Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problems med justerbara AVO stötdämpare

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908

    Problems med justerbara AVO stötdämpare

    Typiskt.

    Jag beställde justerbara AVO stötdämpare runt om till og900:an och när de väl damp ner här så var det stor skillnad på de två bakdämparna! Ena var mycket hårdare än den andra.

    Så jag skickade tillbaka dem efter en del mailkonversation och fick nu tillbaka dem i ungefär samma skick! (svårt att säga om det blev nån förbättring)

    Jag har bara känt på dem för hand genom att dra och trycka ihop dem och den ena är klart hårdare/segare. Jag får ta i ordentligt för att röra den medan den andra går utan större ansträngning.

    Kan man känna skillanden för hand eller visar de bara sitt rätta jag under lite större belastning?

    Funderar på att lämna in dem till nån firma som får testköra dem i nån provbänk så får jag svart på vitt om de är OK eller ej.
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  2. #2
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Gå in till Stötdämparexperten i Tokholm, de är duktiga!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Gå in till Stötdämparexperten i Tokholm, de är duktiga!
    Jag har just pratat med dem!
    300:- / styck för en bänkörning. Lät först lite mycket i mina öron, men ju mer jag tänker på det dessto mer attraktivt blir det.
    De tyckte att det inte gav så mycket att bara prova dem "för hand" eftersom man orkar så lite själv.
    Men skillnaden mellan dämparna är stor tycker jag, den mjukare av dem går även på högsta inställningen att dra och skjuta ihop utan jättestor möda, medan den andra kräver massor mer ork även på ganska milda inställningar. Mysko. Och ändå har AVO haft dem hos sig för inspektion!

    Skulle som sagt vara väldigt trevligt med en bänkkörning för att få svart på vitt om de är okej. Är de bra så är det ju bara att kasta på dem eller om de är dåliga så har jag ett mycket bra argument för att trycka på lite på leverantören...

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    185
    [quote=David V]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan-99T16":4ct1fjd8
    Gå in till Stötdämparexperten i Tokholm, de är duktiga!
    Jag har just pratat med dem!
    300:- / styck för en bänkörning. Lät först lite mycket i mina öron, men ju mer jag tänker på det dessto mer attraktivt blir det.
    De tyckte att det inte gav så mycket att bara prova dem "för hand" eftersom man orkar så lite själv.
    Men skillnaden mellan dämparna är stor tycker jag, den mjukare av dem går även på högsta inställningen att dra och skjuta ihop utan jättestor möda, medan den andra kräver massor mer ork även på ganska milda inställningar. Mysko. Och ändå har AVO haft dem hos sig för inspektion!

    Skulle som sagt vara väldigt trevligt med en bänkkörning för att få svart på vitt om de är okej. Är de bra så är det ju bara att kasta på dem eller om de är dåliga så har jag ett mycket bra argument för att trycka på lite på leverantören...

    /David[/quote:4ct1fjd8]

    Kanske är en ganska god ide att testa dom ändå, klart att det kostar lite men å andra sidan så kostar det 300 att skicka tillbaka dom igen. Plus att du inte vet om dom gör något åt dom eller om dom är ok. Lägg till att du måste vänta för rätt länge för att få tillbaka dom igen så kanske det är värt att testa dom.
    Fast det svider ju att slänga iväg pengar på saker som borde vara OK.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894
    ställ leverantören mot väggen innan du betalar nånting, be att antingen få ett nytt par eller så får de betala testet om det visar sig vara fel på dem.
    Vad har leverantören att förlora på att ge dig ett par nya dämpare så att du är nöjd?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ställ leverantören mot väggen innan du betalar nånting, be att antingen få ett nytt par eller så får de betala testet om det visar sig vara fel på dem.
    Vad har leverantören att förlora på att ge dig ett par nya dämpare så att du är nöjd?
    Ska göra det imorgon!
    Jag har ett utkast till ett mail redo, jag var bara tvungen att dubbelkolla dämparna ikväll en gång till. Den ena är monsterhård, går knappt att rubba när jag vrider upp knoppen mot max hårdhet och den andra är inte särskilt stor skillnad i mjukaste och hårdaste läget, ganska lätt jämt. Undrar vilken som är dålig?

    Men hur ska man lösa det ekonomiska om jag gör testet och dämparna visar sig vara dåliga? Skicka vidare fakturan till tillverkaren? Nån som råkat ut för den situationen tidigare?

    Det är kul nästan jämt.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Nu så har jag fått svar.

    Dämparna är bänkkörda och testade för dämpningsförmåga. Så allt verkar ju vara okej!

    De har varit ganska vänliga men samtidigt lite väl kortfattade i svaren kanske.

    Jag är dock fortfarande lite förbryllad. Den ena dämparn känns som en vanlig oljedämpare, ganska lätt att röra medan den andra knappt går att rubba ifall jag tar upp den ett par hack på justerknoppen.
    Leverantören säger att det inte går att testa för hand eftersom man inte utnyttjar ventilen alls lika mycket som det blir i bilen.

    Nån stötdämparexpert här som kan uttala sig? Kanske beter de sig korrekt vid hård belastning, men låg belastning är ju viktigt det med och där är de inte alls lika.
    Sätter jag dem på bilen och hoppar på kofångarn bak så kan jag lova att ena sidan kommer vara i det närmaste stum jämfört med den andra...

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    fuling är duktig på vad det gäller stötdämpare och fjädring.
    Annars har jag hört mkt positivt om GAZ dämpare, de har dock inte og900 kvar i sortimentet men det är möjligt att de kan dra ihop något, har sparat artnr någonstans.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    185
    Då är det ju iallafall inte lönt att skicka tillbaka dom igen för då kommer dom bara att säga att det ska vara så. Alternativen är ju att testa dom eller prata med någon annan kunnig. Eller sätt på dom på bilen och hoppas att allt är bra.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Om dämparna är körda i testbänk och inget kostigt såg så är väll det bara skruva på dessa.

    Nu är väll inte AVO något västingmärke men bra för sitt pris.
    Den LILLA ärfarenhet av AVO jag har så funkar de bra.

    Men jag håller med att det är märkligt att dämparna känns olika lösa med handkraft. Men det kan vara så att att det diffar nu men inte känns i bilen då det du juckar för hand ligger jä... lågt i fart.
    Kan även vara så att det kanske fixar till sig så skruvar du av dämparna efter ett tag så känner du ingen skilnad.
    Så skruva på och testa.
    0-100 ??? Ibland

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Om dämparna är körda i testbänk och inget kostigt såg så är väll det bara skruva på dessa.

    Nu är väll inte AVO något västingmärke men bra för sitt pris.
    Den LILLA ärfarenhet av AVO jag har så funkar de bra.

    Men jag håller med att det är märkligt att dämparna känns olika lösa med handkraft. Men det kan vara så att att det diffar nu men inte känns i bilen då det du juckar för hand ligger jä... lågt i fart.
    Kan även vara så att det kanske fixar till sig så skruvar du av dämparna efter ett tag så känner du ingen skilnad.
    Så skruva på och testa.
    Låter som en plan. Jag har funderat på om de behöver "köras in" eller liknande. Kanske behöver de bara pressas till ordentligt några gånger så är de ok sedan!

    Jag trycker dit dem så får vi se! Återkommer med rapport vad det lider.

    Tack!
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. Big problems med 9-5 2,3t
    Av henkesthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 22:39
  2. Problems with my 900 turbo -97
    Av t.t.j i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 12:25
  3. Justerbara stötdämpare tex Öhlins og900?
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •