Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Krångel vid byte av Orignal till eftermarknads på Saab 9-5

  1. #1

    Krångel vid byte av Orignal till eftermarknads på Saab 9-5

    Jag har ett problem. Det är så hära att jag byte ut min orignal stereo mot en eftermarknad till min Saab 9-5 -98. Och när jag har satt i denna så hör jag ljudet bara dovt vid full effekt på stereon. Har nyligen köpt den och den förra ägaren hade bränt steget. Kodade om bilen så att den fattar att det är en ny stereo in. Räcker det med att koppla in mitt slutsteg direkt till stereon och på så sätt få ut orignal högtalarnas ljud och full effekt? Eller måste jag byta ut de inbyggda slutsteget? (tror att det är en AS2) eller går det att kring gå detta?

    tacksam för svar
    // K

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Finns massor av trådar om ljudsystemen i 9-5. Bara ett tips.

    AS2... Då har du alltså både CD och kassett?

    Är det AS2:ans steg som ska vara bränt?
    Har du ett annat steg?
    Hur har du kopplat in eftermarknadsstereon? Var är högtalarna inkopplade?

    "Kodade om bilen så att den fattar att det är en ny stereo in"? Vad innebär detta? Behövs väl inte på en 9-5 (i alla fall t.o.m -05)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

    1. Du kan inte koppla in en eftermarknads stereo till det inbyggda slutsteget eftersom det skiljer i lågnivåsignalen (obalanserad / balanserad).

    2. Original högtalare på eftermarknadssteg borde fungera, bara steget är av någorlunda kvalitet så det klarar den högre lasten (lägre impedansen) på originalhögtalarna.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  4. #4
    För att få ut orignal stereon så körde jag upp dne till Saab, och då kopplade han in den till en dator. Ja hade cd och band. Men hur gör jag nu för att få orignal högtalarna att funka ihop med stereon. Är det bara att koppla ihop stereon och slutsteg plus bashögtalarna som vanligt? Eller måste jag koppla ur de slutstegen som är brända först?
    Är en gröngöling på detta.

    / K

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Skulle du ta av dina slitna skor från fötterna innan du satte på ett par nya?
    Naturligtvis ska du koppla bort brända steg innan du kopplar in nya...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    haha jo sant, men hur kopplar jag bort dem? Vart sitter dem ens? Är en idiot jag vet, men fråga måste jag ju få göra :P

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Det som gjordes på Saab var antagligen att "skilja" radion från bilen. Detta är ett måste för att kunna montera just den radion i en annan 9-5a. Om den ska in i samma bil så är det inte nödvändigt eller ens bra. Om den nån gång ska in i din bil igen så måste den troligen "giftas in" för att fungera. (Eller?)

    Sidan som Magnus länkar till här ovanför är mycket bra när man vill veta något om ljudsystem i 9-5.

    För att ta en kort sammanfattning
    Slutsteget som är bränt driver alla högtalare i bilen och fungerar också som delningsfilter. (Steget sitter på sidoväggen framför passagerardörren)
    Att få detta steg att funka med en eftermarknadsstereo... Jo, Tyvärr har Magnus har antagligen rätt. Jag vet ingen som har lyckats. Problemet är just den balanserade lågnivåsignalen.

    Detta innebär att du alltså måste låta andra slutsteg driva samtliga högtalare. Dessa måste också spela någotsånär rätt frekvenser. Antingen aktivt eller passivt delat.
    Själv har jag eftermarknadsstereo, slutsteg, tvåvägssystem fram och en baslåda.
    Detta är långt ifrån värstingprylar, men spelar ändå klart bättre än AS2 kompletterat med en aktiv rörbas.

    Så... Du har nog en del jobb framför dig, men det kan bli bra.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  8. #8
    Jag har tänkt att koppla eftermarknadstereon till mitt slutsteg och även orginalhögtalarna. Ska jag kapa kabeln som går till bilslutsteget och med hjälp av socker bit sätta koppla den till mitt slutsteg? De låter ju inte så himla krångligt egentligen. Är idiot, funderar starkt på att leja bort det till folk som kan. Fast det är dock kul att prova.
    / K

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Nu är jag smått allergisk mot att kapa i originalkablarna, men om vi bortser från det...

    Om man bara trycker in isokontakterna från en vanlig eftermarknadsstereo där de passar i 9-5:ans originalkontakt så skickar man ut högtalarsignal på de ledningar där bilens slutsteg förväntar sig balanserad lågnivå. Vad som händer då vet jag inte, men det lär inte vara bra.

    Är det just högtalarsignalen du vill åt så är det bättre att ta den direkt vid stereon. Normalt matar man ju dock slutsteg med lågnivå om sådana utgångar finns på stereon.

    Högtalarkablarna är nog enklast att komma åt där de lämnar bilens slutsteg, men det är en del kablar att hålla rätt på.
    Tänk också på att delningsfrekvenserna bör vara vettiga när du kopplar in dig här. D.v.s dörrhögtalarna ska inte spela för höga frekvenser och de på brädan ska inte spela för låga.

    Att ta hjälp av någon som kan är aldrig fel. När bilens elsystem är inblandat finns det alltid en liten risk att man ställer till med något som kan bli dyrt att fixa. T.ex. Brända elektronikboxar och utlösta airbags.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  10. #10
    Tack för allt, har beslutat mig att det blir nog att kontaka saab. Vågar faen inte att riskera något. :P

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Citat Ursprungligen postat av Simbaa
    haha jo sant, men hur kopplar jag bort dem? Vart sitter dem ens? Är en idiot jag vet, men fråga måste jag ju få göra :P
    Nej fan, idiot har jag inte menat att du är. Det var bara en jämförelse och du får fråga hur mycket du vill.

    Till saken då. Jag vet inte heller vart steget sitter men kolla lite bakom paneler, under stolar, i skuffen mm mm.
    Eller så drar du nya kablar (riktiga högtalarkablar då...) från högtalarna (koppla bort och isolera kablarna som sitter där...)till ditt slutsteg och så till din headunit och så funkar det. För att vara säker så kan du ju dra ur säkringen till orginalförstärkaren, då borde den vara inaktiverad...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Haha nee men ska jag vara ärlig så är det faktiskt så Kopplade iallafall nya kablar direkt ifrån högtalarna in i stereon å sedan in med min slutsteg som vanligt. Nu funkar det klockrent. Det enda som e fucked up är ersättningslådan som inte passar allt för klockrent haha men med en liten modifiering så funkar det perfekt Tack!

    / K

Liknande ämnen

  1. annat kablage till gröna spridare 456 än orignal SS/SC 93
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 23:30
  2. Undersökning: Saknas det eftermarknads styling till saab?
    Av _styleNsound_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •