Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Spridaruppgradering 900s -91

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Spridaruppgradering 900s -91

    Hejsan, jag undrar hur långt spridarna på en 900s orkar vara med. Jag hade tänkt landa kring 260hk. Klarar dessa spridarna av detta. Har fått erbjudande om att köpa röda spridare, vad klarar dessa? Är det nödvändigt att jag skaffar dessa för att ligga på den säkra sidan.

    Har ju inget APC system o tänker inte installera det heller, av olika annledningar, o då vill jag gärna ha lite marginal så att den inte småspikar utan att jag märker det

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Säger bara att din låda kommer få ta mycket stryk och är inte säkert att den håller för dom effekterna.
    Har hört en siffra å 220 för dom låderna.
    Men jag rekomenderar dig starkt att fixa APC system till din bil för det är väldigt svårt att säga när det spika och inte.
    Beror på bränslet också.
    Men kör man på 98 oktan har man lite mer marginal.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Säger bara att din låda kommer få ta mycket stryk och är inte säkert att den håller för dom effekterna.
    Har hört en siffra å 220 för dom låderna.
    Men jag rekomenderar dig starkt att fixa APC system till din bil för det är väldigt svårt att säga när det spika och inte.
    Beror på bränslet också.
    Men kör man på 98 oktan har man lite mer marginal.
    Har redan fixat en 4-vxl kokillåda så den ska väl hålla nått år i alla fall

    Ja, meningen är att ja vill ligga en bit över marginalerna, vad jag vet så är det endel på detta forumet som kör utan apc på sina turbobilar. Självklart tankar jag 98, är ju nästan obligatorisk om man kör trimmad saab

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    De som kör utan APC har oftast APC installerad men använder den enbart för spikdetektering! Alltså APC:n finns där och varnar med "spikdiod" men reglerar inte själv laddtrycket.

    Sen har jag hört något om att Lucas-sprutet har andra spridare (låg ohmiga) och vanliga "röda" passar i så fall inte. Men detta får nån som vet säkert utveckla!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av David V
    De som kör utan APC har oftast APC installerad men använder den enbart för spikdetektering! Alltså APC:n finns där och varnar med "spikdiod" men reglerar inte själv laddtrycket.

    Sen har jag hört något om att Lucas-sprutet har andra spridare (låg ohmiga) och vanliga "röda" passar i så fall inte. Men detta får nån som vet säkert utveckla!

    /David
    Hmm, okej, det där med låg och högomiga var jag lite rädd för, hade på känn att det var något speciellt med de spridarna

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    David V> Du har så rätt, Lucas kör med lågohmiga spridare.
    Jag vet dock inte om de kör med förkopplingsmotstånd eller så.

    Är det förkopplingsmotstånd är det ganska enkelt att få dit högohmiga spridare, fast jag tycker man kan köra med lågohmiga spridare, de är lite bättre. Öppnar snabbare bla.

    Om du tittar på Volvo så kör de med lågohmiga spridare i 740 bla me LH 2.4 och förkopplingsmotstånd. De spridarna flödar för övrigt 300ml/min.

    Så enklast är att leta reda på några andra spridare som är låg ohmiga, fast du måste i vilket fall som helst ha ett nytt bränslechip, och jag vet ingen som kan göra det till Lucas..

    Ett sista alternativ är att konvertera till LH 2.4 tex och kanske DI-tändning.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Men på speedparts hemsida säljer de ju chipp till 900s -91. Från början trodde jag att det bara var tändsystemet som var lucas och att bränslesystemet fortfarande var Bosch LH. Men jag hade tydligen fel...

    Hmm, nu blev det mycket mer invecklat att trimma min saab, måste väl finnas någon som gör chip till dessa bilar också? verkar ju finnas några killar med samma bil som mig här som har rejält trim..

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Men på speedparts hemsida säljer de ju chipp till 900s -91. Från början trodde jag att det bara var tändsystemet som var lucas och att bränslesystemet fortfarande var Bosch LH. Men jag hade tydligen fel...

    Hmm, nu blev det mycket mer invecklat att trimma min saab, måste väl finnas någon som gör chip till dessa bilar också? verkar ju finnas några killar med samma bil som mig här som har rejält trim..
    Senast jag snackade med Speedparts (för några veckor sen) så hade de inte några chip alls, även fast det står på hemsidan.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    171
    Tjenare ja har köpt mitt chip av Mats (kommer inte ihåg va han heter här) å ja är då nöjd med det hittils i allafall!

    Mvh Fredrik
    Saab 900s-90

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av freddasaab
    Tjenare ja har köpt mitt chip av Mats (kommer inte ihåg va han heter här) å ja är då nöjd med det hittils i allafall!

    Mvh Fredrik
    Han heter "2984" här.

    Kunde han göra nya chip till alla Lucas modeller?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    171
    Ja som ja uppfattade det så kunde han det...

    Pm:a å fråga han!!!
    Saab 900s-90

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av svartasaaben
    De sista "borde" funka och räcker till dina effektmål

    Vet inte vad för ohmtal dina spridare har nu, men det kan du mäta själv.
    Och sedan bör de inte skilja så mycket mot de nya spridarna.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    originalspridarna räcker inte

    tror inte heller att 337 spridarna räcker riktigt heller...... för att ligga på den säkra sidan så skulle du nog leta efter större spridare ändå...... typ 365cc eller nåt, vet inte riktigt vilka som har så "stora" lågohmsspridare (2-3 ohm)

    Är bara allt rätt injusterat osv så behövs inte ett APC system.
    lyssnar man så hör man när det börjar låta som om nån kastar sand på metall och då är det bara att släppa låter det som knackningar så är du illa ute. för att vara mer på den säkra sidan så kan du tanka ca 20-30% E85, men du bör också tänka på då att du behöver ännu större spridare, kanske till och med upp mot 380-390cc. men då behöver du inte ens fundera på om det kommer spika eller inte beror ju visserligen på laddtryck..... originalaggregatet kan man nog klämma ur ca 235-240hk, innan det bara blir värmeutveckling.....

    Hoppas mitt inlägg var till någon hjälp
    //Mvh Chrille

  15. #15
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Har SP chip i min 900s. Funkar fint. Jag laddade 1,5 bar i den bilen ett tag, men kör nu med 0,5 eftersom det är en bruksbil och jag tröttnat på att byta lådor. Spridarna i 900s -90 (de har en grön rand) är större och har ett högre flöde än de senare årsmodellerna (gul rand) jag kan dock inga värden på dem.

    Kör också utan APC, vet ej om det är något att rekomendera dock. Jag har iofs inte rasat någon motor på det men det krävs större försiktighet än med APC. Feta på med bränsle är inte nog, stor intercooler och ett bra flöde är oxå viktigt. Högt laddtryck i sig gör ingen "säker" effekt, det tyder mest på dåligt flöde. Så Se över annat först, laddtrycket är sedan en bonus.

    Te05-12B som din turbo heter är ett mycket nice aggregat som bla saab sålde till 9000 i ett original trimpaket.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. rwd og 900s -92
    Av fde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 09:39
  2. 900S 16v - T16?
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 15:54
  3. 900s-94
    Av zodiak06 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 07:16
  4. 900S -91
    Av v4-95 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 16:19
  5. 900s
    Av Patrik/2540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •