Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Vibrationer i växelspak och svagt oljud OG9-5 Manuell

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857

    Vibrationer i växelspak och svagt oljud OG9-5 Manuell

    Hej!

    Jag har haft bilen i snart 1 och ½ år och den har väl egentligen alltid låtit såhär men det är först nu jag börjar fundera på vad det kan vara. Eller så har det blivit värre det sista? På högre växlar (4:an och 5:an) och vid lite lägre varvtal i kombination med acceleration (långsam! Jag är rädd om min koppling!) uppstår vibrationer och ett svagt men lite otrevligt, metalliskt surrande från...ja, jag vet inte riktigt? Iallafall försvinner det när jag lägger handen på växelspaken. Någon som har en idé om vad det kan vara eller som har upplevt det samma?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Är bilen sänkt?? Slitna drivknutar är ett alternativ.. även på en ny bil.. tyvärr.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Nej, den är inte sänkt. Slitna drivknutar? Det låter trist... Jag får kika på det.

    Idag noterade jag att ljudet även uppstår på lägre växlar, dock försvinner det när motorn kommit upp i varv...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Vasa i Finland
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Nej, den är inte sänkt. Slitna drivknutar? Det låter trist... Jag får kika på det.

    Idag noterade jag att ljudet även uppstår på lägre växlar, dock försvinner det när motorn kommit upp i varv...
    Hade samma ljudet i förra bilen, en 9-5:ma från -99 körd 7000 mil, ljudet kom vid ca. 1700 rpm och försvan på 2000 rpm eller då man rörde växelspaken någon millimeter till sidan. Fick aldrig räda på felet .
    Saab 9-5 Aero BP Hirsch ,-11
    Saab 900 2.3 cab -95
    Bmw K 1200 LT-05

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Ja, det kan nog stämma att det ligger i det varvtalsintervallet...Skall kolla upp det!

  6. #6

    Växelspak

    Hej!

    Jag har liknande problem med min bil Aero, 03:a 4000mil. Har du fått någon rätsida på vad det kan vara?

    MVH/Melker

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857

    Re: Växelspak

    Citat Ursprungligen postat av melle6
    Hej!

    Jag har liknande problem med min bil Aero, 03:a 4000mil. Har du fått någon rätsida på vad det kan vara?

    MVH/Melker
    Oj, hade glömt bort att jag skrivit det här. Bilen är på service idag men jag tänkte aldrig på att ta upp detta. Jag skall kolla upp det jag hämtar den.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    11
    Väldigt nyfiken på vad du fick för svar..

    Både jag och min bror har liknande sympton.
    Saab 9-5 Aero -01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    126
    hade liknande symtom......försvann vid acceleration men det visade sig att lådan var på väg att rasa...stor spricka samt pinjong( ursäkta stavningen) lagret som hade gått.

    saab 9000 2.3 200 hk ´96
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Hittade den här gamla tråden. Igen.

    "Oljudet" finns kvar men jag har upptäckt att det svaga metalliska surrandet försvinner om jag lägger handen på spaken. Det gör att jag inte tror att det har med lådan att göra, snarare med ässelspaken (som mitt snart 3 år gamla gudbarn säger) att göra.

    Vid acceleration på högre växel och låga varv (som tidigare alltså) låter det rätt - för att inte säga väldigt - illa om, vad jag tror är, kopplingen. Det låter också en hel del vid motorbroms... Skall se om jag kan få komma till på verkstaden för att kolla upp det. Är det lådan, som stefanos är inne på, vill jag ju ordna det INNAN den ger upp helt...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Ska försöka hjälpa er på ett mycket pedagogiskt sätt. Håll till godo!

    Bakgrund: Den här symptomen är det många kunder som klagar på när de lämnar in bilen för service. Gäller alltid 9-5 med just 2.3 litersmotorn. Jag antar att det är för att det maffigare vridet på lägre varv genererar mer vibrationer i kaross/inredning. Hursomhelst....

    Orsak: Oljudet uppstår eftersom backspärrens "stoppklack" kan röra sig nån millimeter. Egentligen borde den sitta helt still. Vibrationerna från gaspådraget på låga varv gör att klacken rör på sig och skapar det här skorrande ljudet.

    Åtgärd: Lyft upp växelspaksdamasken. Den smiter åt runt kanten med ett elastiskt snöre. Bara att dra bestämt i damasken så den lossnar från mittkonsollens "plastplatta". Lokalisera den vita plastbiten (backväxelspärren) till höger om växelspaken (sett från förarsätet). Prova att dra den i längsled med bilen så att säga, och notera att den går att röra en liten bit fram och tillbaka. I sidled brukar de inte glappa. Fixera spärren i längsled på valfritt sätt. Jag brukar montera en liiiten skruv i slitsen i plastens framkant, typ en liten träskruv eller nåt med grov gänga. I vissa fall räcker det att montera lite butyltejp eller annat klet för att få spärren att inte röra sig. Efter fixeringen, återmontera damasken (kan vara lite motsträvig ibland) och provkör och njut av en "skorrfri" inredning!

    Varsågod.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    Nice Danjell, har detta problem på min 2,0 oxo, men inte sitter väl damasken med elastiskt snöre??? har haft bort min ett par gånger och tror bestämt att den sitter i en plastram med några piggar som låser fast. ja spelar ingen roll detta måste man ju fixa

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    På många 9-5:or så beror det även på att växelstaget går emot klimathuset underifrån, brukar då bara höras på 2:an o 4:an.
    Inte helt ovanligt.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Jimel> Man kan lyfta på damasken på två sätt, antingen som du, att man lyfter på ramen, eller att man trär av damasken från kanten, och där sitter det åt runt kanten med nåt sorts resår. Det var så jag menade

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Tackar! Jag skall genast ut och kika på bilen!

    Någon som vet något om det där andra, betydligt värre oljudet jag har? Har inte varit till verkstaden om det än...


    Idag uppmärksammade jag också att min bil ibland låter som en diesel............ På mycket lätt gas på låg växel "knattrar" det ibland rätt rejält.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Här är en bild jag tog nyss. Jag noterade dock att HELA den vita plasten, alltså inte bara den lilla klacken till höger, går att röra?




    P.S. Det var värst vad smutsig/dammig bilen var när jag tittade extra noga... D.S.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    36

    Växelspaken "durrar" även på automatlådan

    Intressant tråd.På min 9-5 aero -04 så durrar växelspaken på D- läge ibland. Får bort skramlet genom att flytta spaken någon mm framåt eller bakåt. Någon som vet hur man löser detta.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    petson> Du har observerat helt rätt. Hela biten går att röra, men om du fixerar den genom att sätta t.ex. en liten skruv mellan plåten och plasten, i höjd med S:et i texte SAAB så går den inte att röra nånting, och ljudet försvinner förhoppningsvis.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    OK! Tack för tipset!

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Jimel> Man kan lyfta på damasken på två sätt, antingen som du, att man lyfter på ramen, eller att man trär av damasken från kanten, och där sitter det åt runt kanten med nåt sorts resår. Det var så jag menade
    Ja jusst det, kollade det när jagh tog en sväng igårkväll och det stämmer man kan ta bort den som du sa, hade ingen aning om det

Liknande ämnen

  1. Vibrationer i växelspak & dylikt.
    Av jimmyheltenkelt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 11:47
  2. Vibrationer - 9-5 -99 manuell
    Av Binne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 05:44
  3. vibrationer i ratt, däck, och växelspak vid gaspådrag
    Av sleepy86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •