Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Inspelning av ny baslåda?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Inspelning av ny baslåda?

    Hej!
    Har hört att man ska spel in en ny baslåda, är det sant?
    Hur spelar man in den bäst? vad bör man tänka på? Hur länge?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    spela runt 50% av max, 50 timmar brukar dem väll säga.

    Det är mest för gummiupphängningen ska mjuka upp sig lite.

    Det är väll mest livslängden som ändras om man spelar in den eller inte, ljudmässigt har jag inte märkt någon skillnad
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Okej, bra då vet jag, men gummiupphängningen antar jag att du menar gummit som sitter runt basen?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Okej, bra då vet jag, men gummiupphängningen antar jag att du menar gummit som sitter runt basen?
    Precis , när jag köper nya så spelar jag in dem kanske 1-2 dagar sen brassar jag på

    Btw, hos en del tillverkare står det nada om inspelning :/ Välldans viktigt verkar det inte vara så .
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Tack för svaren, bra att veta nu innan man börjar spela för fullt!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Ljudet brukar ändras mycket från första timmen till säg 100 timmar. Effekttåligheten ändras ju inte och inte livslängden bara för att du tar det lugnt första timmarna. Eller nån med mer konkret fakta om det?
    Marcus Lind

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Ljudet brukar ändras mycket från första timmen till säg 100 timmar. Effekttåligheten ändras ju inte och inte livslängden bara för att du tar det lugnt första timmarna. Eller nån med mer konkret fakta om det?
    Så du menar att man INTE behöver spela in en ny bas?

  8. #8
    hehe nej nej man behöver inte spela in högtalare. Det ända är att ljudet kan ändras dom första 50 timmarna ganska mycket och sedan brukar man siga efter 100timar så kan man inte längre höra att det ändras. Men det kan ju vara bra att inte maxa till 100% om man vill va på säkra sidan men man kan ju dra på. men du behöver inte tänka på samma sätt som om det var en motor som ska köras in.
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Jag upplever det som att en bas alltid spelar bättre efter en tid i en ny låda. Säg spelad 50 timmar t ex, oavsett om basen är ny eller ej. Alltså att basen ska vänja sig vid just den lådan eller placeringen. Tycker det har varit så varenda låda jag byggt. Sen är det klart att det blir störst skillnad på ljud när basen är helt ny.
    Jag brukar aldrig ta det lugnt i början, utan använder grejorna som normalt. Bara fläska på.

    Mvh Stoffe

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    inspelning?
    ähbara att bränna på ju. friskt spelat, steget brunnet eller något
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Nu har jag bara haft nya basar men det är då grym skillnad efter man mjukat upp dem lite. Har nästan blivit lite smått besviken varenda gång jag provspelat mina nya lådor men det blir mycket bättre efter ett tag
    9-3 SC 1.9TiD -08

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191
    Mina midbasar (DLS) skulle spelas in 20h enligt bruksanvisningen innan man kunde dra på så 50h för en bas låter väl rimligt
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Ni skriver att det blir skillnad efter att man spelat ett tag, men nu undrar jag ju, kan man spela på direkt eller ska man spela in lådan??

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag upplever det som att en bas alltid spelar bättre efter en tid i en ny låda. Säg spelad 50 timmar t ex, oavsett om basen är ny eller ej. Alltså att basen ska vänja sig vid just den lådan eller placeringen. Tycker det har varit så varenda låda jag byggt. Sen är det klart att det blir störst skillnad på ljud när basen är helt ny.
    Jag brukar aldrig ta det lugnt i början, utan använder grejorna som normalt. Bara fläska på.

    Mvh Stoffe
    Placebo
    Marcus Lind

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Ni skriver att det blir skillnad efter att man spelat ett tag, men nu undrar jag ju, kan man spela på direkt eller ska man spela in lådan??
    Spela du på direkt som du tänkt...
    Marcus Lind

  16. #16
    lägger mig i detta jag med;D

    du ska spela in basen ett visst antal timmar för att den ska vänja sig vid hur stor lådan är och vilken miljö den spelar i, sedan så mjuknar gummiupphängningen som ni säger och om man spelar på rejält blir gummiupphängningen slappare,.. så ta en funderare på om du inte ska lägga några timmar på inspelning

    //Martan

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Fråga man två personer från man tresvar

    Vet inte vad man ska tro, men om man tar det lugnt i början och spelarinden måste det ju vara bättre, även om en del säger att man kan spela på direkt.

    Om man nu kan spela på för fullt direkt så kan jag lika gärna ta det lite lugnt iaf

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Fråga man två personer från man tresvar

    Vet inte vad man ska tro, men om man tar det lugnt i början och spelarinden måste det ju vara bättre, även om en del säger att man kan spela på direkt.

    Om man nu kan spela på för fullt direkt så kan jag lika gärna ta det lite lugnt iaf
    Eftersom svaren varierar lite så ta det lungt några dagar innan du drar på, är ju bättre att vara på den säkra sidan right?
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Pep_sjoberg
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Fråga man två personer från man tresvar

    Vet inte vad man ska tro, men om man tar det lugnt i början och spelarinden måste det ju vara bättre, även om en del säger att man kan spela på direkt.

    Om man nu kan spela på för fullt direkt så kan jag lika gärna ta det lite lugnt iaf
    Eftersom svaren varierar lite så ta det lungt några dagar innan du drar på, är ju bättre att vara på den säkra sidan right?
    Precis vad jag tänkte För även om man kan spela på direkt så gör det ju inget om man tar det lugnt till en början.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Sluta att tramsa! spela fullt ut på en gång för det finns ingenting som går sönder av det. Alla högtalare skall spelas in men det är INTE!! samma sak som att köra in en bil. En högtalare vänjer sej inte heller. Döda saker som tex. en högtalare, bensinmotor osv. kan helt enkelt inte vänja sej lika lite som en bilmotor vänjer sej vid nya lager, ringar etc.

    Högtalaren körs in/anpassar sej efter lådans volym, portar och övriga parametrar efter ett antal timmar det är ren och skär fakta (fråga vilken ljudsnubbe som helst) En del bättre element har tom. som någon nämde inkörningsanvisningar och att många märker en klar förbättring på tex. en bas efter 50-100timmars spelande är inget humbug eller placebo.

    Min Yamahasub har tex av Yamaha själva en förklaring att ljudkaraktären ändrar sej efter 100spelade timmar.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Sökes Saab 9000 aero till tv-inspelning
    Av decepticon i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 02:08
  2. Baslåda i OG9-5
    Av Waller90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 20:04
  3. baslåda
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 12:55
  4. baslåda ng 900
    Av jones i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •