Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kylar tätning/cement

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Kylar tätning/cement

    hallå.
    verkar som jag råkat ut för en läcka någonstans på någon kylslang i bilen, lyckas dock inte hitta läckan...
    Topplockspackningen tror jag inte det är då de inte rycker mer än normalt, inget annorlunda i oljan och inga avgaslukter i vattenbehållaren.
    lika så tycker jag de luktar förångad glykol i motorummet, ungefär som att man tar och häller de på blocket eller nått.

    Så jag gissar på att de är någon slang som läcker, de är ytterst lite, har fått fylla på 2-3 dl med 2-3 veckors mellanrum, droppar inget under bilen vad jag kunnat se än, men svårt med när de hela tiden är blött ute.

    Funkar de att köra i kylartätning eller kylarcement eller förstör det ännu värre?

    gissar på att de är någon av slangarna som går in på höger sida av motorn (frammifrån bilen sett, vid batteri osv), luktar iaf mest där.

    Om de nu är så illa att de är toppackningen, går det att se elelr konstatera det på nått annat vis än ett kompprov? och är de möjligt att då ens läsa ut det av ett kompprov när de är så ytters små mängder?

    Bilen är en ng900.
    kör ca 30 mil i veckan så de är inget som bara står hemma.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Bæst ær att hitta læckan och fixa den, givetvis.

    Annars så rekommederar jag i så fall någon modernare kylartætning om man nu vill testa det.

    Veidec har en produkt som jag tror ær bra før dessa ændamål. Det handlar om en vætska full med nærmast mikroskopiska "plast"kulor som hælls i kylaren. Kulorna ska sen åka runt i kylsystemet utan att korka igen nåt, men om det finns en læcka någonstans så kommer den att korkas igen av plastkulor efter ett tag.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3

    Re: Kylar tätning/cement

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Topplockspackningen tror jag inte det är då de inte rycker mer än normalt
    En motor brukar inte rycka bara för att topplockspackningen gått.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Med en så pass liten läcka borde det duga bra med kylartätning.

    Precis som redan skrivits så ska du använda ett modernare (och dyrare medel), de som finns på macken och på biltema för 50kr sabbar oftast mer än det hjälper.

    Plastkulorna som nämns är riktigt bra men medlet är även riktigt svindyrt så jag skulle chansa med Bars Leak som kostar ~120kr på en välsorterad reservdelsbutik, här i stan säljer även saab det.
    Istället för plastkulor så ser det nu ut som metallskrot som löser upp sig och tätar. Men se till att du läser instruktionerna innan användning, detta gäller samtliga tätningar.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    350
    jag har använt kylar cement på två av mina äldre bilar, på volvo 740:n så gick det jättebra håller fortfarande efter ca 2500 mil men på min peugeot 405 täppte det igen för bra och bilen börja koka och det var ett helvete att tömma och göra rent. Så det jag rekomnderar är att du åker till saab (eller liknande) och låter dom provtrycka systemt koster några hundringar (ja betala 300 för min 9-3:a) och då får du veta exakt vad det är, och då kan du också utesluta om det skulle vara toppen som läcker...
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    350
    jag har använt kylar cement på två av mina äldre bilar, på volvo 740:n så gick det jättebra håller fortfarande efter ca 2500 mil men på min peugeot 405 täppte det igen för bra och bilen börja koka och det var ett helvete att tömma och göra rent. Så det jag rekomnderar är att du åker till saab (eller liknande) och låter dom provtrycka systemt koster några hundringar (ja betala 300 för min 9-3:a) och då får du veta exakt vad det är, och då kan du också utesluta om det skulle vara toppen som läcker...
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Skulle oxå lägga mina pengar på att få systemet provtryckt och sen byta rätt del.

    Är hopplöst att få ur skiten sen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Skall man använda kylartätning är det Bars som gäller.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Kylarcement ska du passa dej för då det så gott som enbart täpper till alla sorters håll å förstör vattnets cirkulation. har hittat ett medel på OKQ8 som funkar faktiskt. Kostar typ 70:- men e effektivt. Hade en ng900 som läckte som ett såll från kylaren. Man såg t.o.m dropparna men efter att ha hallt i en sådan flaska från OK så slutade det å hade sen inga fler problem med det. Heter kylartätning för den delen. Det är en olja som inehåller ja något som ser ut som skit men tydligen så stoppar den skiten läckage väldigt bra.


    //Robin.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Kylar tätning/cement

    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Topplockspackningen tror jag inte det är då de inte rycker mer än normalt
    En motor brukar inte rycka bara för att topplockspackningen gått.
    Stavfel. ryka vitt var de tjag ville komam fram till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Kylarcement ska du passa dej för då det så gott som enbart täpper till alla sorters håll å förstör vattnets cirkulation. har hittat ett medel på OKQ8 som funkar faktiskt. Kostar typ 70:- men e effektivt. Hade en ng900 som läckte som ett såll från kylaren. Man såg t.o.m dropparna men efter att ha hallt i en sådan flaska från OK så slutade det å hade sen inga fler problem med det. Heter kylartätning för den delen. Det är en olja som inehåller ja något som ser ut som skit men tydligen så stoppar den skiten läckage väldigt bra.


    //Robin.
    Kollade på nått som hette STP kylartätning.

    har haft in bilen och hittar ingen läcka, tänker inte lägga en spänn på aset på en verkstad, då fyller jag nog hellre på med någon dl vatten varannan vecka.

    Får nog bli en flaska kylartätning, kommer nog byta bort bilen inom de närmaste månaderna så lägger inga större kostader på att fixa nått så smått.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Kylarcement ska du passa dej för då det så gott som enbart täpper till alla sorters håll å förstör vattnets cirkulation. har hittat ett medel på OKQ8 som funkar faktiskt. Kostar typ 70:- men e effektivt. Hade en ng900 som läckte som ett såll från kylaren. Man såg t.o.m dropparna men efter att ha hallt i en sådan flaska från OK så slutade det å hade sen inga fler problem med det. Heter kylartätning för den delen. Det är en olja som inehåller ja något som ser ut som skit men tydligen så stoppar den skiten läckage väldigt bra.


    //Robin.
    Kollade på nått som hette STP kylartätning.

    har haft in bilen och hittar ingen läcka, tänker inte lägga en spänn på aset på en verkstad, då fyller jag nog hellre på med någon dl vatten varannan vecka.

    Får nog bli en flaska kylartätning, kommer nog byta bort bilen inom de närmaste månaderna så lägger inga större kostader på att fixa nått så smått.
    Det är så den heter ja hehe. STP Kylartätning. Enligt mej så funkar den bra iaf.


    //Robin.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    har nu kört med detta sen i tisdags och inte en droppe vatten har gått åt, 50 spänns investering kändes rätt överkommligt.

    Får se om de håller i längden, har när de är småskit saker, pajar de rejält så ser man iaf att man får nått för pengarna, byta en slangjäkel för 500 spänn som inte syns är ju ingen höjdare.

    Nu är de bara renovera handbromsen och byta flexdelen på avgasystemet så ska nog bilprovningen va nöjda.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    [quote=Robin_s]
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av "Robin_s":1jmkqidb
    Kylarcement ska du passa dej för då det så gott som enbart täpper till alla sorters håll å förstör vattnets cirkulation. har hittat ett medel på OKQ8 som funkar faktiskt. Kostar typ 70:- men e effektivt. Hade en ng900 som läckte som ett såll från kylaren. Man såg t.o.m dropparna men efter att ha hallt i en sådan flaska från OK så slutade det å hade sen inga fler problem med det. Heter kylartätning för den delen. Det är en olja som inehåller ja något som ser ut som skit men tydligen så stoppar den skiten läckage väldigt bra.


    //Robin.
    Kollade på nått som hette STP kylartätning.

    har haft in bilen och hittar ingen läcka, tänker inte lägga en spänn på aset på en verkstad, då fyller jag nog hellre på med någon dl vatten varannan vecka.

    Får nog bli en flaska kylartätning, kommer nog byta bort bilen inom de närmaste månaderna så lägger inga större kostader på att fixa nått så smått.
    Det är så den heter ja hehe. STP Kylartätning. Enligt mej så funkar den bra iaf.


    //Robin.[/quote:1jmkqidb]

    Funkar utmärkt i min ng900 -97 också. Hällde i den i vintras och den har fortfarande inte dragit något vatten sedan dess. Hade läckage runt kylaren nånstans.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Ny kylar avtappningsplugg
    Av Raven001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 00:44
  2. Göra cement/betongplattor att ha högtalare på....
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 23:11
  3. Kylar avtappning
    Av mellis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 19:54
  4. Kylar läck?
    Av Founder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •