Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Frågor ang. slutsteg

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    Frågor ang. slutsteg

    Tjenare

    Har precis kopplat in slutsteget och basen idag och båda verkar funka bra.

    Basen är en JBL GTO1202D och slutsteget ett DLS CA12

    Jag kör basen i 1 ohms förstärkarbelastning.

    Jag har kopplat remotekabeln till el-antenn kabeln ut från stereon.

    1. Varför fungerar bara förstärkaren när motorn är igång? Ej med bara tändning, då lyser den rött medan antennen åker upp och sedan slocknar den(När motorn är igång lyser slutsteget grönt)

    2. På slutsteget sitter det en inbyggd fläkt under, den snurrar inte. Går den bara igång när steget blir varmt eller är det ett konstruktionsfel?

    3. Ibland när jag spelar så känns det som basen inte spelar alla toner, man tror de ska komma ett "Unts", och alla högtalare utan basen spelar den. Händer ibland, vad kan det vara? Den utelämnar vissa frekvenser känns de som, de ska vara basljud men det kommer inget "unts"

    Tacksam för svar

    // Woody
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Hej.
    Låter klurigt så jag vet inte, men jag kan ge dig en gissning.

    1. För lite ström. När du har motorn igång driver generatorn. Allt går på batteri vid enbart tänning. Och sterion får inte tillräckligt med ström för att mata remoten.
    Tips på lösning: Skaffa ett vanligt 12volts relä. Koppla +12v genom relät till remoten. Och låt el-antenn utgången bara klicka relät.

    2. Antingen termostyrt(igång vid viss temp) eller trasig. Vilket kan man säkert få svar på, av DLS kundsupport eller verkstad. Alt din lokala redio-mek.

    3. Händer det alltid på samma ställe i samma låt eller oregelbundet?
    Händer det på samma ställe, låter det som att du har ett filter på slutsteget eller i sterion igång. Det finns ofta ett filter som styr hur högt upp i registret basen får spela. Vanligt med att det står på 50hz eller 80hz för sub-bas. Mid-bas ca 125hz. Sätter man filtret högre än så, riskerar man att få sång-ljud ur bashögtalaren. Och det skall man inte ha alls.
    Det kan även vara ett subsonic filter som tar bort dom djupaste tonerna, för att spara basen. Men dom brukar man inte höra iaf...

    Är det oregelbundet, är det en vanlig orsak att steget klipper (stänger av sig). Detta kan bero på olika saker. För lite ström, distad signal, kortslutning för att man kör på fel ohmtal mm.. Ofta är det fel på steget om det klipper.

    MVH
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Tjena, tack förs varen KNAK

    Ang. de uteblivna tonerna

    Det är alltid på samma ställen i låtarna.

    Jag har stängt av både lågpass och högpass filter, och jag tror inte att min stereo har några filter?

    Det är klurigt för mina kompisars basar lirar dom tonerna i låten men inte min låda..

    Några mer förslag?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Lirar den typ samma frekvens av toner i andra låtar?
    Är det låga eller höga toner som uteblir?
    Har du problemet även när du spelar på lägre volym?

    Har du och kompisen samma låda?
    En bra låda byggs i storlek efter basens specar. Deta kallas att man stämmer av basen i lådan. Olika basar passar även för slutna/öppna lådor.
    Har ni olika lådor, du och kompisen, kan detta vara svaret.

    Kommer tonerna när du spelar lägre, kan det vara att steget inte får tillräckligt med ström. Grövre ström kabel & bra jordpunkt eller en kondensator brukar lösa det.

    MVH
    //KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Kom på en sak när jag tittade lite på specarna för bas och steg...

    Vad sitter basen i för bil och var i bagaget är den placerad? Och åt vilket håll pekar basen( elementet framåt, sidan, bakåt)?

    Olika bilar spelar nämligen bas olika. Jobbit va

    //KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Håller med Knak om att det låter som strömmen inte räcker till. Hårt belastade förstärkare drar mycket ström.
    Hur grov är +12V matningskabeln och jordkabeln? den borde vara c:a 25mm² eller mer. Kontrollera jordpunkten, den måste ha ordentlig kontakt mot renskrapad plåt.

    Koppla in en voltmeter direkt på slutsteget och kolla spänningen medans du spelar och se hur myckt det dippar vid långa djupa bastoner.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Pröva att koppla om basen och kör den som 4 ohm.

    Kolla jordpunkten, den brukar vara den felande länken.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Tack för alla svaren

    Strömkabeln är 21mm2 likaså jorden, Jorden sitter där baksättet "Klickar" fast när man fäller det. Dock har jag inte skrapat rent färgen. Får prova det. Men är den jordpunkten bra annars tror ni?

    Basen sitter i en NG900 och bas/port pekar bakåt.

    Jag och komipsen har inte samma låda. Jag har byggt min låda själv, och fått den uträknad av Nårdik (www.nardik.se) Så där tror jag inte problemet ligger? För jag har varit väldigt noggran och den är byggd i 22mm MDF, dubbla bafflar. 50liter basport.

    Jag är inte direkt någon sångfågel så jag är inte riktigt säker på om det är låga eller höga toner, Men det är alltså rejäla UNTS som uteblir, oftast när det är snabba, alltså många/sec (tror det är låga toner) Dock så om jag sänker volymen så hör jag dem, det är alltså om jag spelar för högt (Nu menar jag inte döv-högt utan en bit över vanlig lyssningston"

    Kompisen kör ju MDS låda med MDS steg.. Så det är ännu surare

    Någon som kan rekommendera någon bra kondensator? Som inte kostar en förmögenhet (Student) Men ändå gör det den ska..
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Börja med att skrapa rent...

    Exakt hur det ser ut på NG900 vet jag inte, men det är viktigt att det rejäl skruv som sitter direkt i bilplåten och ingen konsoll eller liknande.
    Använd taggbricka mellan kabelsko och renskrapad plåt och skruva dit det hårt!
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Jag är inte direkt någon sångfågel så jag är inte riktigt säker på om det är låga eller höga toner, Men det är alltså rejäla UNTS som uteblir, oftast när det är snabba, alltså många/sec (tror det är låga toner) Dock så om jag sänker volymen så hör jag dem, det är alltså om jag spelar för högt (Nu menar jag inte döv-högt utan en bit över vanlig lyssningston"
    Ganska säkert att strömmen inte räcker till isf. Skrapa rent och jorda. Jordpunkten du valt är helt ok.
    Skulle nog satsa på en konding oxå.. Men var försiktig när du laddar den första gången isf. Den skall sitta intill steget, med kort kabel.
    En kondensator är mycket snabbare på att ge ifrån sig ström än vad ett vanligt batteri är. Så när dina UNTS kommer i snabb takt, töms stegets interna kondingar på ström för batteriet inte hinner mata.

    Lycka till.
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Tack igen för hjälpen

    Har varit ute och kört lite nu med bilen och testat. Om jag spelar högt så försvinner basen, sänker jag volymen då dunkar de på skitbra. Men om jag sänker volymen och höjer "bass" så tröttnar de också. Och när volymen är hög uteblir ljudet + att den känns trött.

    Varken instrumentbelysning eller framlampor blinkar när jag spelar, så antar att det inte är ett dåligt batteri.

    Men jag ska prova en taggbricka, och sen Är det mest troligt att de löser sig med en kondensator eller med grövre strömkablar?

    Eller räcker 21mm2 kabel med en konding tror ni?

    Steget levererar 500W 1ohms last, Är det en 0.5F som gäller?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Ta du en 1faradare så du kan dunka
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

Liknande ämnen

  1. 900ng diverse frågor databox, färddator slutsteg
    Av KoktGrus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 18:13
  2. Slutsteg i 9-5 SC -02 Aero, några frågor
    Av Micke9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 09:44
  3. Slutsteg; Ultimate T2-1200, frågor
    Av johamn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:27
  4. frågor kring ström till slutsteg.
    Av Sek_Si i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •