Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 199

Ämne: GE Motorsports Sänkningssats!

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Hur lång tid tog det för er att få era beställningar hemskickade?
    Jag tror det tog ca 3-4 dagar
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    >extreme

    Den tätaste lindningen brukar för det mesta vara vänd uppåt.
    Så länge inte diametern skiljer, och den passar lika bra i skålarna
    uppe som nere, så ska det dock inte ha någon större betydelse vilket
    håll du sätter den på. Skillnaden som blir, om det är en progressiv
    fjäder, är i vilken ände som komprimeringen börjar.
    Hoppas du förstår vad jag menar.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    I en linjär axel ska det inte spela någon som helst roll vilket håll man vänder fjädern, enligt min uppfattning då.. Så som sagt, det beror enbart på fjäderns och benets fäste.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Okej

    jag monterade den iaf så att texten blev rättvänd, verkade mest logiskt och då hamnade den tätaste änden nedåt. Det funkade väldigt bra, de hade samma diameter uppe och nere. Dock kan jag uppleva ett glapp mellan fjäder och infästning när jag kör över broar å gupp vid lite högre hastighet.. men det kanske man får räkna med vid sänkning.

    Leveranstiden var flera veckor, när sakerna väl kom visade sig att det var andra saker än vad som angavs på sidan då jag beställde. jag fick LIP dämpare och nå svarta sänkfjädrar utan att dom ens skrev en lapp eller meddelade att jag inte skulle få supersport dämpare osv. Men i övrigt så är jag nöjd.

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Den kungliga Hufvudstaden
    Inlägg
    58
    Jag monterade mina fjädrar och dämpare från GE motorsport för ett drygt år sedan.
    Bilen är en 9-5 -01
    Är kalasnöjd, men på bilprovningen i höstas så visade kontrollanten att det gick att skaka på fjädern.
    Den är mao. för kort, eller om det är dämparen som är för lång.
    Nån mer som har detta problem???

  6. #46
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413
    Jag beställde 45/35-satsen till 9000 kvällen den 17:e maj och fick dom den 24:e, helt ok tycker jag.

    Angående passning och form har jag inte hittat något negativt, förutom att de gamla bultarna sitter som faen.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  7. #47
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Martin Jonsson
    Jag monterade mina fjädrar och dämpare från GE motorsport för ett drygt år sedan.
    Bilen är en 9-5 -01
    Är kalasnöjd, men på bilprovningen i höstas så visade kontrollanten att det gick att skaka på fjädern.
    Den är mao. för kort, eller om det är dämparen som är för lång.
    Nån mer som har detta problem???
    Mina G&M framfjädrar klonkade lite efter montering & sitter inte heller helt fast så som man skulle vilja. Jag kontaktade GEM & det skall komma nya fjädrar till mig i denna vecka. De hade uppmärksammat detta & tagit fram fjädrar som är lite mer utdragna för att spänna in bättre i mellan fjäderskålarna. Så kontakta dem om du har problem

    Vad har du för stötdämpare?

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    20
    härligt att läsa detta det första jag gör , har precis för 45 minuter sedan avslutat monteringen av en sänkningssats från företaget ifråga !!!

    på väg hem upptäcker jag att det klonkar som fasen framifrån och stannar givetvis för att undersöka !, visar sig vara precis det som
    jag tydligen inte var ensam om ........( sitter inte riktigt bra i skålarna)

    skall ta kontakt med GE i morgon och höra vad de säger , inte helt roligt att göra om detta igen , men men
    Det är inte farten som dödar, det är det hastiga stoppet....

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    319
    Jag vill inte sänka er alla helt som är nöjda med Gerth Engelholm Motorsport, men... Jag har haft med mannen i fråga att göra en gång. En gång, och aldrig mer.

    Köpte ett kit till min förr-förra bil, en Passat-kombi. Monteringen gick skitbra, men när jag sänkte ner bilen så tyckte jag att den verkade lite låg. Vilket snabbt visade sig i första kurvan vid lite inspirerad körning när däcket fräste mot hjulhus och skärmkant.

    Kontaktade Gerth angående detta, och det var inga problem. Han skulle skicka nya (andra) fjädrar.

    Fick de nya fjädrarna, monterade dem och... Bilen blev ÄNNU LÄGRE.

    Ringde igen och undrade vad fan det var frågan om och fick svaret: Jag tyckte att de fjädrarna kändes hårdare.

    Tack och gonatt // Stefan

    Ps. han betalade tillbaka pengarna iaf.
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Hej!

    Samma sak på min 9-5 kombi. Fjädrarna fram är något korta.
    Efter kontakt med GE så sa de att de skulle skicka ett par andra,
    nyframtagna fjädrar, pga just detta problemet.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    GE-motorsport!

    Jag sänkte min 9-3 år:01 hos speedparts förra veckan och har nu kört ca 60 mil med den. En hel sänknigssats med fjädrar och dämpare.
    Allt flöt på bra och det tog ca 2 timmar
    När de skulle sätta på fjädrarna bak så fundera han först vad som skulle var upp och vad som skulle vara ner. Men han kunde se det sen vad som var vilket. Man såg tydligt att fjädrarna inte gick ner helt i fjäderskålarna. Men Conny på speedparts sa att de kommer att sjunka ner mer i skålarna sen efter ett tag, och att jag antagligen kommer att höra lite klånkande då de är på väg ner. Han såg även till att sätta sin egna vikt på framvagnen för att hjälpa fjädrarna ner och samma prossedur baktill. Och visst hörde man lite klånk då.
    Jag har som sagt kört i ca 60 mil och det känns än så länge bra och den har sänkt sig helt. För den sista centimetern kom efter ett tag då jag kört en bit.
    Men vi får väll se hur det håller sig, men annars är ajg hel nöjd.
    Ska se till att göra en framhjulsinställning, som man ska göra efter 200 mil.

    //Jonas

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Nu håller jag på att byta dämparna fram och upptäcker att diametern är mindre på de nya dämparna än original. Det är säkert en halv centimeter skillnad, vilket glapp det lär bli. Så nu blir det av att ringa igen imorn..

    surt. dessutom sitter de gamla bussningarna fast så utihe...

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trelleborg/Vallby/Skåne
    Inlägg
    54

    saab 9-5 Aero Combi 00 dämpar hjälp!

    Jag har skaffat lip bakre dämpare från Ge Motorsport och har en fråga bara.Ska man byta all grejorna som ligger bredvid dämparen på bilden jag länkat till? och vad heter alla bom delarna.
    Ser ju ut som något slags höjle,och brickor,gummi och annat.det vill man väl byta när man ändå har det av.

    Bild:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004061 ... vs_old.jpg
    9-5 AERO Combi M00

  14. #54
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: saab 9-5 Aero Combi 00 dämpar hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av mogge95AERO
    Jag har skaffat lip bakre dämpare från Ge Motorsport och har en fråga bara.Ska man byta all grejorna som ligger bredvid dämparen på bilden jag länkat till? och vad heter alla bom delarna.
    Ser ju ut som något slags höjle,och brickor,gummi och annat.det vill man väl byta när man ändå har det av.

    Bild:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004061 ... vs_old.jpg
    Hej!

    Om du vill byta det så visst kör på, men det behövs inte om inte något av det är trasigt, översta muttern måste man byta ut resten behövs inte.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trelleborg/Vallby/Skåne
    Inlägg
    54

    Re: saab 9-5 Aero Combi 00 dämpar hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av mogge95AERO
    Jag har skaffat lip bakre dämpare från Ge Motorsport och har en fråga bara.Ska man byta all grejorna som ligger bredvid dämparen på bilden jag länkat till? och vad heter alla bom delarna.
    Ser ju ut som något slags höjle,och brickor,gummi och annat.det vill man väl byta när man ändå har det av.

    Bild:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004061 ... vs_old.jpg
    Hej!

    Om du vill byta det så visst kör på, men det behövs inte om inte något av det är trasigt, översta muttern måste man byta ut resten behövs inte.
    Ok,solklart.
    Blev bara rädd att jag fattades massa grejor.
    9-5 AERO Combi M00

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139

    Re: saab 9-5 Aero Combi 00 dämpar hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av mogge95AERO
    Jag har skaffat lip bakre dämpare från Ge Motorsport och har en fråga bara.Ska man byta all grejorna som ligger bredvid dämparen på bilden jag länkat till? och vad heter alla bom delarna.
    Ser ju ut som något slags höjle,och brickor,gummi och annat.det vill man väl byta när man ändå har det av.

    Bild:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004061 ... vs_old.jpg
    Ja jag säger då det, aldrig mer GE.. Bilen blev på tok för låg bak, sänkte garanterat 50-55mm istället för de angivna 35mm. Sen fick jag heller inga mufflor eller brickor eller något av det du fick, endast muttrarna fick jag med. Ingen mening att jag klagar hos dom heller då bilen är "ur funktion" nu.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trelleborg/Vallby/Skåne
    Inlägg
    54

    Re: saab 9-5 Aero Combi 00 dämpar hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Citat Ursprungligen postat av mogge95AERO
    Jag har skaffat lip bakre dämpare från Ge Motorsport och har en fråga bara.Ska man byta all grejorna som ligger bredvid dämparen på bilden jag länkat till? och vad heter alla bom delarna.
    Ser ju ut som något slags höjle,och brickor,gummi och annat.det vill man väl byta när man ändå har det av.

    Bild:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004061 ... vs_old.jpg
    Ja jag säger då det, aldrig mer GE.. Bilen blev på tok för låg bak, sänkte garanterat 50-55mm istället för de angivna 35mm. Sen fick jag heller inga mufflor eller brickor eller något av det du fick, endast muttrarna fick jag med. Ingen mening att jag klagar hos dom heller då bilen är "ur funktion" nu.
    Tur att jag inte ska sänka bilen då ju.
    9-5 AERO Combi M00

  18. #58
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: saab 9-5 Aero Combi 00 dämpar hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Ja jag säger då det, aldrig mer GE.. Bilen blev på tok för låg bak, sänkte garanterat 50-55mm istället för de angivna 35mm. Sen fick jag heller inga mufflor eller brickor eller något av det du fick, endast muttrarna fick jag med. Ingen mening att jag klagar hos dom heller då bilen är "ur funktion" nu.
    Det är tyvärr synd att GEM uppger att Vogtland fjädrarna är lämpliga både för sedan & kombi, dessa är nämligen avsedda för sedanen enligt tillverkaren. Därav blir det rumphäng på en kombi. Men G&M fjädrarna som GEM också har finns för sedan resp. kombi. Dessa funkar bra.

    Det medföljer normalt inga direkta monteringsdetaljer till stötdämparna, förutom toppmuttern. Är det som så att något annat avviker så man inte kan använda originaldetaljerna så brukar även detta medfölja.

    Tänk på att den bild som mogge95AERO länkar till inte är från hans eget mekande utan från en annan SAAB entusiast.

  19. #59
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413
    Jaha då har man kört med väghållningssatsen (45/35) i nästan 100 mil på en vecka.
    Såhär i efterhand skulle jag gott kunna ha 55 mm eller 60 mm fjädrar fram eftersom baken fortfarande är lägre. Samt att bakdämparna nästan var mjukare än orginaldämparna på 24k mil.

    http://www.garaget.org/archive/304/2...500-481267.jpg

    Fram däremot är bilen mycket fastare.

    Hur som helst är jag nöjd med tanke på priset!
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Grejen är ju att jag hade en sedan, men baken blev trots det lägre. Samt att jag upplevde fjädringen lite som Bob beskriver, kändes svampig baktill. Nåja, ville bara göra mitt tycke hört. Nu såhär i efterhand skulle jag hellre valt koni/bilstein med passande fjädrar trots det dubbla priset gentemot en sats från GEM.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Hårdhet på GE motorsports chassisats
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:37
  2. Ge Motorsports husvagnkit till 9-5?
    Av chrill3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 13:34
  3. GE motorsports bromskitt
    Av Mr_Andersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 02:15
  4. Bra/dåliga erfarenheter av GE motorsports väghållningssatser
    Av Cheffen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •