Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Pilla på T16 Ltt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    32

    Pilla på T16 Ltt

    Kommer trolige att inhandla en lättryckare 16v som ska landa i saaben, Bilen i fråga är en og900. Men nu undrar jag, vad finns det som man kan göra själv (UTAN att chippa och installera APC tex.) för att få lite mer pulver i motorn?

    Intercooler känns som ett lagomt köp, vad ger den för effekt Ca?
    Skruva på laddvakten? Hur och hur mycket?
    batteriböj? svetsa själv?

    Kom gärna med tips Mitt mål i effekt ligger runt 160-170 kusar
    Og 900-85 - Projekt Ltt alá Budget

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    288

    Re: Pilla på T16 Ltt

    Citat Ursprungligen postat av Bojan
    Kommer trolige att inhandla en lättryckare 16v som ska landa i saaben, Bilen i fråga är en og900. Men nu undrar jag, vad finns det som man kan göra själv (UTAN att chippa och installera APC tex.) för att få lite mer pulver i motorn?

    Intercooler känns som ett lagomt köp, vad ger den för effekt Ca?
    Skruva på laddvakten? Hur och hur mycket?
    batteriböj? svetsa själv?

    Kom gärna med tips Mitt mål i effekt ligger runt 160-170 kusar
    pystrimma den lite , dock kommer den förmodligen slå av vid ca 0,6 bar på LTT:n utan bränslechippet

    montera 9000 intercooler med nyare gavlar, borra luftburken samt batteriböjen med 2½-3" sportsystem så bör du ha ditt effekt mål i alla fall
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 061
    effektmålet når han lätt med endast APC samt orginal IC, om du har en 900s av årsmodell 1990 så är bränsleboxen lite special, den bryter nämligen bränslet vid 0.6 bar, så då får du fixa ett chip, det är lättast, men har du en 91;a eller nyare behöver du inte bry dig om detta då räcker apc och orginal IC.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    32
    effektmålet når han lätt med endast APC samt orginal IC, om du har en 900s av årsmodell 1990 så är bränsleboxen lite special, den bryter nämligen bränslet vid 0.6 bar, så då får du fixa ett chip, det är lättast, men har du en 91;a eller nyare behöver du inte bry dig om detta då räcker apc och orginal IC.
    Skrev att ja inte tänkte montera APC
    Anledningen till det är plånboken
    Dom andra sakerna går lös på nån hundring och det kan man någorlunda lätt fixa hemma själv i garaget! 3" Batteriböj låter hyfsat, blir till o inhandla några 90-graders böjar då
    Vad är det för skillnad på gavlarna på 9000-ic då? är det nån brist/tål tryck mindre bra på dom äldre?

    Borra luftburken? vart och hur stort?
    Og 900-85 - Projekt Ltt alá Budget

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Citat Ursprungligen postat av Bojan
    effektmålet når han lätt med endast APC samt orginal IC, om du har en 900s av årsmodell 1990 så är bränsleboxen lite special, den bryter nämligen bränslet vid 0.6 bar, så då får du fixa ett chip, det är lättast, men har du en 91;a eller nyare behöver du inte bry dig om detta då räcker apc och orginal IC.
    Skrev att ja inte tänkte montera APC
    Anledningen till det är plånboken
    Dom andra sakerna går lös på nån hundring och det kan man någorlunda lätt fixa hemma själv i garaget! 3" Batteriböj låter hyfsat, blir till o inhandla några 90-graders böjar då
    Vad är det för skillnad på gavlarna på 9000-ic då? är det nån brist/tål tryck mindre bra på dom äldre?

    Borra luftburken? vart och hur stort?
    Nyare 9000-ic har anslutningarna vinklade snett neråt åt sidorna vilket underlättar monteringen väldigt mycket. Gamla modellen har anslutningarna bakåt.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 785
    Känns som bortkastat arbete om man inte får bort flödesspärren vid 0,6 bar (med hjälp av ett bränslechip), om det är en årsmodell -90 dvs.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    32
    är det bara -90 eller är det efter -90 o framåt?
    Og 900-85 - Projekt Ltt alá Budget

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 785
    Bara årsmodell 90 vad jag vet.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    32
    får hoppas att det inte är en -90 då
    Og 900-85 - Projekt Ltt alá Budget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Bara årsmodell 90 vad jag vet.
    Jo det var bara på -90 men den har större spridare i gengäld, och ett matschip ligger på 11-1200:- det ihop med den obligatoriska batteriböjen och skruva laddet bör räcka.

    Jag har på min 900s-91
    9000 IC
    3" batteriböj
    matschip
    2,3 topp
    2,1 insug
    och skruvad wastegate till ca 1 bar just nu. ingen aning om effekten men den går ju rätt bra om man så säger

    Jag tycker chippet är värt att lägga pengarna på
    batteriböj går att bygga själv om du vet någon som kan svetsa
    9000 IC eller 900 IC <1000:-

    sen blir det roligt att köra ska du tro


    PS. detta skall hädanefter bliva din bibel: http://popeye.rty.nu/
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    32
    Vart får man tag på den omtalade "mats" då? får se hur det blir med chipet, de kommer nog att inhandlas men lite senare. håller på o sparar ihop till maskinen till att börja med nu Lever på 1100 kr i månaden och har en del annat som ska fixas, så som körkortet
    satsar på en 9000ic och batteriböj till att börja med, svetsa kan jag rätt skapligt själv

    PS: Ni vet inte av nån som behöver en uppsättning fina sommarhjul? kompletta på plåtfälg med 5-6 mm mönster kvar, vill ha 400 för dom
    Og 900-85 - Projekt Ltt alá Budget

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    linköping
    Inlägg
    274

    hhm

    så här heter mats på detta forum !!!
    2984


    här är hans tele !! 0455366241
    saab 9-5 2.0t 01a

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    32
    Tackar! vad är den ungefärliga effektökningen med detta chip förresten? förutsatt att det sitter 3" batteriböj och 9000 ic på den?
    Og 900-85 - Projekt Ltt alá Budget

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    linköping
    Inlägg
    274

    hmm

    inte en aning men kanske mellan 200 till 220 kanske eller mer
    har tyvärr inte läst igenom hela tråden men det finns juu olika chip !!
    saab 9-5 2.0t 01a

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    linköping
    Inlägg
    274

    hmm

    har en fråga bara va är en batteriböj ????
    o på villka bilar kan man ha dom ? /eller den !!
    saab 9-5 2.0t 01a

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    32
    det är avgasböjen som kommer från turbon och som går ner till avgassystemet (om man nu har ett sådant )
    Man gör den "vidare" så man måste flytta på batteriet, tex. sätta det i bagageluckan istället. detta för att avgaserna ska få det lättare att komma "ut"
    hoppas du förstod, annars säg till
    Og 900-85 - Projekt Ltt alá Budget

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    479

    Re: hmm

    Citat Ursprungligen postat av wisse
    inte en aning men kanske mellan 200 till 220 kanske eller mer
    har tyvärr inte läst igenom hela tråden men det finns juu olika chip !!
    Själva chipet höjer inte effekten nänmnvärt men det ser till att närr laddtrycket ökas så hänger soppan med.

    BTW: jag har ett speedpartschipp till og900s -90 liggandes. som du kan få billigt men det fungerar inte till annat än -90.

    Batteriböjen gör rätt stor skillnad, jag hörde något om upp till 15 hk ökning på en fulltryckare.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    linköping
    Inlägg
    274

    hhm

    ja har en 9000 så ja slipper nog den där batteri böjen
    saab 9-5 2.0t 01a

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    479
    Så här ser min batteriböj ut jämfört med orginal


    Detta är altså orginal batteriböj, vinklad i 90 grader, en riktig effekt tjuv
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    479

    Re: hhm

    Citat Ursprungligen postat av wisse
    ja har en 9000 så ja slipper nog den där batteri böjen
    Jo men du kan ju alltid installera en 3" downpipe istället det skonar turbon lite motstånd med, = längre livslängd...bara possitiva saker ju!
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

Liknande ämnen

  1. Pilla bort handsfree enhet
    Av d_st02 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 03:39
  2. Verktyg för att pilla ut cd enhet, 9-3 SS -04
    Av rs_aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 22:56
  3. Oljeläkakge motor 9k - är det lönt att pilla med?
    Av Mussla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 19:58
  4. Pilla bort "9-5" märket!
    Av Turbo_Performance i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 08:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •