Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Snart kan man köra på sprit med gott samvete?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346

    Snart kan man köra på sprit med gott samvete?

    http://www.bilsport.se/news.php?id=44049


    Bara att köra på E85-programmet utan att få dåligt samvete framöver då...?


    M.v.h.
    This profile is dead...

  2. #2
    Säger som Gert Fylking brukade göra

    Ä N T L I G E N

    Mvh

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653

    Re: Snart kan man köra på sprit med gott samvete?

    Citat Ursprungligen postat av Jompa

    Bara att köra på E85-programmet utan att få dåligt samvete framöver då...?


    M.v.h.
    Fler bra saker har ju skett, frågan är vad magkänslan säger om en konvertering av gammal motor.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Trodde från rubriken att Sverige beslutat sig för att inte längre köpa etanol från länder som Brasilien men tydligen handlade det inte om det. Då etanolen framställs i industrianläggninar och inte av sockerrör som brasilianska barn skördar så kan man börja köra på etanol med gott samvete, inte förr i min mening.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228
    Men de e iaf skönt tat veta att lagen står på ens sida när man glider omkring med program med Biopowerfunktion
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  6. #6
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Men när det blir tillåtet att konvertera i januari 2008 så blir det endast ren konvertering till miljöbränsle typ E-85 som kommer att gå att certifiera och därmed besikta/registrera hos bilprovningen, alltså inga biopower.
    Swedish performance

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Men när det blir tillåtet att konvertera i januari 2008 så blir det endast ren konvertering till miljöbränsle typ E-85 som kommer att gå att certifiera och därmed besikta/registrera hos bilprovningen, alltså inga biopower.


    Är det klarlagt hur certifieringen av konverteringarna skall gå till? Vilket organ skall vara certifieringsinstans och vilka ska reglera vem som får genomföra konverteringarna?

    M.v.h.
    This profile is dead...

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Miljöpartiet, som länge drivit kravet på en lagändring, välkomnar förändringen.
    Då är det alldeles säkert väldigt genomtänkt.


    Tror jag.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413
    Varför lägga massa cash på utvecklingen av nya bilar, när det är den "gamla" bilparken som består av mångdubbelt fler bilar som smutsar ner mest.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Miljöpartiet, som länge drivit kravet på en lagändring, välkomnar förändringen.
    Då är det alldeles säkert väldigt genomtänkt.


    Tror jag.

    /J
    Om deras politiska motståndare accepterar och skall lägga ett lagförslag tror jag att det är genomtänkt. Å andra sidan skall varningsklockor ringa när motståndare är överens.

    Dessutom tror jag att detta blir bra. Om det nu är så farligt som biltillverkare hävdar så kommer vi att fortare skrota ut den gamla bilparken och lämna plats för nya renare bilar. Aktiv dödshjälp med andra ord.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Om deras politiska motståndare accepterar och skall lägga ett lagförslag tror jag att det är genomtänkt. Å andra sidan skall varningsklockor ringa när motståndare är överens.
    Det går alltså ut på att legalisera pillning av motorstyrsystem efter att tillverkaren lämnat bilen ifrån sig.

    Det pratas om "äldre bilar".... exakt vilka bilar räknas som "äldre"? Alla bensinmotordrivna fyrhjuliga fordon?

    Vem skall konvertera.... glada hempulare i stugorna eller endast auktoriserade verkstäder? Hur relevant blir auktoriserade verkstäder när det gäller "äldre bilar"? Eller blir det vissa statligt utsedda specialverkstäder, som blir garanter för att allt är OK?

    Effekten kommer att förändras... är detta i samtliga fall OK?

    Jag förstår att MP vill ha E85-konvertering subventionerad av staten, för detta kommer att bli dyrt i slutänden.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Det går alltså ut på att legalisera pillning av motorstyrsystem efter att tillverkaren lämnat bilen ifrån sig.

    Det pratas om "äldre bilar".... exakt vilka bilar räknas som "äldre"? Alla bensinmotordrivna fyrhjuliga fordon?

    Vem skall konvertera.... glada hempulare i stugorna eller endast auktoriserade verkstäder? Hur relevant blir auktoriserade verkstäder när det gäller "äldre bilar"? Eller blir det vissa statligt utsedda specialverkstäder, som blir garanter för att allt är OK?

    Effekten kommer att förändras... är detta i samtliga fall OK?

    Jag förstår att MP vill ha E85-konvertering subventionerad av staten, för detta kommer att bli dyrt i slutänden.

    /J
    Som jag förstått förarbetena så är det konverterarna som också skall ta över certifieringsansvaret för avgaskrav m.m. i bilarna. Så det kommer att bli upp till de som kan erbjuda konverteringar och satser för det ändamålet som också kommer att styra vilka bilar som skall konverteras. Vilka dessa företag som kan erbjuda detta kommer inte att styras av staten men det kommer att bli ett mindre antal då certifieringar är dyrt men inget som hindrar privatpersoner. Om konverteringsföretaget inte anser att bensinrör och slangar inte behöver bytas så kommer det att beskrivas i certifieringen

    Det kommer inte att tillåtas någon effektvinst så förmodligen kommer de som väljer att konvertera hos vilken trimmare som helst att erbjudas ett starkt subventionerat trimprogram som morot för att välja just den konverteringsfirman. Det senare är min egen gissning.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Vilka dessa företag som kan erbjuda detta kommer inte att styras av staten men det kommer att bli ett mindre antal då certifieringar är dyrt men inget som hindrar privatpersoner.
    Hur då "inget som hindrar privatpersoner"? En privatperson kommer ju inte på fråga när det gäller konverteringen. Eller du menar det finns inget som hindrar att privatpersoner betalar vad konvertering kostar?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Självklart kommer man inte tillåta rejäla effektökningar. Däremot kanske man tillåter en viss procentsats, kanske max 10%. För om man lämnar laddtrycket oförändrat på en turbomotor får man några kusar extra. Även på en sugmotor kan det bli några enstaka hästar (går ju förvisso på en turbomotor ofta att sänka laddet för att få oförändrad effekt. Om man måste mappa bort den extra effekten kan det ju faktiskt innebära för vissa motorer att man måste "anti-optimera" tändningen, vilket leder till högre förbrukning, och det är ju inte så önskvärt för ett miljösatsningsprojekt.

    Skulle jag helkonvertera en motor till enbart sprit, då skulle jag absolut passa på att höja kompet först. Annars eldar man ju lite för kråkorna. Upp 2 enheter i komp är ingar problem. Det är ju värre med en biopower som ska klara bensin också. Men även där borde det vara möjligt att köra med etanol-komp och sedan begränsa spjällöpningen så fyllnaden minskar ifall man i krisfall måste tanka bensin. Fast då får man räkna med en klart lägre effekt på bensin.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Självklart kommer man inte tillåta rejäla effektökningar. Däremot kanske man tillåter en viss procentsats, kanske max 10%. För om man lämnar laddtrycket oförändrat på en turbomotor får man några kusar extra. Även på en sugmotor kan det bli några enstaka hästar (går ju förvisso på en turbomotor ofta att sänka laddet för att få oförändrad effekt. Om man måste mappa bort den extra effekten kan det ju faktiskt innebära för vissa motorer att man måste "anti-optimera" tändningen, vilket leder till högre förbrukning, och det är ju inte så önskvärt för ett miljösatsningsprojekt.

    Skulle jag helkonvertera en motor till enbart sprit, då skulle jag absolut passa på att höja kompet först. Annars eldar man ju lite för kråkorna. Upp 2 enheter i komp är ingar problem. Det är ju värre med en biopower som ska klara bensin också. Men även där borde det vara möjligt att köra med etanol-komp och sedan begränsa spjällöpningen så fyllnaden minskar ifall man i krisfall måste tanka bensin. Fast då får man räkna med en klart lägre effekt på bensin.
    De effektökningar man kan tillåta borde vara samma ökningar man tillåter vid motorbyte, alltså vad tillverkaren har godkänt för den aktuella modellen.

    Att ta ut ungefär lika mycket effekt och samtidigt minska energiförbrukningen vid konvertering till E85 borde inte vara något större problem då man bör kunna ligga närmare lambda 1 vid hög last utan att temperaturerna sticker iväg.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Vilka dessa företag som kan erbjuda detta kommer inte att styras av staten men det kommer att bli ett mindre antal då certifieringar är dyrt men inget som hindrar privatpersoner.
    Hur då "inget som hindrar privatpersoner"? En privatperson kommer ju inte på fråga när det gäller konverteringen. Eller du menar det finns inget som hindrar att privatpersoner betalar vad konvertering kostar?

    /J
    Det sista, man kommer inte att förbjuda privatpersoner att certifiera sina bilar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    This profile is dead...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad tycker bilprovningen om E85 i tanken på bensinbil
    Av bonecrime i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 00:39
  2. K-sprit på vintern i ng900 -98?
    Av Mangon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 08:25
  3. Öl sprit priser i tyskland
    Av jimmy/bmw i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 17:40
  4. Maptun - ska man satsa på sprit eller steg 1?
    Av GaFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •