Sidan 7 av 18 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 360

Ämne: Saab 9-5 TCR Banracer

  1. #121
    Nu har arbetet med att svetsa aluminiumfäten på Audiväxellådan för att kunna docka med Saabsprängkåpan börjat.

    //Oscar






  2. #122
    Idag har jag gjort färdig ramen. Målade på rostskyddsfärg i väntan på riktig färg. Nu ska en adapterplatta tillverkas innan drivlinan monteras.

    //Oscar






  3. #123
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463
    Keep up the work! Starkt att ge sig på ett sådant projekt! Vi vill se SAABen lira
    SAAB 9-3 Aero -01

  4. #124
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    68
    More more... Vill se mer... Jättespännande bygge, har liknande tankar men har tvekat lite om det har varit möjligt, men du ger mig hopp, hoppas verkligen du får 9-5an att rulla
    Go for it...
    Just like that
    Saab 9-5 Aero | Saab 900 Aero

  5. #125
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    75
    fy fan va coolt bygge säg till när du ska sälja 9-5:an jag köper den

  6. #126
    Är dags att damma av tråden nu. Jag har varit på semester i Tyskland, i Nurburg närmare bestämt. Så nu har jag äntligen kört Nordslingen själv på riktigt

    Men innan semestern han jag med att få växellådan ihopsvetsad med sprängkåpan. I helgen ska hela drivlinan in i bilen är det tänkt.



    Dålig mobilkamera, men ändå. Det är inte helt färdigsvetsat än, ska svetsa dit lite ämnen för att få fler fogar. De överflödiga alubitarna som är ditsvetsade ska kapas bort så det inte ser ut som ett kvarnhjul.



    Helhetsbild på garaget som är nystädat.



    En av flera hundra semesterbilder.

    //Oscar

  7. #127
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    75
    hur går det med bygget ?? tycker det är lite dåligt men uppdateringar i den här tråden !!! heheheh

  8. #128
    Nu är jag igång efter semestern igen.

    Har börjat att svarva en adapter mellan utg. axeln från växellådan till drivaxeln.



    Började med 160mm solid axel.





    Och såhär blev det





    Passar väldigt bra. Det enda som fattas nu är att borra två hålbileder på varje bit.


    Har satt in bilen i garaget. Nästa vecka ska jag börja med motorfästena för att sedan kunna bygga resten av bakvagnen.

    //Oscar

  9. #129
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Min nya favorittråd det här!
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  10. #130
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    Min nya favorittråd det här!
    Kul att du gillar den. Ska försöka hålla högre tempo nu.

    //Oscar

  11. #131
    Idag hände det mycket i garaget. Inte så mycket fysiskt arbete, men fick mycket tankearbete gjort. Klurade ut hur jag skulle bygga mina stötdämpartorn i de bakre hjulhusen.



    Började med att plocka delar från Audin.


    Bortkapade fjäderbenstorn.


    Något såntär är tanken att de ska sitta. Uppflyttade 150mm från övre kanten på hjulhuset. Jag ska bara använda den översta delen på de avkapade Audibitarna. Dessa ska svetsas i ett rör som sedan svetsas i hjulhuset. Sedan förstärks allt med lite rör.


    Sedan måttade jag in drivlinan. Vad underbart det var att ha lyft till detta moment. Jag har räknat med 60mm markfrigång och 40mm fjädringsväg, detta med 235/50 R17 hjul. Såg att det var plåt ivägen för drivaxlarna...


    "Off to the West Coast"


    För att drivaxlarna ska få plats måste de inre hjulhusen moddas, m.a.o plasma


    Sådär blev det. Är väl inte så symetriskt, men det fungerar (förhoppningsvis).


    Testade lite, verkar fungera perfekt.


    Ska borra hålbilderna i mina adaptrar imorgon så då kan jag börja mäta ut bakvagnsgeometrin mer noggrant.


    Ska även börja fundera på mina motorfästen.

    Någon som vet några bra hål i Saab-blocket där man kan skuva fast nya motorfästen?

    //Oscar

  12. #132
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Vilket jäkla bygge, monterar du motorn MR bara för viktfördelningen eller? har bara skummat igenom texten så du kanske har skrivet de :P kolla in mitt projekt med om du vill skriv vad du tycker å kom med förslag.

  13. #133
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040
    Har du tänkt besikta denna skapelse?
    Gone country....

  14. #134
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_
    Vilket jäkla bygge, monterar du motorn MR bara för viktfördelningen eller? har bara skummat igenom texten så du kanske har skrivet de :P kolla in mitt projekt med om du vill skriv vad du tycker å kom med förslag.
    Mest gör jag det nog för att det är lite utmaning med det hela. Vad gör man inte när man har för mycket fritid?

    //Oscar

  15. #135
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Har du tänkt besikta denna skapelse?
    Nej, det vågar jag inte

  16. #136
    Idag har jag klurat mycket på framvagnsupphägningen. Och kom på en väldigt fiffig lösning. Problemet är att bilen är så låg att jag hade behövt skicka upp fjäderbenstornen 100mm ovanför huven, inte speciellt attraktivt. Sedan skulle insidan på hjulen ta i fjäderbenen. Problemet löstet men en upphägning med en undre triangel länk och en övre justerbart triangelstad. Låter bilderna tala för sig själv.






    Börjar klia i fingrarna nu, det börja känna att man närmar sig slutet.

    Övrigt så har jag även gjort färdigt mina inköpslistor. Inom 2-3 månader ska jag ha stolar, bälten mätare, kit, ratt, vinge, backspeglar, lampor och andra småsaker hemma.


    //Oscar

  17. #137
    Idag har jag klurat vidare på bakvagnsupphägningen. Det blir McPherson.


    Höger drivaxel monterad.


    Är så himla nöjd att jag har fått ihop en Saabmotor med en Audiväxellåda och drivaxlar från som passar till en annan växellåda


    12.9 bultar används uteslutande.


    Snett uppåt/framåt i det bakre hjulhuset.


    En liten uppfräshning av bromsskölden är nog på sin plats.


    Såhär kommer hjulet i förhållande till karossen. Kapar upp hjulhuset cirka 50mm från kanten. Ungefär halva hjulet är utanför karossen.


    En bild från när hålbilderna i adapterna borrades.


    Material till det bakre hjulhuset.

    Jag har även gått ifrån min idé om framvagnsupphägningen. Blev inget bra när jag körde det i Cosmos. Dubbla triangellänkar är melodin nu.

    Nästa vecka ska de chassidelar som behövs inhandlas så jag kan börja tillverka hjulupphägningarna.

    //Oscar

  18. #138
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Det blir ju riktigt bra det här!

  19. #139











    //Oscar

  20. #140
    Keep up the good work!!!

    Ser meget bra ut Oscar. Bra med masse bilder
    OG900 480HK/550nm @ 1,5kg

Liknande ämnen

  1. Nematod's banracer ng 900
    Av nematod i forum Projekt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 22:22
  2. Saab og900s blir banracer
    Av tummen87 i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 16:05
  3. 9-3 SS som banracer i Canada
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •