Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 199

Ämne: GE Motorsports Sänkningssats!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sundbyberg - Stockholm
    Inlägg
    75

    GE Motorsports Sänkningssats!

    Hmmm...

    Hade nu innan påsk tänkte köpa en Säkningssats från Ge Mototrsport 35/45 och kasta på, på min 9-5 Sedan.....

    Det jag undrar över är hur svårt det är att göra, har sökt lite här på forumet, men alla bara snackar lite om hur det ser ut efter sänkningen, det som intresserar mig är hur jag gör om jag skall göra det själv, har måttliga kunskaper om att skruva...

    Klarar av att byta däck själv, sätta i bilstereo, tona rutorna lacka lysen, sätta dit dimljus"ej orginal" bygga extraljusramp osv.... har skruvat bilar typ golf förr i tiden och bytt motor o växellåda o sådant..

    kan få hjälp med detta med en som ahr lite kunskaper om bilskruvande, men mina o hans frågor är mest vad vi behöver för verktyg..

    är det så att när man byter bak så spänner man upp fjädrarna och sen släpper på bakaxeln?, är det hela man släpper på då?, måste man då ha 4st fjäderspännare? att man måste säkra fjädrarna på båda sidorna bak för att göra detta?

    Hur ser det ut fram, min bil står nämligen 30 mil från mig så kan inte kolla, tänkte på hur lätt det är att byta dämpare och fjädrar framme... (skall byta fjädrar och dämpare bak oxå)

    Gärna om någon ahr en bild på hur det ser ut och gärna förklarar vilka verktyg man behöver....

    Det är en Saab 9-5 Sedan´-99

    /// Gotlänningen!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    he he kul att du skriver denna tråd nu, för jag logga just in efter att ha tvättat av mig lite skita händer efter att ha satt på mitt kitt

    GEM 45/35 till min 01 Aero

    Det blev riktigt bra och det var barnsligt enkelt att byta, har inte gjort det förut men oj så lätt det var.....

    skulle kunna skriva en full beskrivning hur man gör om du vill ha det?

    Men jag har en fråga till er som satt på detta på era 9-5:0r..
    1. Bakre dämparna passade inte längs ner, orginal dämparna är större.
    Man trycker ju in dämparen lite i hålet sen sätter man i skruven men hålet är för stort så dämparen glappar upp och ner.
    Men den blev ju fast när man drog åt skruven.
    Frågan är har jag fått fel saker eller ska det vara så?
    2. efter att ha kört 2 mil så kluckar det från höger fram? vad kan det va....
    har känt på allt och det sitter som det ska.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Du får gärna skriva en beskrivning! Jag är också intresserad av detta. Framförallt vilka verktyg & dess dimmensioner som behövs.
    Går det t.ex. att utföra hemma på garageinfarten utan tryckluftsdrivna verktyg?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Du får gärna skriva en beskrivning! Jag är också intresserad av detta. Framförallt vilka verktyg & dess dimmensioner som behövs.
    Går det t.ex. att utföra hemma på garageinfarten utan tryckluftsdrivna verktyg?
    Mitt svar är nog nej på det, visst skulle det gå men lägg på 5h jobb
    Kommer skriva en förklaring hur jag gjorde men inte i kväll.
    Det får bli imorgon eller veckan

  5. #5
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Du får gärna skriva en beskrivning! Jag är också intresserad av detta. Framförallt vilka verktyg & dess dimmensioner som behövs.
    Går det t.ex. att utföra hemma på garageinfarten utan tryckluftsdrivna verktyg?

    nu vet jag ju inte skillanderna i fjädringsväg mellan 9000 och 9-5 men det tog iaf mig mindre än 1h per sida fram och 10min per sida bak.

    borde väl inte vara så stor skillnad?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    nu vet jag ju inte skillanderna i fjädringsväg mellan 9000 och 9-5 men det tog iaf mig mindre än 1h per sida fram och 10min per sida bak.

    borde väl inte vara så stor skillnad?
    9-5 har fjäderben även bak, det har inte 9000. Om det gör det enklare eller svårare vet jag ej.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Tja.

    Ja byte till GM's sats i höstas och för mig tog det en hel dag.
    En liten del av tiden gick åt att åka runt hela stan och leta verktyg, och ja använde mig inte av tyckluft's verktyg. och största delen av tiden gick åt till att få av bulten som håller fast alltihop det var så rostigt att ja drog av själva stötdämpar toppen den man håller imot för att få bort bulten så ja fick ta fram rondellen då gick det fint.

    Så var beredd på att det kommer vara VÄLDIGT rostigt på den övre bulten speciellt på dom bakre, fram var det inte så farligt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Tja.

    Ja byte till GM's sats i höstas och för mig tog det en hel dag.
    En liten del av tiden gick åt att åka runt hela stan och leta verktyg, och ja använde mig inte av tyckluft's verktyg. och största delen av tiden gick åt till att få av bulten som håller fast alltihop det var så rostigt att ja drog av själva stötdämpar toppen den man håller imot för att få bort bulten så ja fick ta fram rondellen då gick det fint.

    Så var beredd på att det kommer vara VÄLDIGT rostigt på den övre bulten speciellt på dom bakre, fram var det inte så farligt.

    Mvh
    Måste bara fråga hur passade dina bakdämpare? Orginalen är ju större längst ner.
    Så när man satte dit dom nya så glappar det ju på 2-3mm.....
    Vet inte exakt ordet på vad det heter, kan någon hjälpa mig?
    Ni som förstår fattar nog.... jag menar alltså man trycker ju in dämparen några mm innan man sätter i den stora skruven längs ner. vad kallas den biten man trycker i dämparen i?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Det här är intressant, jag vill gärna se en beskrivning av hur du gjorde. Jag ska göra detsamma på en 9-5 Aero Sedan -04 till sommaren.

    Men bytte ni hela fjäderbenen eller bara fjädrarna och behöll de befintliga dämparna?
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Tja.

    Ja byte till GM's sats i höstas och för mig tog det en hel dag.
    En liten del av tiden gick åt att åka runt hela stan och leta verktyg, och ja använde mig inte av tyckluft's verktyg. och största delen av tiden gick åt till att få av bulten som håller fast alltihop det var så rostigt att ja drog av själva stötdämpar toppen den man håller imot för att få bort bulten så ja fick ta fram rondellen då gick det fint.

    Så var beredd på att det kommer vara VÄLDIGT rostigt på den övre bulten speciellt på dom bakre, fram var det inte så farligt.

    Mvh
    Måste bara fråga hur passade dina bakdämpare? Orginalen är ju större längst ner.
    Så när man satte dit dom nya så glappar det ju på 2-3mm.....
    Vet inte exakt ordet på vad det heter, kan någon hjälpa mig?
    Ni som förstår fattar nog.... jag menar alltså man trycker ju in dämparen några mm innan man sätter i den stora skruven längs ner. vad kallas den biten man trycker i dämparen i?
    Jo ja förstår var du menar.. av det ja kommer ihåg så var den bra passform på den. plus att det var ju inte det lättaste att få dit det själv heller, fick ta hjälp av morsan som ställde sig på bromsskivan så hela packetet åkte ner då gick det fint.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Det här är intressant, jag vill gärna se en beskrivning av hur du gjorde. Jag ska göra detsamma på en 9-5 Aero Sedan -04 till sommaren.

    Men bytte ni hela fjäderbenen eller bara fjädrarna och behöll de befintliga dämparna?
    Själv kommer ja inte direkt ihåg allt ja gjorde så det överger ja till någon annan

    Mitt råd är ju att köpa sig haynes reparations handbok den hjälpte mig väldigt mkt.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Min förklaring kommer till hur man gör men jag hinner inte nu.....tyvärr det är fullt upp.
    Ska uppdatera allt för det strulade en del nu efter. Men inget som inte ordnade sig riktigt bra

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Det är skitlätt.... Jag bytte på min Aero 2001 förra året, hela GM-satsen. Bara handjagade verktyg användes, är ju bara lite fasta nycklar, två fjäderspännare och några insexor som behövs?

    I mitt fall tog det tre dagar ca. Skämt åsido, jag saknade en lång insexa som krävs för att ta loss stötdämparna, så bilen blev stående när jag fixade en sån. Man gör detta lätt på ett par timmar med rätt verktyg till hands. Fjäderklämmorna körde jag Biltema - funkar utmärkt tvärtemot vad många påstår här, har bytt 4 kompletta uppsättningar på og900 och 9-5 nu med dessa. Men på 9-5 är det ju så mkt lättare, när man får hela fjäderbenet i näven och bara behöver komprimera fjädern litegrand.

    Så ut och mecka med dig!

    Mina bakre dämpare glappade nada för övrigt. Bilen låg fint på vägen - men dämparna är aningens för mjuka fram i alla fall, blir lite hjulstuds vid fullt KalleAnka vid rödljusen.
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Tja.

    Ja byte till GM's sats i höstas och för mig tog det en hel dag.
    En liten del av tiden gick åt att åka runt hela stan och leta verktyg, och ja använde mig inte av tyckluft's verktyg. och största delen av tiden gick åt till att få av bulten som håller fast alltihop det var så rostigt att ja drog av själva stötdämpar toppen den man håller imot för att få bort bulten så ja fick ta fram rondellen då gick det fint.

    Så var beredd på att det kommer vara VÄLDIGT rostigt på den övre bulten speciellt på dom bakre, fram var det inte så farligt.

    Mvh
    Måste bara fråga hur passade dina bakdämpare? Orginalen är ju större längst ner.
    Så när man satte dit dom nya så glappar det ju på 2-3mm.....
    Vet inte exakt ordet på vad det heter, kan någon hjälpa mig?
    Ni som förstår fattar nog.... jag menar alltså man trycker ju in dämparen några mm innan man sätter i den stora skruven längs ner. vad kallas den biten man trycker i dämparen i?
    Är du säker att det inte ska vara hylsor instuckna i hålet ? Dom kanske sitter kvar på orginalen.


    Typ så


  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Jag har ringt till dom på GEM och snackat och det har hänt förut att han fått in fel parti.
    Men lösningen är enkel, jag håller på och tar fram en distans att sätta där.
    Passar den till 110% så kommer jag tillverka ett gäng och så får vi se om fler upplever samma problem.

    Beklagar att det inte blivit något skrivigt hur man gör för att byta på enklaste sätt, men som jag skrev det är fullt upp.

    Inte helt omöjligt att det händer något i natt

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Jag har ringt till dom på GEM och snackat och det har hänt förut att han fått in fel parti.
    Men lösningen är enkel, jag håller på och tar fram en distans att sätta där.
    Passar den till 110% så kommer jag tillverka ett gäng och så får vi se om fler upplever samma problem.

    Beklagar att det inte blivit något skrivigt hur man gör för att byta på enklaste sätt, men som jag skrev det är fullt upp.

    Inte helt omöjligt att det händer något i natt

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    kör en 9-5 aero sc -00, är nog dags att byta grejor runt om snart. Hur är denna sats jämfört med Aero original?
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    kör en 9-5 aero sc -00, är nog dags att byta grejor runt om snart. Hur är denna sats jämfört med Aero original?
    Den är kanon!. Jah satte på 40/40 kombisatsen för snart 2 månader och jag är helt klart nöjd och nu när sommardäcken ligger på så ligger den perfekt på vägen. Min Aero har gått 20k mil så den var väldigt mjuk i fjädrarna baktill. Så efter monteringen så sänkte den bara mellan 5 och 10mm bak men 25mm fram.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Är det någon med GE's väghållningssats som kan mäta avståndet mellan navcentrum och skärmkanten? Är intresserad av både 40/40- och 35/45-versionerna.

    OBS, bara ni med sedanare, Tack!
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Japp då ska jag tala om vad min mätning blev.

    Satsen har suttit på i 1 vecka och 3 dagar. och är en 45/35

    Mätt på (slät) asfalt med 0% lutning. Mätte från mitten på saabmärket och rakt upp till skärmkantens lägsta punkt (underdelen på den svarta plasten)

    HF 347mm
    VF 349mm
    HB 332mm
    VB 325mm

    Nu hoppas jag att fler mäter sina bilar så man kan jämföra lite
    Och även om någon kan tala om vad det är orginal på en -01 Aero som rullat runt 15000 mil

Liknande ämnen

  1. Hårdhet på GE motorsports chassisats
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:37
  2. Ge Motorsports husvagnkit till 9-5?
    Av chrill3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 13:34
  3. GE motorsports bromskitt
    Av Mr_Andersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 02:15
  4. Bra/dåliga erfarenheter av GE motorsports väghållningssatser
    Av Cheffen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •