Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: De olika "stegen" inom trimmning.. ? =)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96

    De olika "stegen" inom trimmning.. ? =)

    Tjenare!
    Jag är en riktig neewbie här.. men jag måste ju fråga för att få veta svaret!
    hehe..

    Som det stod i rubriken, vad innefattar de olika "stegen" inom trimmning?
    Jag har en 9000turbo från 94a, så infon som är mest intressant för mig är nog för just den bilmodellen .

    Om jag ska precisera frågan lite mer..
    vad är det man ändrar/byter i de olika stegen, samt vilken effekt/vridmoments-ökning ger det? På ett UNGEFÄR?


    Som jag har fattat det hittils är det ca så här?
    (snälla rätta till när jag har fel) hehe


    :Steg 1: +ca 35hk, 78nm
    Chip
    Sportluftfilter

    :Steg2: +ca 40hk, Xnm?
    Bättre (grövre) avgas efter kat
    + det från tidigare steg.

    :Steg3: +ca 50hk, 83nm?
    Bättre "downpipe"
    + det från tidigare steg.

    :Steg4, 5 osv.. ..: +ca Xhk?, Xnm?
    ?




    Om någon har tid, lust och ork att fylla in den resterande infon så jag lär mig så uppskattar jag det! hehe

    /D
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  2. #2
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    6252
    steg 4/5 osv då brukar det ingå ett turbo och spridarbyte och då är det mycket som börjar bli special.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    steg 4/5 osv då brukar det ingå ett turbo och spridarbyte och då är det mycket som börjar bli special.
    okej! är det så det ligger till.. byte till fetare snurra hehe.
    vad är spridare? (som sagt, kan itne så mkt, men jag försöker lära mig)
    /D

    (ändrade stavfel) hehe
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av D4gG3R
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    steg 4/5 osv då brukar det ingå ett turbo och spridarbyte och då är det mycket som börjar bli special.
    okej! är det så det ligger till.. byte till fetare snurra hehe.
    vad är spridare? (som sagt, kan itne så mkt, men jag försöker lära mig)
    /D
    Spridare e den som sprutar in bensin i insuget där bensin blandas med luften. Ju större spridare ju mer luft behövs (större turbo)

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av 900turbotokig
    Citat Ursprungligen postat av D4gG3R
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    steg 4/5 osv då brukar det ingå ett turbo och spridarbyte och då är det mycket som börjar bli special.
    okej! är det så det ligger till.. byte till fetare snurra hehe.
    vad är spridare? (som sagt, kan itne så mkt, men jag försöker lära mig)
    /D
    Spridare e den som sprutar in bensin i insuget där bensin blandas med luften. Ju större spridare ju mer luft behövs (större turbo)

    Mvh Jakob
    ah hehe okej
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    några bra ställen där man kan chippa min 9k i småland?
    en jag känner till är: www.bsrab.se som verkar trevligt.. nämn gärna fler om ni har bra tips!
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 567
    Vid ett steg 4 eller 5 bör också en ny intercooler köpas. Ett annat ord för intercooler är Laddluftkylare. Ordet avslöjar ju innebörden
    Också vid steg 4-5 börjar kopplingen få det lite svettigt. Bör bytas.

    edit. kolla genom stegen på t ex http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning ... sub_page=1 eller http://maptun.com/products.php
    så får du precis vad respektive företag tycker är avgörande när man sätter ribban så pass högt.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Vid ett steg 4 eller 5 bör också en ny intercooler köpas. Ett annat ord för intercooler är Laddluftkylare. Ordet avslöjar ju innebörden
    Också vid steg 4-5 börjar kopplingen få det lite svettigt. Bör bytas.
    så i princip:
    :steg 4/5:
    turbo
    spridare
    IC
    kopplning



    det börjar låta dyrt snart hehe
    men hur är det med själva "chippet"? måste man uppa det för "varje steg" som man vill uppa bilen med?

    t.ex.
    jag köper bara chip till steg 1.
    för att "få steg 2", behöver man bara sätta på ett fetare avgassystem eller måste man även uppa själva chippet med?

    /D
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 567
    Programvaran måste (för att få det att funka optimalt) uppgraderas/bytas efter varje steg du går upp.

    Men.. Steg 1 och 2 är ofta samma programvara, dvs det räcker med att byta hårdvaran för att få ett steg 2. Finns trådar om detta, det stämmer inte för alla tillverkare.
    Men från 2 och uppåt ska det alltid i nytt program. Om du t ex har ett steg 3, och byter t ex turbo, spridare och ic så kan du ju plocka ut mer effekt ur motorn. Men om du inte berättar för bilen att du satt i de nya delarna, så händer det ju inte så mycket.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Programvaran måste (för att få det att funka optimalt) uppgraderas/bytas efter varje steg du går upp.

    Men.. Steg 1 och 2 är ofta samma programvara, dvs det räcker med att byta hårdvaran för att få ett steg 2. Finns trådar om detta, det stämmer inte för alla tillverkare.
    Men från 2 och uppåt ska det alltid i nytt program. Om du t ex har ett steg 3, och byter t ex turbo, spridare och ic så kan du ju plocka ut mer effekt ur motorn. Men om du inte berättar för bilen att du satt i de nya delarna, så händer det ju inte så mycket.

    mvh

    okej! skitbra, tack för infon! hehe
    "Men om du inte berättar för bilen att du satt i de nya delarna, så händer det ju inte så mycket".. klockrent!

    sry, jag letade kanske itne tillräckligt bra efter trådar angående detta.. hoppas ingen stör sig på att jag gjorde en ny bara

    någon som vet bra ställen att chippa på i småland?
    /D
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  11. #11
    Läs vad respektive företag rekommenderar vid olika steg till din bil.

    http://www.speedparts.se/
    http://www.nordictun
    http://www.maptun.com/
    http://www.sqr.se/

    Finns fler om du söker, men listar bara de jag själv skulle kunna tänka mig.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    tack så mycket! perfekt
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  13. #13
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av D4gG3R
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Programvaran måste (för att få det att funka optimalt) uppgraderas/bytas efter varje steg du går upp.

    Men.. Steg 1 och 2 är ofta samma programvara, dvs det räcker med att byta hårdvaran för att få ett steg 2. Finns trådar om detta, det stämmer inte för alla tillverkare.
    Men från 2 och uppåt ska det alltid i nytt program. Om du t ex har ett steg 3, och byter t ex turbo, spridare och ic så kan du ju plocka ut mer effekt ur motorn. Men om du inte berättar för bilen att du satt i de nya delarna, så händer det ju inte så mycket.

    mvh

    okej! skitbra, tack för infon! hehe
    "Men om du inte berättar för bilen att du satt i de nya delarna, så händer det ju inte så mycket".. klockrent!

    sry, jag letade kanske itne tillräckligt bra efter trådar angående detta.. hoppas ingen stör sig på att jag gjorde en ny bara

    någon som vet bra ställen att chippa på i småland?
    /D
    Är dåligt med ställen här småland, vad siktar du på för effekt förressten?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 567
    Det som finns i småland är BSR och ChipCenter (båda i växjö) utanför stadens gränser vet jag inte.
    Om du vill ha program från nån annan så har du Nordic i Norrköping, och MapTun i Örebro. De är de enda jag har i huvet, du har ju t ex Speedparts, SQR osv som jag inte är säker på vart de finns i landet.
    Alla dessa företag kan du dessutom skicka din box till, så slipper du köra. Förutsatt att du ska ha ett standard-steg.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    NocaL: vilken effekt jag siktar på.. tja, något som är överkomligt för min plånbok. , dvs max steg 3 i nuläget!
    så om jag kommer över 250 pållar blir jag klart nöjd och glad!

    niohundra: okej, på de jag sett nu verkar BSR faktiskt som det intressantaste , jag har bara ca en timme till växjö! och eftersom jag inte kan något är det nog bäst om de gör det åt mig med hehe


    ; om man chippar, sätter in sportfilter och 3" hela vägen.. .. hur påverkar det soppaförbrukningen?

    /D
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 567
    Citat Ursprungligen postat av D4gG3R
    niohundra: okej, på de jag sett nu verkar BSR faktiskt som det intressantaste , jag har bara ca en timme till växjö! och eftersom jag inte kan något är det nog bäst om de gör det åt mig med hehe


    ; om man chippar, sätter in sportfilter och 3" hela vägen.. .. hur påverkar det soppaförbrukningen?

    /D
    Ska du till bsr så förvänta dig ett kyligt och ointresserat bemötande, med många suckar. Iallfall i Växjö. Beror väl dock på vem som står i "kassan" när man kommer dit. De två personer jag träffat de gånger jag varit där kan ställa upp i SM i dåligt kundbemötande.
    Men deras program är det abslout inget fel på

    Har ett steg2 i min bil, inte från bsr dock. Bränsleförbrukningen har inte förändrats nämnvärt.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av D4gG3R
    niohundra: okej, på de jag sett nu verkar BSR faktiskt som det intressantaste , jag har bara ca en timme till växjö! och eftersom jag inte kan något är det nog bäst om de gör det åt mig med hehe


    ; om man chippar, sätter in sportfilter och 3" hela vägen.. .. hur påverkar det soppaförbrukningen?

    /D
    Ska du till bsr så förvänta dig ett kyligt och ointresserat bemötande, med många suckar. Iallfall i Växjö. Beror väl dock på vem som står i "kassan" när man kommer dit. De två personer jag träffat de gånger jag varit där kan ställa upp i SM i dåligt kundbemötande.
    Men deras program är det abslout inget fel på

    Har ett steg2 i min bil, inte från bsr dock. Bränsleförbrukningen har inte förändrats nämnvärt.

    Mvh
    haha ^^ det kanske gäller att slå på charmen lite! ..
    vi får se.. men det lutar åt bsr just nu iaf..
    "SM i dåligt kundbemötande.." omg så rätt det lät haha

    okej.. bra att veta så inte soppan försvinner med en virvel ner ur tanken!
    Tack för svaren! ;>

    MvH Dag
    www.ogras.net
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Oftast sjunker förbrukningen vid normal körning med en trimmad bil eftersom trimleverantörerna optimerar programvaran på ett bra sätt.

    Dock kommer bilen dra mer om du gasar mycket vilket säger säg självt. Mer effekt kräver mer bränsle
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    180
    du har ju återförsäljare i kalmar till maptun medm jtech performance eller vad de heter e iaf jonas gustavsson som har hand om det.

    tycker du ska trimma bilen lite mer när du endå håller på dag med

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av D4gG3R
    NocaL: vilken effekt jag siktar på.. tja, något som är överkomligt för min plånbok. , dvs max steg 3 i nuläget!
    så om jag kommer över 250 pållar blir jag klart nöjd och glad!

    niohundra: okej, på de jag sett nu verkar BSR faktiskt som det intressantaste , jag har bara ca en timme till växjö! och eftersom jag inte kan något är det nog bäst om de gör det åt mig med hehe


    ; om man chippar, sätter in sportfilter och 3" hela vägen.. .. hur påverkar det soppaförbrukningen?

    /D
    Bränsleförbrukningen går som sagt ner lite vid normal körning, men du måste/bör tanka 98-oktan eftersom programvaran är optimerad för det. Så man brukar säga att det högre priset på soppa jämnar ut sig med den lägre förbrukningen. Men med mer häst så gasar man gärna lite mer så då rusar ju pengarna iväg, så det är väl förnuft vs. skoj

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck ENDAST inom "adaptionsområdet" *Löst*
    Av boost_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 15:57
  2. Vad har dom olika stegen för laddtryck saab 9-5 2,3
    Av sluggo74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 23:36
  3. [LÖST] Bilen startar inte, står och "klickar" NG9-3
    Av Suedish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 23:50
  4. Olika "Styling" frågor , 9000 CDE -94!
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 21:29
  5. Olika "färg" på Xenonlampor...?
    Av 9-5 Aero SC 04 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •