Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Svarva svänghjul vid kopplingsbyte

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Svarva svänghjul vid kopplingsbyte

    Koppling på min OG9-3 (motor b204L) ska bytas och jag funderar på hur man skall göra med svänghjulet.

    Tankarna kretsar kring att få det svarvat men har ingen direkt koll vad det kostar att göra detta.

    Sedan undrar jag om man skulle kunna ta vilket svänghjul som helst som kommer från en kortmotor på 2 liter? Kanske skulle vara bra att köpa ett och lämna in för tillfixning hellre än att lämna in den som sitter på bilen för att spara lite tid.

    Kopplingsbyten kommer jag inte göra själv och jag misstänker att min mekare inte är så sugen på att åka iväg å strula med svänghjulet hos någon mekansk verkstad utan vill göra jobbet så snabbt och smidigt som möjligt.

    Jag antar att det även är lämpligt att byta slavcylindern eller går den att renovera? Sen så sitter det väl en packbox bakom svänghjulet som man bör passa på att byta eller?

    Tips mottages.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894
    är det så dåligt då? Själv har jag bytt åtskilliga hundra kopplingar på alla möjliga bilar och bara ett fåtal av dessa har haft så dåliga svänghjul att de måste bearbetas eller bytas.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Kostar runt en tusing att få det fixat i karusellsvarv,blir jävligt bra resultat.
    Men dyrt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Troligtvis är svänghjulet i gott skick, Så fort jag märkte att koppling slirade vid maxbelastning så kopplade jag bort magnetventilen.

    1000:- var ju rätt svettigt. finns det något annat sniksätt som kan ge någon som helst positiv effekt.

    Har ni någon rekommendation var man kan lämna in ett svänghjul i Borås-trakten

    Skulle kännas surt att montera en ny koppling för 5000:- och så blir det inte bra pga att man missade något eller inte gör vad som borde göras

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Troligtvis är svänghjulet i gott skick, Så fort jag märkte att koppling slirade vid maxbelastning så kopplade jag bort magnetventilen.

    1000:- var ju rätt svettigt. finns det något annat sniksätt som kan ge någon som helst positiv effekt.

    Har ni någon rekommendation var man kan lämna in ett svänghjul i Borås-trakten

    Skulle kännas surt att montera en ny koppling för 5000:- och så blir det inte bra pga att man missade något eller inte gör vad som borde göras

    Mvh Martin
    Hej Martin.

    Jag tror inte att du behöver göra något åt svänghjulet. Men ett tips är att byta packboxen bakom svänghjulet (om bilen gått en del) samt endera renovera slavcylindern eller också byta ut den till en ny. Självklart ska det dit ett nytt urtrampningslager samtidigt.

    RonnyO plockade ner min motor i molekyler för en tid sedan och när allt var ihopsatt började slavcylindern läcka .
    Det kostade en bra slant extra bara för att få ordning på kopplingen då lådan var tvungen att plockas ned igen och en ny slavcylinder dit. Då ångrar man sig grymt att man glömde bort att säga til honom att kolla slavcylinder ner det ändå var nere.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 260
    Planing av svänghjul rekomenderas vid montering av kopplingen, det är ju ingen vanlig standardkoppling.

    Firman här hos mig tar 600 kr inkl moms.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    [quote=Adam/1849]
    Citat Ursprungligen postat av "Martin 2445":1tq0pu19
    Troligtvis är svänghjulet i gott skick, Så fort jag märkte att koppling slirade vid maxbelastning så kopplade jag bort magnetventilen.

    1000:- var ju rätt svettigt. finns det något annat sniksätt som kan ge någon som helst positiv effekt.

    Har ni någon rekommendation var man kan lämna in ett svänghjul i Borås-trakten

    Skulle kännas surt att montera en ny koppling för 5000:- och så blir det inte bra pga att man missade något eller inte gör vad som borde göras

    Mvh Martin
    Hej Martin.

    Jag tror inte att du behöver göra något åt svänghjulet. Men ett tips är att byta packboxen bakom svänghjulet (om bilen gått en del) samt endera renovera slavcylindern eller också byta ut den till en ny. Självklart ska det dit ett nytt urtrampningslager samtidigt.

    RonnyO plockade ner min motor i molekyler för en tid sedan och när allt var ihopsatt började slavcylindern läcka .
    Det kostade en bra slant extra bara för att få ordning på kopplingen då lådan var tvungen att plockas ned igen och en ny slavcylinder dit. Då ångrar man sig grymt att man glömde bort att säga til honom att kolla slavcylinder ner det ändå var nere. [/quote:1tq0pu19]

    Slavcylindern har jag tänkta att köpa en ny från Speedparts eller om det går att få tag på en reparationssats. Lika så packboxen.

    Om svänghjulet är vågigt och har kanter får jag väl ta den smällen då helt enkelt. Det kanske går att putsa/rugga upp ytan eller något för att förbättra förutsättningarna.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Planing av svänghjul rekomenderas vid montering av kopplingen, det är ju ingen vanlig standardkoppling.

    Firman här hos mig tar 600 kr inkl moms.
    Jaha, då är det läge att leta upp ett extra svänghjul att lämna in för svarvning. Hur var det med svänghjulen skiljde det något åt mellan de olika varianterna av kortmotor som är på 2 liter. Kan jag ta en från tex vanlig insprutare utan överladdnign eller måste det vara från just B204L/E/R ?

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 309
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445

    Jaha, då är det läge att leta upp ett extra svänghjul att lämna in för svarvning. Hur var det med svänghjulen skiljde det något åt mellan de olika varianterna av kortmotor som är på 2 liter. Kan jag ta en från tex vanlig insprutare utan överladdnign eller måste det vara från just B204L/E/R ?

    Mvh Martin
    Svänghjul och vevaxel brukar vara balanserade ihop så även om det går att ta ett annat svänhjul så brukar det inte vara rekomendabelt om orginalet finns.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 260
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445

    Jaha, då är det läge att leta upp ett extra svänghjul att lämna in för svarvning. Hur var det med svänghjulen skiljde det något åt mellan de olika varianterna av kortmotor som är på 2 liter. Kan jag ta en från tex vanlig insprutare utan överladdnign eller måste det vara från just B204L/E/R ?

    Mvh Martin
    Svänghjul och vevaxel brukar vara balanserade ihop så även om det går att ta ett annat svänhjul så brukar det inte vara rekomendabelt om orginalet finns.
    Nej så är det inte. Saab balanserar delarna internt.

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 260
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Planing av svänghjul rekomenderas vid montering av kopplingen, det är ju ingen vanlig standardkoppling.

    Firman här hos mig tar 600 kr inkl moms.
    Jaha, då är det läge att leta upp ett extra svänghjul att lämna in för svarvning. Hur var det med svänghjulen skiljde det något åt mellan de olika varianterna av kortmotor som är på 2 liter. Kan jag ta en från tex vanlig insprutare utan överladdnign eller måste det vara från just B204L/E/R ?

    Mvh Martin
    2.0 T5 motorer har samma svänghjul enl. EPC.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 089
    Medlem#
    5389
    Jag fick tipset av motorgurun här i stan att endast "smärjla" av anliggningsytan då han tyckte att svänghjulet jag hade var i såpass fint skick endå. Då han inte hade tillgång till en karusellslip så skulle det inte bli bättre om han svarvade ner ytan...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Okej nu var det många bud. Jag skall försöka sammanfatt hur jag uppfattat det så kna väl någon rätta mig om jag har fel.

    Jag kan alltså använda ett svänghjul från en annan 2 liters T5 motor
    och detta ska inte ge något problem med balanseringen med vevaxle
    (En person är emot en är för)

    De går ev att smärgla upp på något sätt och detta ska tydligen bli lika bra som ett svarvat under förutsättning att svänghjulet är i gott skick

    Som jag själv räknat ut och tänkt så är det korkat att inte byta slavcylindern och packboxen som sitter bakom svänghjulet någonstans

    Är det något jag missat?

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Planing av svänghjul rekomenderas vid montering av kopplingen, det är ju ingen vanlig standardkoppling.

    Firman här hos mig tar 600 kr inkl moms.
    Jaha, då är det läge att leta upp ett extra svänghjul att lämna in för svarvning. Hur var det med svänghjulen skiljde det något åt mellan de olika varianterna av kortmotor som är på 2 liter. Kan jag ta en från tex vanlig insprutare utan överladdnign eller måste det vara från just B204L/E/R ?

    Mvh Martin
    2.0 T5 motorer har samma svänghjul enl. EPC.
    Exd: Hur var det med uttrampningslager följde det med från SPEC eller hur var det. Har inte packat upp grejerna, iofs så vet jag inte hur ett uttrampningslager ser ut ändå.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  15. #15
    [quote=Martin 2445]
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av "Martin 2445":1uec5cqs
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Planing av svänghjul rekomenderas vid montering av kopplingen, det är ju ingen vanlig standardkoppling.

    Firman här hos mig tar 600 kr inkl moms.
    Jaha, då är det läge att leta upp ett extra svänghjul att lämna in för svarvning. Hur var det med svänghjulen skiljde det något åt mellan de olika varianterna av kortmotor som är på 2 liter. Kan jag ta en från tex vanlig insprutare utan överladdnign eller måste det vara från just B204L/E/R ?

    Mvh Martin
    2.0 T5 motorer har samma svänghjul enl. EPC.
    Exd: Hur var det med uttrampningslager följde det med från SPEC eller hur var det. Har inte packat upp grejerna, iofs så vet jag inte hur ett uttrampningslager ser ut ändå.

    Mvh Martin[/quote:1uec5cqs]

    Min kopplingssats som jag beställde från EXD följde de med lamell+tryckplatta +slavcylinder till en 9-3 Og

Liknande ämnen

  1. Svänghjul+kopplingsbyte Saab 9-5 1.9TID
    Av kabel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 18:33
  2. 9k svänghjul vs og900 svänghjul
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 00:02
  3. 9-5 svänghjul vs ng900 svänghjul ?
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 11:55
  4. Slipa/fräsa/svarva svänghjul innan montering av ny koppling?
    Av 9-3 Mike i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 17:46
  5. Svarva bromsskivor.
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •