Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Knepigt strömproblem,slutsteg *LÖST*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    Knepigt strömproblem,slutsteg *LÖST*

    hejsan

    (DLS CA12, JBL GTO1202D,21mm2, 1 ohms last=500W)

    Jag har precis kopplat in slutesteget i bilen, men basen slutar/spelar ibland när jag höjer volymen, i låg volym funkar de skitbra, sen om jag höjer lite så slutar den/spelar ibland.

    Inga lampor eller så som blinkar.

    1. Ska jag öka kabeltjockleken eller köpa en kondensator?

    2. Om det är kondensator som gäller ska jag skaffa en 0.5F eller 1F?
    Har läst att de bara blir bättre med 1F, men jag tävlar ju inte direkt i ljud, så om det funkar perfekt med en 0.5F så är de lungt.

    3. Är det mycket skillnad på billiga och dyra kondensatorer?
    två exempel;
    DLS 1F kostar 1000spänn
    och den här http://www.masterweb.se/item.php?mw=products&id=114

    Vad rekommenderar ni 0.5F eller 1F?
    DLS konding eller ett billigt från t.ex. Masterweb?

    Edit: Lösningen var att min stereo tydligen stängde av signalerna till slutsteget, så med en gång jag provade kompisens huvudenhet så funkade de prima. Så nu har jag köpt en lite vassare kenwood.
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Generellt så verkar du ha för dålig jord till slutsteget.. Kondensator ska inte behövas för att få basen att spela. Sen är en kondensator självklart bra att ha, men ska som sagt inte vara nödvändig.

    Prova annan jordpunkt eller mät dig till hur bra/dålig jord du har med en multimeter.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Var ska jag mäta jorden? jordkablen precis innan slutsteget?
    ska jag mäta volt?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Var ska jag mäta jorden? jordkablen precis innan slutsteget?
    ska jag mäta volt?
    Mät Volt mellan + och - på anslutningarna till steget när steget är igång, och gärna när du spelar lite lagom. (Gärna precis innan när ljudet "försvinner").

    Mät sedan Volt mellan + och - på bilbatteriet. Det ska inte skilja mycket där imellan.

    Om det t ex är 12 volt i batteriet och säg 9 volt på steget har du antagligen dålig kontakt någonstans. Dålig jord är väl det troligaste i det fallet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Ok, nu har jag mätt och när det inte spelar så ligger batteri + slutsteg på 12.6 V utan motor
    När motorn är igång och jag spelar så basen dunkar som vanligt ligger det på 14.6V
    Om jag höjer volymen så att basen inte spelar så ligger båda batteri och slutsteg fortfarande på 14.6V konstant.

    Vad kan det vara?

    Mvh Woody
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Ok, nu har jag mätt och när det inte spelar så ligger batteri + slutsteg på 12.6 V utan motor
    När motorn är igång och jag spelar så basen dunkar som vanligt ligger det på 14.6V
    Om jag höjer volymen så att basen inte spelar så ligger båda batteri och slutsteg fortfarande på 14.6V konstant.

    Vad kan det vara?

    Mvh Woody
    Hmmmm... Det borde märkas skillnad på det viset om det är för klen jord.. Och 21mm2 borde inte vara så pass klent att det gör att steget inte får ström nog för att funka i alla fall...

    Det du skulle kunna göra för att utesluta jordfel helt är att koppla in ytterligare en kabel i steget, och bara prova den tillfälligt mot olika jordpunkter i närheten av steget. Märks det någon skillnad kan du ju spinna vidare på det. Märks det ingen skillnad alls så kan vi nog avskriva jordpunken som något fel...

    Hmmm......


    Är det bara basen som slutar spela? Inte de vanliga högtalarna också?

    Är det alla bastoner som försvinner när du vrider upp volymen? Det kan inte vara nån inställning på steget som spökar? Har för mig att DLS kör med något "Subsonic" filter utöver vanliga lågpass-filtret på vissa slutsteg. Inte nån sån inställning som kan vara galet, typ för lågt inställt?

    Är det originalstereon du kör på? Lågnivå eller högnivå till steget?


    Låter lite skumt detta...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Jag håller på att jorda om just nu, ska jorda i plåten under mattan i bagaget nu.

    Ja det är bara basen som slutar, andra högtalarna funkar som vanligt.

    Om jag vrider upp volymen så försvinner basen typ några sekunder och sen dunkar den kanske en gång och så är det uppehåll och så gör den nåt dunk då och då bara..

    Och alla filter på steget är av!

    Kör på en Clarion db358rmp och lågnivåkablar. Eftersom stereon inte har någon remoteutgång så har jag grenat den svartvita kabeln som kommer ut ifrån kontakten till stereon och går till el-antennen.
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Ja det är bara basen som slutar, andra högtalarna funkar som vanligt.
    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Kör på en Clarion db358rmp och lågnivåkablar.
    Okej. Varför jag frågade var i fall du har en eftermarknadsstereo som kanske drar lite mer ström än orignalenheten så att den får klent med ström... Originalkablaget är ju inte så väl tilltaget direkt.

    Men då borde ju som sagt inte bara basen dö, utan resten av högtalarna också...

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Eftersom stereon inte har någon remoteutgång så har jag grenat den svartvita kabeln som kommer ut ifrån kontakten till stereon och går till el-antennen.
    Ja, det borde vara helt okej att göra på det viset.

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Jag håller på att jorda om just nu, ska jorda i plåten under mattan i bagaget nu.
    Bra. Väntar spänt på resultat..

    Låter som ett lite märkligt fel i alla fall..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Ok nu är jag klar med nya jorden.

    Samma värden som förra jorden, och samma resultat på basen. Det är då bara fan va de ska krångla.

    Vad jag kan säga mer är att när basen klipper och börjar lira när den vill så sprakar det äna till i högtalarna fram. Varje gång jag basen slutar o lira konstant så sprakar det till.

    har provat att köra i 1ohm, 4ohm och 2ohm med bara en talspole igång, inget funkar

    Några mer förslag?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  10. #10
    tja det kan inte vara något fel på lågnivåkablarna då???är inget proffs men är ju värt att kolla

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Va 17 kan de då vara.

    Men iofs.. Ett litet klippande/sparkande i vanliga högtalarna också...

    Hmm. Har du någon annan stereo att prova med? Ingen du känner som du kan låna en av ett slag, bara för att testa med?

    Du skulle ju iofs kunna testa att ge stereon bättre med ström/jord också.. Kan ju vara att den precis orkar med och klipper lite grann..

    Ett litet sprakande i vanliga högtalarna kan ju bli ganska påtagligt med om samma fenomen är i lågnivån också.


    Pja. Vette fan vad det kan tänkas vara annars..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Börjar bli ganska annoying alltså

    Jag ska testa i en kompis bil tänkte jag. Koppla in mitt steg o bas där o kolla om de funkar.

    Sen koppla han s steg o bas till min bil

    Sen koppla hans stereo till mitt system o kolla där.

    Då borde jag kunna utesluta några grejer efter det iaf.

    Och om inte det vore nog så har en klasskompis en kondensator som jag kan testa oxå.

    Jag återkommer då.

    Tack för hjälpen hittils

    Mvh Woody
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Hallå igen.

    Har precis provat med uteslutningsmeteden lite, och jag använde min kompis slutsteg, DLS A6 och min baslåda och kopplade in i min bil, med samma kablar som förut och det funkade felfritt. Funkade skitbra. Men inte med mitt eget Steg, CA12.

    Nåt mer jag kan säga är att om vi körde kompisens A6 och hans DLS UR12, Så uppstod precis samma problem som tidigare, att den la av efter en viss volym.

    Om jag körde med mitt slutsteg och min bas, så rör sig inte högtalarkonen någonting nästan. Däremot med A6:an så rör den sig mkt mer och låter mkt mer.

    Är det mitt slutsteg det är fel på då eller?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Hallå igen.

    Har precis provat med uteslutningsmeteden lite, och jag använde min kompis slutsteg, DLS A6 och min baslåda och kopplade in i min bil, med samma kablar som förut och det funkade felfritt. Funkade skitbra. Men inte med mitt eget Steg, CA12.

    Nåt mer jag kan säga är att om vi körde kompisens A6 och hans DLS UR12, Så uppstod precis samma problem som tidigare, att den la av efter en viss volym.

    Om jag körde med mitt slutsteg och min bas, så rör sig inte högtalarkonen någonting nästan. Däremot med A6:an så rör den sig mkt mer och låter mkt mer.

    Är det mitt slutsteg det är fel på då eller?
    Få se om jag fattat rätt nu..

    Med din kompis slutsteg + din bas i din bil så funkar det?
    Med din kompis slutsteg + hans bas i din bil så funkar det inte?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Som jag fattat det så verkar det vara fel i steget.

    Du har ju provat med din kompis steg och då funkar det bra i din bil.
    Att hans bas rör sej mer kan ju vara att han har en annan inställning på sitt steg.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Med din kompis slutsteg + din bas i din bil så funkar det?
    Med din kompis slutsteg + hans bas i din bil så funkar det inte?
    Mm precis

    Om jag kör mitt steg+min bas i hans bil så funkar det, samma kabelpaket och area som mina kablar.

    Men inte i min bil.

    Min högtalarkon rör sig knappt i min bil, och i hans bil rör den sig mkt mer.

    Så någonstans i min bil så uppstår de spänningsfall?
    Fan va trött jag blir på detta nu, känns som jag har provat allt.
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

Liknande ämnen

  1. Edu inverkan på ACC 9000, hjälp knepigt problem *LÖST*
    Av ¤Robban¤ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-09, 21:38
  2. *LÖST* Orginal Slutsteg Saab 9000 cse -97 BRANN = ALLT DOG
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 09:24
  3. knepigt fel
    Av hedlund84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 17:10
  4. Mitt slutsteg har slutat fungera *löst*
    Av Jimmu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •