lite som möjligt. Motorbromsa mer än du bromsar.

    Det är väl en sammanfattning av det som har skrivits i tråden, och det sammanfattar även ecodrivng.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  17. #17

    Re: Hur köra en Turbo SAAB för bästa bensinförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av jokke holmkvist
    Jag har kört nu så lugnt jag bara kan med saab:en ... 9-3 SS aero ... dock har jag bara kommit ner till 0.94 liter milen enligt färddatorn... hur ska jag köra en turbo bil för att den ska dra mindre?...
    Pratar vi en nyare Aero här med 2.8l sexan?

    Annars kan jag inte riktigt förstå varför du ligger så högt i förbrukning. Själv har jag ju en SS 2.0t, alltså 175hk och den tycker jag går ganska snålt. Snittar jag en tank brukar jag hamna ganska precis på 0.8 l/mil. Motorväg i 130km/h så drar den 0.73l/mil. Kör man lite lugnt på landsväg har jag inga problem att ligga under 0.7...ner mot ca 0.65 L/mil.

    nah det är en -03 så den har en vanlig 2.0L motor ... jag kan heller inte förstå varför jag har så svårt för att komma under 0.95 ...

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av 900_R
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Tacka vet jag piktogrammet på 9000!

    Förstår inte varför de tog bort det på de nyare Saabarna..
    Nej inte jag heller, piktogrammet is the shit!!
    Nej, tacka vet jag MOMENTANFÖRBRUKNINGEN som var i gamla EDU på 9000 första åren! Presenterade värde ungerfär varje sekund vad den drog just då. Med den har jag lärt mig otroligt mkt om förbrukning och eco-driving. I denna tråd står det dock redan så mkt strunt hit och dit att det är meninslöst att försöka förklara hur man bäst hushåller med dropparna. Och den som kör på 0,61 i 140-150 km/h i en gammal OG900, har antingen räknat fel, eller så kan vederbörande sälja tillbaks bilen för flera miljoner till Saabs motorkonstruktionsavdelning så de kan undersöka vad som blivivt udda i den bilen och gjort att den har kanske världens lägsta förbrukning för sin storlek och strömlinjeformning.

    Folk har en sån förmåga att få med både små och stora felfaktorer när de redovisar sin förbrukning, att det är inte värt att ta notis om det inte är tydligt beskrivet hur mätningen gått till.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Lust att redogöra för skillnaden? Piktogrammet visar den aktuella förbrukningen, eller?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 14:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  20. #20
    du får gärna dela med dig om dina tankar och instruktioner om en lyckad eco-driving...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 14:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Körsätt för bästa livslängd på turbo
    Av Missanpassad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 01:33
  2. [LÖST] Köra utan turbo OG9-5
    Av Agnesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •