Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Saab avlastningsventil till VW Passat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    260

    Saab avlastningsventil till VW Passat

    Hej!

    Misstänker att avlastningsventilen på min passat har gett upp då jag får ett fladdrande/kvittrande ljud vid gasuppsläpp. Originalventilen på vag's 1,8T-motorer har jag hört är en klen histora som är benägen att ge upp.

    Därför vänder jag mig till er, eftersom jag hört att saab's avlastningsventiler passar rakt av till passat, med fördelen att
    dom är bra mkt tåligare.

    Min fråga till er är vilken modell jag skall fråga efter när jag besöker den lokala saab-handlaren, är det rent av samma modell på alla saabar?

    Hoppas någon kan hjälpa mig.

    Tack på förhand.
    9-5 2,0t Biopower -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    427
    Hej

    Kan svara på en av dina frågor iaf Det är samma AV ända till ng9-3 dom har inbyggda i turbon har jag för mig. så en vanlig Bosch ska du ha
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Saab har samma avlastningsventil på samtliga modeller. Bara att traska in på Saab och säga att du vill ha en avlastningsventil.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 186
    det är samma ventiler som sitter på VAG och Saab till och med samma Bosch nummer.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    165
    Men om det är samma Bosch nummer borde då inte kvalitén vara lika bra eller lika dålig ??

    //Mattias

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    260
    Hmm. Den som sitter original i VAG's bilar skall vara klenare.

    Saab har en förstärkt bosch-ventil, i alla fall i vissa modeller enligt vad jag läst.

    Så fort man chippar en 1,8T behöver man byta ventil eftersom den ger oftast upp direkt, samma sak kan ju inte sägas om SAAB då originalventilen håller för en hel del. Kan inte vara exakt samma.
    9-5 2,0t Biopower -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    857
    Jag hade samma problem som du har för en månad sen. Jag satte i en ny original igen. Vi får se hur länge den håller.
    Den kostar ca: 270:-, men med arbete(orkar inte krypa under bilen) gick det på 700:-
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Jag hade samma problem som du har för en månad sen. Jag satte i en ny original igen. Vi får se hur länge den håller.
    Den kostar ca: 270:-, men med arbete(orkar inte krypa under bilen) gick det på 700:-
    Var kan man köpa en Saab avlastningsventil för 270:- Har någon boshnummret så man kanske kan köpa VAG ventiler??

    MVH // Janne


    Trött på SAAB TCS Tänk om någon kunnat kalibrera mitt spjälhus... då kanske man kunde uppleva SAAB känsklan igen
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    857
    Citat Ursprungligen postat av saabkdo
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Jag hade samma problem som du har för en månad sen. Jag satte i en ny original igen. Vi får se hur länge den håller.
    Den kostar ca: 270:-, men med arbete(orkar inte krypa under bilen) gick det på 700:-
    Var kan man köpa en Saab avlastningsventil för 270:- Har någon boshnummret så man kanske kan köpa VAG ventiler??

    MVH // Janne


    Trött på SAAB TCS Tänk om någon kunnat kalibrera mitt spjälhus... då kanske man kunde uppleva SAAB känsklan igen
    Jag köpte min original ifrån vw
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Saab har samma avlastningsventil på samtliga modeller. Bara att traska in på Saab och säga att du vill ha en avlastningsventil.
    Stämmer, men Boschventilen är uppdaterad, de som satt orginal på tex NG900 var klenare än de senare som sitter på tex nyare 9-5 or. Kollar man i de gamla ventilerna saknas det metalldetaljer. Men köper du en ny till 900an nu så får man den förstärkta modelen.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Lamer

    Jag köpte min original ifrån vw
    Har du något artikel nummer på ventilerna?

    //Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    857
    Citat Ursprungligen postat av saabkdo
    Citat Ursprungligen postat av Lamer

    Jag köpte min original ifrån vw
    Har du något artikel nummer på ventilerna?

    //Jan-Erik
    Sorry, men nix.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    Skrivs här om ändrade artikelnummer på ventil från SAAB. Är ganska säker på att ventilen från VAG också har nytt artikelnummer, därmed också förändrad (förstärkt?)
    Jag kör med den nyare ventilen och den heter 06A 145 710 N. Ca pris 260 kr. Fungerar för mig, jag kör dock inte trimmat

    Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 983
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Palle 9-5
    Skrivs här om ändrade artikelnummer på ventil från SAAB. Är ganska säker på att ventilen från VAG också har nytt artikelnummer, därmed också förändrad (förstärkt?)
    Jag kör med den nyare ventilen och den heter 06A 145 710 N. Ca pris 260 kr. Fungerar för mig, jag kör dock inte trimmat

    Palle
    Tja!

    När ska denna ventil kommit? man kanske har den klenare varianten i bilen nu.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kristanstad
    Inlägg
    41
    försök få tag på mitsubishis evo dumpar dom e bra den som att på 6:an var bra för d körde jag med ett tag på min, är ju dock en aning större men funkar fint blir lite bättre respons på grejorna
    Det finns bara 2 gaslägen
    1. Full Gas
    2. Ingen Gas

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    Oxygene: Vet inte när den nya kom. Kanske kan kolla nästa vecka. En snabb sökning på GTI-klubben gav det gamla numret 034 145 710 C. Kanske kan läsa vad som står på din?

    Jag läste här på forumet precis när jag köpt SAABen att Mitsubishis ventiler skulle vara bättre än orginal, så jag investerade i en sådan. När jag för lite sedan demonterade mitt öppna filter och monterade orginalfilter hördes ett svagt pysande vid belastning. Kan väl aldrig vara ventilen tänkte jag och provbytte med den jag har nu och det fick tyst på pysandet.

    Detta är ju bara min erfarenhet, kanske håller Mitsubishis ventiler bättre för andra...

    Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

Liknande ämnen

  1. Magnetventil till avlastningsventil
    Av n1zz3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 17:40
  2. Vad för slang till avlastningsventil?
    Av NiV3Rt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 18:07
  3. Val utav avlastningsventil till 9-3 -99a
    Av Alexus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 21:44
  4. Dump/avlastningsventil till 900 T16 Aero
    Av Rulez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 15:44
  5. vakumslang till avlastningsventil? og900
    Av 900matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •