Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byte av bensinfilter 9-5

  1. #1

    Byte av bensinfilter 9-5

    Hej hur krångligt är det att byta bränslefilter på en 9-5 Aero -01?
    Var sitter det o.sv.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    542
    Det sitter framför höger bakhjul.Billyft eller pallbockar behövs. Det sitter i en svart plastkåpa du behöver 10 mm hylsa 17+19mm nyckel till banjoskruvarna-använd rejäla gummihandskar så slipper du bli dränkt med bensin.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  3. #3

    filter

    Sitter framför höger bakhjul under bilen. ( En plastkåpa som skydd var det nog )
    Lossa säkringen för bränslepumpen och starta motorn så undviker du onödigt
    tryck i filtret.
    Sen lossas nipplarna enkelt med en fast nyckel.

    mvh
    loca

  4. #4

    Re: filter

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Sitter framför höger bakhjul under bilen. ( En plastkåpa som skydd var det nog )
    Lossa säkringen för bränslepumpen och starta motorn så undviker du onödigt
    tryck i filtret.
    Sen lossas nipplarna enkelt med en fast nyckel.

    mvh


    Ok tack ska ni ha då kan jag nog byta det själv....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    165
    Har gjort det själv och jag påstår att det är inte mer avancerat än att byta hjul.

    //Mattias

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    He he he, att byta hjul kan vara riktigt avancerat... Skruvar som sitter hårt, osv. MEN, att slabba med bensin har sin egna lilla tjusning i form av "en viss brandfara". Den skall givetvis inte överdrivas, men väl poängteras!

    Var NOGA med att ingen skit kommer in i slangen fram mot motorn, gör med fördel rent kring filtret innan du lossar på't.
    Ha en brandsläckare o en medhjälpare till hands.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Hej

    Bytte bl.a. mitt bensinfilter i helgen och efter detta så har bilen blivit trögstartad ibland, dvs. man får dra längre tid på nyckeln innan bilen hoppar igång.
    Tidigare startade den alltid omedelbart men nu tar det 2-5s vissa gånger. Ibland startar den direkt. Det hänger inte ihop med hur länge bilen har varit avstängd utan är lite slumpartat.

    WIS säger ingenting om luftning eftermontering.
    Jag har inte rört någon annat i bränslesystemet.
    Jag antar att bränslepumpen innehåller någon form av backventil som håller resttrycket efter avstängning.

    Någon som vet om man kan avlufta systemet?
    Någon mer som haft detta bekymmer?
    Eller har andra tips i ämnet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Jag hade gissat på att du har ett litet läckage i kopplingarna efter bytet och bensintrycket sjunker litegrand genom detta läckage och du måste bygga upp nytt tryck, dvs dra lite längre vid start varje gång. En pytteläcka märks säkerligen inte effektmässigt.

    Kanske någon vet mer om luftfickor etc i systemet som kan uppstå?

    Speedparts etc säljer satser med nya tätningsbrickor och skruvar, känns fräscht att byta till nytt när man byter filter....
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Jag handlade just från SpeedParts (som alltid) filer inkl. banjos och brickor.
    De borde ha ett kit med detta + klamman, skruven till klamman och 2st långa buntband för det behövs också när man byter.
    Och det var väl behövligt då de gamla var inget jag kunnat tänka mig att återmontera i det skick de var.

    Jag gjorde dessutom rent ganska noga för att slippa få in smuts eller få läckage men även den bäste kan säkert fela. Så jag får väl rulla in i garaget och granska kopplingarna.
    Ett litet besinläckage kan ju vara trickigt att upptäcka eftersom det dunstar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481
    bytte filter på min ng900, är väldigt lätt gjort (vi tillverkar tom själva hållaren som håller filtret på jobbet, hur det nu än ser ut på 9-5an.)

    ett tips från min sida, se till att ha alla 4 brickorna INNAN du lossar allt, jag köpte soppafilter på meca när bilen inte ville få soppa, självklart ingick inte kopparbrikorna vilket resulterade i att de droppade någon droppe bensin då och då, så kolla att du har dem innan du byter,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Hej

    Bytte bl.a. mitt bensinfilter i helgen och efter detta så har bilen blivit trögstartad ibland, dvs. man får dra längre tid på nyckeln innan bilen hoppar igång.
    Tidigare startade den alltid omedelbart men nu tar det 2-5s vissa gånger. Ibland startar den direkt. Det hänger inte ihop med hur länge bilen har varit avstängd utan är lite slumpartat.

    WIS säger ingenting om luftning eftermontering.
    Jag har inte rört någon annat i bränslesystemet.
    Jag antar att bränslepumpen innehåller någon form av backventil som håller resttrycket efter avstängning.

    Någon som vet om man kan avlufta systemet?
    Någon mer som haft detta bekymmer?
    Eller har andra tips i ämnet.
    Jag fick bytt mitt bränslefilter på 9-5an för ca en månad sedan och den uppförde sig likadant som din.
    Nu går den att starta precis som innan jag bytt till det nya filtret. Enligt meken jag lämnade bilen till så visste han inte vad felet kunde vara.
    Jag var lite orolig för 3 dagar efter vi hade servat bilen skulle vi köra till Spanien, men den startade alltid efter några sekunders fördröjning.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Hej

    Nu har en hel del vatten runnit ur stuprören sedan jag bytte mitt filter och nu är den lika lättstartad som tidigare.

    Jag kikade under men när plastskyddet runt filtret sitter på plats så ser man inte så mycket och tanken var att ta in den i garaget och plocka bort skyddet och ställa bilen på observation nåt dygn men eftersom problemet verkar ha självläkt så skippar jag det tillsv. Jag misstänker att det var luft.

    Hur gick det för dig Per J 1051 ??
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter
    Av Slither i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 09:37
  2. Bensinfilter.
    Av Patrik99 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 21:31
  3. Bensinfilter 9-5 år 06
    Av Salem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 22:56
  4. byte bensinfilter
    Av brandskadad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •