Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Koning av bromsrör

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    52

    Koning av bromsrör

    Skall ge mig på att reparera/byta bromsrör på min 9000 -98 med ABS. De är rostangripna bak. Det ser ut som att rosten börjat vid kopplingen och sen krupit upp under den grönaplasten. Om så är det ju klantigt av montören/saab att inte rostskyddsbehandla på nåt sätt.

    Förresten, Bilpartners ("saab skåne") kommentar var kul: -Vi byter inte bromsrör på saab 9000!!!

    Jag har köpt Biltemas koningsverktyg, lite förnicklat kopparrör och lite kopplingar. Provat att kona och dubbelkona och det verkar gå bra, se hur det går på original stålrör bara.

    Några frågor har dock uppstått nu som jag inte hittar svar på vid sökning

    När ska man använda enkelkoning som nr5 i bild?
    Kan man använda nr1 och nr2 som en skarv? eller blir det två nr1 och en nr 3?
    Är det M10*1 original i skarven framme vid motorrummet? -om skarvning med org.rör skiter sig.
    När man väl tar av röret, knipsar eller skruvar, kommer det rinna olja. Hur stoppar man det eller skiter man i det.

    Om det skiter så totalt att man bara gråter och vill hem när man håller på, kan man på något sätt "stänga av" bakre bromsystem så man kan försiktigt puttra hem

    men vad vet jag, jag gissar ju bara

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Hej.
    Nr 1 och nr 3 skall du använda.
    Tryck ner bromspedalen med nån pinne som du sen sätter mot stolen tex så rinner det inte ut bromsvätska. Tänk på att plocka säkringen till bromsljuset så du inte tömmer batteriet.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    52
    Tack

    Och dubbelkona som nr4, aight?


    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Hej.
    Nr 1 och nr 3 skall du använda.
    Tryck ner bromspedalen med nån pinne som du sen sätter mot stolen tex så rinner det inte ut bromsvätska. Tänk på att plocka säkringen till bromsljuset så du inte tömmer batteriet.

    Mvh jocke
    men vad vet jag, jag gissar ju bara

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    du skall använda kona nummer fyra men du har missuppfattat hur man konar alldeles. Kona nummer fyra är en sk enkelkona, en dubbelkona är en dubbelväggig kona, man börjar alltså med fyran och sen pressar man in centrum så att röret viker sig inåt, då blir den dubbel.
    Kona nummer fem har ingenstans i en bils bromssystem att göra överhuvudtaget.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    52
    Ahaa, super då fattar jag.
    Dubbelkona = 4:an två gånger.

    Tack så mycket. Ska testa direkt.
    men vad vet jag, jag gissar ju bara

Liknande ämnen

  1. Byta bromsrör 9000
    Av TurboVulc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 00:59
  2. Varför koning på hjulbultar?
    Av cedete i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 04:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •