Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 199

Ämne: GE Motorsports Sänkningssats!

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Hmm, alltså ser det ut som att den är 10-20mm Lägre bak?! Den kan ju omöjligtvis ha sänkt bara 35mm bak? Beställde själv nyss en 35/45-sats eftersom den ska sänka mindre bak än fram, vilket är precis det jag är ute efter. Blir det sådär lågt bak kommer aldrig mina hjul få plats..
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Hmm, alltså ser det ut som att den är 10-20mm Lägre bak?! Den kan ju omöjligtvis ha sänkt bara 35mm bak? Beställde själv nyss en 35/45-sats eftersom den ska sänka mindre bak än fram, vilket är precis det jag är ute efter. Blir det sådär lågt bak kommer aldrig mina hjul få plats..
    Nej nej bilen ser ut på följande sätt, vänta så ska jag lägga upp en bild.

    Edit: Nu visade det sig att dom bilderna inte finns hos mig nu men jag slänger upp en liten så får du se.
    Kommer ta nya bilder imorgon + att bilen är tvättad då.


    Du får nöja dig med denna så länge, nu var det ju otur att den står på grus och ser ut som den är lägre i bak.
    Fast du kommer inte få A-traktorstuk på den. Ja menar att den lutar framåt. Tycker bilen ser rätt jämt sänkt ut runt om.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Reagerade mest på de siffror du uppgav, och om dom stämmer så kommer den bli för låg bak för min del. De dämpare/sänkfjädrar jag har nu är tokslut, speciellt bak, och där mäter jag 32,5cm bak, vilket verkar likt som på din bil.

    Läste i en annan tråd om en med deras 40/40 sänkningssats, vilket gav 34cm nav<->skärmkant runt om. Så, fakta är nog att min kommer bli för låg bak. Hade siktat på MINST 34cm nav<->skärmkant på min bil, därav tog jag 35/45-satsen för att få lite marginal.

    Men men, väntar på dina nya bilder så man verkligen ser hur det är.

    Tack så länge!
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Hur byter man dämpare och fjädrar på en 9-5?

    För det första så bör det tilläggas att arbetet är gjort på en bilverkstad med tillgång till
    de flesta luftdrivna verktygen.

    Hissa upp bilen och sätt på Hylsa 17 på mutterknacken och lossa alla 4 hjulen.
    Byt därefter till hylsa 18 och lossa dom bakre dämparna 4 st skruvar som
    man ser klart och tydligt när man tagit loss hjulen.
    Släpp skruvarna 1 cm så hela paketet sitter lite löst i överkant så att säga.
    Sätt nu på hylsa ? (21 22) och släpp den stora bulten som håller dämparen i nederkant.

    Skruva nu bort dom 4 översta skruvarna och plocka bort hela paketet.

    Sätt på fjäderspännaren (2st )och skruva ihop fjädern några cm och lossa på den översta skruven U-nyckel 16,
    du kommer få hålla själva dämparkolven med en nyckel 7 eller som jag gjorde en liten skiftnyckel .

    Du märker vilka saker du behöver flytta med (allt).
    Smäll dit allt igen och gör samma med nästa sida….Lätt

    Ps. kopparpasta på dom 4 skruvarna som håller dämparen så går det lättare nästa gång


    Nu tar vi fram, lossa bromsslangen och lossa på den översta skruven på krängningshämmaren
    hylsa 18 krävs (17 om du inte har original) du måste hålla baktill med en U-nyckel annars går ju bara skruven runt (kulan) och det är inte så bra.
    Denna U-nyckel bör vara av modell smal ( osäker på nr. tror det var 17)

    Nu är det bara att lossa dom 2 skruvarna som håller hela dämparen i nederkant + fästet till bromsslangen.
    Nu kommer det tråkigaste eller jobbigaste, lossa dom 3 svarta skruvarna under huven som håller allt.
    Dom kan ha rostat fast och är mycket svåra att lossa på, men ha tålamod och skruva dom fram och tillbaka + att du sprutar på rostlösare.

    När du släppt skruvarna så är dämparen+fjäder löst bara att sätta upp i skruvstäd och börja skruva ihop fjädern med
    spännarna sen lossar du den stora skruven med hylsa nr 21.
    Ett tips är att ta en hylsa till tändstift för du måste kunna skruva hylsan utifrån eftersom du måste hålla dämparkolven med en insexnyckel.

    Nu är det bara att flytta över allt som ska flyttas över sen sätta dig igen och göra likadant på nästa sida.

    Ps. Den stora skruven som trycker ner hela fjädern kan sitta rätt så bra/hårt så jag gjorde så att jag tog loss hela
    paketet men skruvade tillbaka det igen utan den svarta kåpan.
    Detta bara för att kunna släppa på skruven några varv. Den sitter ju fast i bilen så att säga.

    Hoppas jag fått med det mesta och lycka till

    Nya mått hur mycket det sänkte bilen

    HF 345mm
    VF 346mm
    HB 337mm
    VB 336mm

    Ligger nu nya bilder på garaget, länk här nedan

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Den beskrivningen tackar vi för.

    Skulle det fungera att använda Biltemas 'stötdämparverktyg' 19-285 för att underlätta demontering & monteringen av muttern i toppen på stötdämparen? Du skrev i.o.f. 21mm till de främre & 16mm till de bakre.
    http://www.biltema.se/products/producti ... emId=82368
    Stötdämparverktyg; 19-285
    För demontering/montering av stötdämpare. Med 2 sexkantiga mutterhylsor: 17 och 19 mm, samt 2 olika stötdämparhylsor som passar de flesta stötdämpare.
    Den Insex som sitter i toppen kovstången är väl av olika dimmension mellan de främre & bakre dämparna, grövre fram än bak. Har någon koll på vilka insex dimensioner det är?

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Skönt o se att man inte är ensam i sänkar tankar nu till våren

    Fråga: Enligt SAAB WIS ska man byta den stora bulten i toppen på fjäderbenet fram när fjädrarna plockas bort. Inget som behövs eller?

    Mvh
    Jesper
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  7. #27
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Skönt o se att man inte är ensam i sänkar tankar nu till våren

    Fråga: Enligt SAAB WIS ska man byta den stora bulten i toppen på fjäderbenet fram när fjädrarna plockas bort. Inget som behövs eller?

    Mvh
    Jesper
    Det är väl en låsmutter men nylock. Så skall man vara 100 så borde den kanske bytas pga att nylocken är "förbrukad" Men min erfarenhet av nylock låsningen är att det brukar funka bra även efter en demontering. men det får man avgöra från fall till fall. Byter man till eftermarknads stötdämpare så följer det ofta med nya muttrar.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Ok, borde det funka då.

    Har två små frågor till som jag inte riktigt kunnat läsa mig til på forumet.

    1. MÅSTE man göra 4 hjulsinställning efter byte av fjädrar?
    2. Min har gått 8900 mil och är fast o fin i dämpare, tror ni dämparna pallar med nya fjädrar i 1000-1500 mil till? Jag kör så lite så det innebär närmare 2 års körning :-)

    Så kan man sprida ut kostnaderna lite, 19" hjul e ju inte gratis....

    Mvh
    Jesper
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  9. #29
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Ok, borde det funka då.

    Har två små frågor till som jag inte riktigt kunnat läsa mig til på forumet.

    1. MÅSTE man göra 4 hjulsinställning efter byte av fjädrar?
    2. Min har gått 8900 mil och är fast o fin i dämpare, tror ni dämparna pallar med nya fjädrar i 1000-1500 mil till? Jag kör så lite så det innebär närmare 2 års körning :-)

    Så kan man sprida ut kostnaderna lite, 19" hjul e ju inte gratis....

    Mvh
    Jesper
    Tja!

    1: Måste och måste, onödigt däckslitage är ju inte bra plus att bilen får inte rätta karaktären.
    2: Klart det funkar men det dödar ju dämparna betydligt snabbare, och varför inte ta allt på en gång och slippa ta isär grejerna 2 gånger.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #30
    Detta var intressant!!!

    Ska också köpa en väghållnings sats!
    Saab 9-5 2,3t -98 Midnight Blue
    Kör aldrig om en röd Saab 9-5 upprepade gånger!!

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Ok, borde det funka då.

    Har två små frågor till som jag inte riktigt kunnat läsa mig til på forumet.

    1. MÅSTE man göra 4 hjulsinställning efter byte av fjädrar?
    2. Min har gått 8900 mil och är fast o fin i dämpare, tror ni dämparna pallar med nya fjädrar i 1000-1500 mil till? Jag kör så lite så det innebär närmare 2 års körning :-)

    Så kan man sprida ut kostnaderna lite, 19" hjul e ju inte gratis....

    Mvh
    Jesper
    Tja!

    1: Måste och måste, onödigt däckslitage är ju inte bra plus att bilen får inte rätta karaktären.
    2: Klart det funkar men det dödar ju dämparna betydligt snabbare, och varför inte ta allt på en gång och slippa ta isär grejerna 2 gånger.

    Mvh
    Skruva isär saker o ting e ju roligt eller?

    Nä, allvarligt så skruvandet gör inget tänkte mest på om dämparna håller ihop ett år till. Skulle vara skönt att slippa slänga ut ytterliggare tusenlappar iom att det inte är ngt fel på dämparna.

    Det är vinge, fjädrar och fälgar på G....o ett stooooort hål i plånboken....
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Oj det blir några frågor att savara på

    Skulle det fungera att använda Biltemas 'stötdämparverktyg' 19-285 för att underlätta demontering & monteringen av muttern i toppen på stötdämparen? Du skrev i.o.f. 21mm till de främre & 16mm till de bakre.
    Klart att det skulle underlätta men det är inte nödvändigt.

    Den Insex som sitter i toppen kovstången är väl av olika dimmension mellan de främre & bakre dämparna, grövre fram än bak. Har någon koll på vilka insex dimensioner det är?
    Det är inte insex i dom bakre utan skiftnyckel eller U-nyckel 7 eftersom du använder U-nyckel 16 till dom och inte en hylsa.

    Fråga: Enligt SAAB WIS ska man byta den stora bulten i toppen på fjäderbenet fram när fjädrarna plockas bort. Inget som behövs eller?
    Man måste lossa på den efter man plockat bort dämparen eftersom det svarta locket sitter fast under dom 3 skruvarna som håller hela paketet.
    Men det jag menar var att den muttern sitter rätt så hårt och om man lägger ner
    lite extra tid och skruvar fast dämparen i överkant igen efter att man tagit bort det svarta locket så får man ju mer kraft att dra loss den.

    Det är väl en låsmutter men nylock. Så skall man vara 100 så borde den kanske bytas pga att nylocken är "förbrukad" Men min erfarenhet av nylock låsningen är att det brukar funka bra även efter en demontering. men det får man avgöra från fall till fall. Byter man till eftermarknads stötdämpare så följer det ofta med nya muttrar.
    Ja det följer med nya muttrar om man köper dämpare och fjädrar.

    Har två små frågor till som jag inte riktigt kunnat läsa mig til på forumet.

    1. MÅSTE man göra 4 hjulsinställning efter byte av fjädrar?
    2. Min har gått 8900 mil och är fast o fin i dämpare, tror ni dämparna pallar med nya fjädrar i 1000-1500 mil till? Jag kör så lite så det innebär närmare 2 års körning :-)
    1. Ja du bör göra en inställning. Min var inte så fel men för att va på den säkra sidan. Min kostnad var 500:-
    2.Visst är degen ett problem, men ett kitt från GE Motorsport kostar 4090:- inkl. frakt
    Så jag skulle ge rådet att köpa allt på en gång.

    Nu gäller detta GE Motorsports väghållningskitt
    Och jag kan ju säga att dom är mycket bra ha med att göra
    fick fel dämpare bak men dom ska skicka nya utan kostnad fast jag kört med dom
    i snart 2 veckor.
    När ni byter bak så se till att det är rätt passform på dämparen där nere.
    Dämparen trycks ju in en 5-6 mm och hålet den ska in i är 26mm men
    dämparen är bara 20,8mm (OM NI FÅTT FEL!!!).
    Det går att köra med det ändå men det är inte bra, för all belastning kommer
    ligga på den stora bulten.

    Lycka Till!!!

  13. #33
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Den Insex som sitter i toppen kovstången är väl av olika dimmension mellan de främre & bakre dämparna, grövre fram än bak. Har någon koll på vilka insex dimensioner det är?
    Det är inte insex i dom bakre utan skiftnyckel eller U-nyckel 7 eftersom du använder U-nyckel 16 till dom och inte en hylsa.
    Okej, för på Konis stötdämpare är det 6mm insex samt M18 mutter med 22mm skalle till främredämparna & 5mm insex samt M10 mutter med 17mm-skalle till bakredämparna, detta i toppen av kolvstången till 9-5:an. Om jag nu har rätt uppgifter.

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    När ni byter bak så se till att det är rätt passform på dämparen där nere.
    Dämparen trycks ju in en 5-6 mm och hålet den ska in i är 26mm men
    dämparen är bara 20,8mm (OM NI FÅTT FEL!!!).
    Det går att köra med det ändå men det är inte bra, för all belastning kommer ligga på den stora bulten.
    Jag blir inte riktigt klok på vad du menar. Är det passformen mellan stötdämparen & fjädern som är olika? Eller är det nedre infästningen mot bärarmen du menar?

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Nu gäller detta GE Motorsports väghållningskitt
    Och jag kan ju säga att dom är mycket bra ha med att göra
    fick fel dämpare bak men dom ska skicka nya utan kostnad fast jag kört med dom i snart 2 veckor.
    När ni byter bak så se till att det är rätt passform på dämparen där nere.
    Dämparen trycks ju in en 5-6 mm och hålet den ska in i är 26mm men
    dämparen är bara 20,8mm (OM NI FÅTT FEL!!!).
    Det går att köra med det ändå men det är inte bra, för all belastning kommer
    ligga på den stora bulten.

    Lycka Till!!! [/b]
    Förstod nästan det, för som jag sa innan, sådär låg bak ska den inte vara! Men det är ju bra och tur att för min del att du fick fel, förstå mig rätt Hoppas bara att dom skickar rätt till mig då direkt, men tack vare din beskrivning så bör man ju märka skillnad innan monteringen.

    Tack för en bra beskrivning också!
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    När ni byter bak så se till att det är rätt passform på dämparen där nere.
    Dämparen trycks ju in en 5-6 mm och hålet den ska in i är 26mm men
    dämparen är bara 20,8mm (OM NI FÅTT FEL!!!).
    Det går att köra med det ändå men det är inte bra, för all belastning kommer ligga på den stora bulten.
    Jag blir inte riktigt klok på vad du menar. Är det passformen mellan stötdämparen & fjädern som är olika? Eller är det nedre infästningen mot bärarmen du menar?
    Japp nedre infästningen till bärarmen menar jag.

    Förstod nästan det, för som jag sa innan, sådär låg bak ska den inte vara! Men det är ju bra och tur att för min del att du fick fel, förstå mig rätt Hoppas bara att dom skickar rätt till mig då direkt, men tack vare din beskrivning så bör man ju märka skillnad innan monteringen.

    Tack för en bra beskrivning också!
    Men tycker du att bilen ser så låg ut i bak? jag tycker inte den ser så låg ut.
    Tror inte den kommer bli högre än nu med dom nya, max 2 mm.
    Eller vad säger ni andra, ser min bil för låg ut i bak?
    Kolla på den på garaget, i min signatur.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    Någon som köpt denna sats till og9-3 och har något att tillföra ang montering av den? Lätt/svårt? Lång/kort tid? Specialverktyg?
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Jag har en kort fråga. jag håller på å monterar sänkfjädrar och dämpare från GE på min Ng900.

    Hur ska bakfjädrarna vara vända? ska den tätast lindade sidan vara ner eller upp? Och ska genomslagsgummit monteras även på de nya fjädrarna? jag har ringt och ringt till dem utan svar så nu frågar jag här..

  19. #39
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413
    Hur lång tid tog det för er att få era beställningar hemskickade?
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034
    Citat Ursprungligen postat av xtreme
    Jag har en kort fråga. jag håller på å monterar sänkfjädrar och dämpare från GE på min Ng900.

    Hur ska bakfjädrarna vara vända? ska den tätast lindade sidan vara ner eller upp? Och ska genomslagsgummit monteras även på de nya fjädrarna? jag har ringt och ringt till dem utan svar så nu frågar jag här..

    Jag satte dem så att texten på själva fjädern va rättvänd,, monterade mina igår...

    Har för mig att det tätlindade kommer upp då... Mvh
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

Liknande ämnen

  1. Hårdhet på GE motorsports chassisats
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:37
  2. Ge Motorsports husvagnkit till 9-5?
    Av chrill3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 13:34
  3. GE motorsports bromskitt
    Av Mr_Andersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 02:15
  4. Bra/dåliga erfarenheter av GE motorsports väghållningssatser
    Av Cheffen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •