Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur bra e 3,5 högtalarna i en 9-3 -02 AS3?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Fbg
    Inlägg
    217

    Hur bra e 3,5 högtalarna i en 9-3 -02 AS3?

    Har sökt lite grann, men hittar inget riktigt bra svar. Funderar på att byta ut 3,5orna i panelen, men hur bra/dåliga är originalen?
    Tänkte just om jag kanske köper Alpine, MDS, Pioneer eller linande för typ 700-1000 spänn, e dom då bättre än original? Verkar ju lite som det efter trådar jag hittat, men har inte hittat ett 100% svar.
    Känns ju onödigt att slänga en lapp på nya om dom gamla e lika bra..
    9-3 Aero 02

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Är det inte Harman kardon som sitter i AS3 systemet? Eller är det bara på 9-5?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    72
    Har själv bytt ut till Infinity ref och upplever en stor skillnad på ljudet
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue
    Har själv bytt ut till Infinity ref och upplever en stor skillnad på ljudet
    Vart bytte du ut dem? de två fram i hörnen eller alla tre fram? har du bytt till andra högtalare i dörrarna med?

    Det här var en intressant tråd, finns säkert massa info om det redan om ja söker.. men då får någon lära mig datorer först ;-)

    Är det någon idé att trycka in ett par två vägs längst fram? hur delar man det? finns det två vägs med "inbyggd" delnings filter så det är bara att sätta dit kablarna?.. är årets NOOB på detta.. men här inne finns det fan kunskap..

    Later DuDes...
    SAAB 9-5 Aero 2002 (Orörd, än så länge)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Är det inte Harman kardon som sitter i AS3 systemet? Eller är det bara på 9-5?
    ja.. är det inte "bara" högtalarna bak i hatthyllan som är harmon?..
    Harmon är väl inte direkt kända för sina högtalare? det är väl ruskigt strömstarka stärkare de är kung på.. eller?
    SAAB 9-5 Aero 2002 (Orörd, än så länge)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Fbg
    Inlägg
    217
    Åker till Look-In (MDS) i Ullared idag (nu och införskaffar mig ett par för en 1000:-. Bord vara bättre än dom som sitter i nu... Tycker själv att dom som sitter i "skrapar" en del vid hög volym, samt "skär" lite i öronen... Får hoppas på det bästa Återkommer med resultat senare vad jag tycker om skillnaden.
    9-3 Aero 02

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Det är bara i 9-5 som AS3 är Harman Kardon.

    I 9-3 så är det oftast Pionner grejer. Tidigare modeller ska ha Clarion prylar.


    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    72
    Jag bytte ut alla högtalare i min bil till infinity ref och även i dörrarna. Ja jag vet att det var lite overkill att sätta in sådanna i dörrarna eftersom det bara är ett bas-steg i AS3 i 9-3án. Men ljudbilden är väldigt bra men det gå inte att spela högt för cd orkar inte rikdigt med skall nog köpa mig ett sådant ISO-steg ifrån MDS http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=27723
    Tror att det skulle låta lite bättre då.
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue
    Jag bytte ut alla högtalare i min bil till infinity ref och även i dörrarna. Ja jag vet att det var lite overkill att sätta in sådanna i dörrarna eftersom det bara är ett bas-steg i AS3 i 9-3án. Men ljudbilden är väldigt bra men det gå inte att spela högt för cd orkar inte rikdigt med skall nog köpa mig ett sådant ISO-steg ifrån MDS http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=27723
    Tror att det skulle låta lite bättre då.
    bättre att lägga pengarna på ett vanligt steg istället

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    72
    Jo kanske men orkar inte hålla på och dra nya kablar och hålla på och koppla om din-kontakten.Men annars hade jag gjort det....
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue
    Jag bytte ut alla högtalare i min bil till infinity ref och även i dörrarna. Ja jag vet att det var lite overkill att sätta in sådanna i dörrarna eftersom det bara är ett bas-steg i AS3 i 9-3án. Men ljudbilden är väldigt bra men det gå inte att spela högt för cd orkar inte rikdigt med skall nog köpa mig ett sådant ISO-steg ifrån MDS http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=27723
    Tror att det skulle låta lite bättre då.

    hmmmm... verkar RIKTIGT intressant det där...

    Då kan jag kanske låta det steget driva högtalarna fram eller i dörrarna...

    återkom gärna med rapport ur det blir...

    Later DuDe!!!
    SAAB 9-5 Aero 2002 (Orörd, än så länge)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue
    Jag bytte ut alla högtalare i min bil till infinity ref och även i dörrarna. Ja jag vet att det var lite overkill att sätta in sådanna i dörrarna eftersom det bara är ett bas-steg i AS3 i 9-3án. Men ljudbilden är väldigt bra men det gå inte att spela högt för cd orkar inte rikdigt med skall nog köpa mig ett sådant ISO-steg ifrån MDS http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=27723
    Tror att det skulle låta lite bättre då.
    inga problem med fel "ohm"? inga problem med passform? alla galler och så gick på sen?

    Later DuDe...
    SAAB 9-5 Aero 2002 (Orörd, än så länge)

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Det är bara i 9-5 som AS3 är Harman Kardon.

    I 9-3 så är det oftast Pionner grejer. Tidigare modeller ska ha Clarion prylar.


    /N
    Tack för den informationen.
    Ska själv byta framhögtalarna under våren här, har bara AS-2 på min.
    Blir nog Infinty för mig med och ev. ett par JBL bak.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    72
    6*9 i bak är lite större än original men det var inga problem med en liten dremel. Men annars var det inga problem med passform. Vad beträffar fel ohm vet jag inget om men jag skulle tro att det satt 4ohm innan. Gallerna som följde med kan du ge till bättre behövande.
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue
    6*9 i bak är lite större än original men det var inga problem med en liten dremel. Men annars var det inga problem med passform. Vad beträffar fel ohm vet jag inget om men jag skulle tro att det satt 4ohm innan. Gallerna som följde med kan du ge till bättre behövande.

    Går även att montera de underifrån...

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Det är bara i 9-5 som AS3 är Harman Kardon.

    I 9-3 så är det oftast Pionner grejer. Tidigare modeller ska ha Clarion prylar.


    /N
    '

    Jag har fått för mig att og93 AS3 e Harman Kardon, AS2 Pioneer och ng900 körde me Clarion?!
    Honda Accord 2.4 Executive
    Garaget.Org

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114
    Jag köpte slutsteget ni nämner http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md ... Id%3D27723
    Väldigt lätt att koppla in och gör stor skillnad åt ljudet ihop med AS3.

    Ett tips är att prova att köpa slutsteget först, är du ändå inte nöjd då, då kan du byta högtalarna..
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Fbg
    Inlägg
    217
    Okej, nu har jag bytt till nya 3,5 fram... Tänkte först köpt ett par MDS, men fick rådet att köpa ett par ur Ultimate serien, i MDS affären, eftersom dom skulle vara bättre. Var ganska stor magnet på dem, så det var lite osäkert om det skulle passa. Men men, inhandlade dessa för 700:-. Plockade ut originalen.... Som inte såg mycket ut för världen (made in malaysia dessutom). Okej, dom skulle säkert kunna vara bra även om dom e tillverkade i Malaysia...
    Men vilken skillnad!
    det blev måste jag säga. Grymt nöjd med bytet! Jag skulle verkligen rekomendera att byta om ni har pengar över. Jag blev jättenöjd. Blir ett nytt steg snart och byta av resten oxå
    9-3 Aero 02

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Davids
    Okej, nu har jag bytt till nya 3,5 fram... Tänkte först köpt ett par MDS, men fick rådet att köpa ett par ur Ultimate serien, i MDS affären, eftersom dom skulle vara bättre. Var ganska stor magnet på dem, så det var lite osäkert om det skulle passa. Men men, inhandlade dessa för 700:-. Plockade ut originalen.... Som inte såg mycket ut för världen (made in malaysia dessutom). Okej, dom skulle säkert kunna vara bra även om dom e tillverkade i Malaysia...
    Men vilken skillnad!
    det blev måste jag säga. Grymt nöjd med bytet! Jag skulle verkligen rekomendera att byta om ni har pengar över. Jag blev jättenöjd. Blir ett nytt steg snart och byta av resten oxå
    låter hur trevligt som helst.. en länk till högtalarna kanske? bytte du alla tre fram? är det samma högtalare fram? även den i mitten?..

    Later DuDe
    SAAB 9-5 Aero 2002 (Orörd, än så länge)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Fbg
    Inlägg
    217
    Finns bara 2 högtalare fram i min... (Aero cab -02).
    Här e adressen. http://ullareddigital.jetshop.se/
    Priset är nu 500:- (det var det jag gav oxå, annars kostar dom 700:-)
    Sök på "ultimate" och sen så är det då 3.5orna.
    Dom e billiga på Ullared Digital (dom e återförsäljare åt MDS, så om ni är där nån gång, så kan jag rekomendera att ni går in dit. Tror dom e billigare än dom flesta andra... Troligtvis eftersom det ligger precis bredvid Gekås, och har ganska bra rullians)
    9-3 Aero 02

Liknande ämnen

  1. Hårdiskljudet låter i högtalarna (Car PC)
    Av krutmats i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 23:14
  2. Storlek på högtalarna ?
    Av Sonesson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 13:47
  3. DVD ljudet ut i högtalarna?
    Av snalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 20:55
  4. Generatorljud i högtalarna?
    Av paef i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •