Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Drivrem, vad/Varför låter det?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Drivrem, vad/Varför låter det?

    Hej.

    Har aldrig haft en tillstymmelse till missljud från drivremmen så när motorn renoverades i november-december och hjulen kändes ok så struntade jag i att byta någonting. I fredags åkte jag 20mil och hade fortfarande inte en tillstymmelse till missljud, sedan får bilen stå i parkeringshus i över ett dygn. (Jag har aldrig den bilen står inomhus annars om det kan spela någon roll).

    När jag sen skulle åka hem inatt och startade bilen så skrek den så groteskt, de som var i närheten av bilen när jag startade den höll för öronen. Jag har aldrig hört en fläktrem el. dyl. låta så högt på tomgång! Ljudet kom från höger sida av motorn så jag gissar på att drivremmen är problemet.

    Ljudet var lite varvtalsberoende men inte särskilt mycket. Då jag stod i kostym och inte hittade vad som var fel och hade konstaterat så att laddningen i alla fall var ok så började jag köra hemåt, beredd på att stanna fortast möjligt.
    När jag så lägger i en växel och börjar köra så blir ljudet svagare, när jag lägger i tvåan så försvinner det helt. Kopplar jag ur så blir det lika högt som från början. Sen när jag kört i några minuter så var ljudet helt borta oavsett tomgång eller med växel i.

    När jag kom hem efter 20mils körning så hörde jag ingenting när jag lyssnade med örat väldigt nära remmen.

    Vad kan det vara? spännaren som gett med sig och inte spände remmen riktigt förrän jag fick lite rörelse i motorn?
    Andra teorier?

    Ska testa starta motorn när den blivit rejält kall igen för att se om problemet uppstår igen (vilket det garanterat lär göra).

    /Anders

    Edit: Det gäller en 9000 2.3T -94
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Vilken bil pratar du om?
    Fredrik J

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Bah, generalfel #1. Här skriver jag ett så pass långt inlägg och missar en så pass väsentlig detalj.

    Det är en 9000 2.3T -94.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Verkar inte vara någon som har den minsta idé. Jag flikar då in en ny konstig detalj. Nu när jag gick ut för att börja felsöka och startade bilen som då stått stilla och kallnat i drygt 15h visade inte en tillstymmelse till något missljud.

    Det här blir ju lätt att felsöka Hoppas det inte kommer igen.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Någon som har en aning? känns inte helt lustigt att pendla i denna kärra nu...
    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    En tillfällig lösning kan vara att ta en vanlig skolkrita mot insidan på remmen. (akta fingrarna bara).

    Min 9000 vill gärna låta en del när det är fuktigt eller kallt ute, ska åtgärdas i vår med nya delar för en långsiktig lösning. Byter hellre detta för ofta, inte kul och bli stående med hoppad rem, även om man har en extra i bagagen.

    Prova det först, blir det inte tyst/are så kan man ju börja missytänka nått lager, även om det borde vara mer konstant.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Som jag skrev så är den helt tyst igen. Annars hade jag rivit av den redan igår. Men låter den inget med motorn igång så får jag svårt att hitta ett fel om jag inte väldigt specifikt vet vad jag letar efter. Jag får ju knappast samma fart på ett hjul för hand än vad motorn får.

    Men tack för inputen!

    /Anders

    Edit: då det dessutom var torrt ute när den kördes de 20milen och sedan stod 24h i varmgarage innan problemet uppstod så har jag svårt att tänka mig att det skulle bero på fukt.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    18
    Jag har en 9-5 från 99 och fick igår exakt samma symptom på min bil. ett dovt vinande som höjs med varvtalen och sedan försvinner. Poppar huven och hör att det kommer från höger sida av motorn där remmen sitter. Hade den på service där jag bad dom kolla remmen och dom sa att den var lite torr men inte så det behövdes bytas.

    Kan det vara så att det bara är och byta den? Hur svårt är det?

    tack på förhand

  9. #9
    Oljegegg som lyckats hamna på remmen som gradvis värmdes bort iom friktionen ?
    Eller kondens efter som hon stod ute ett tag ?
    Oljudens vägar äro outgrundliga.

    Är det lite halvspänt så kan det behövas väldigt lite för att få en rem att börja slira hejvilt. Exempel är fars 9000 som väsnades som fan när styrservon fick jobba lite när man skulle kallstarta och ratta ut från parkering. Flong ny rem och spännrulle, gubbtjuven hade bara spänt åt för lite.

    Byt rem och spännrull(ar) för att vara på säker-sidan ?
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Mitt problem var att ett av spännhjulen gett upp. Det blev bara värre med tiden.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Lagren i spännhjulen kan väl vara en kandidat? Verkar inte vara helt ovanligt strax efter man bytt rem. Ny outänjd rem kan ju slita lite extra på spännhjulen?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Har samma på min 9000, låter från höger sida. Skall be dom byta remmen men vilka remhjul skall man passa på att btra samtidigt?
    Och hur är det med vattenpumpen, brukar inte den också kunna gå sönder efter byte till ny rem...

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av anze
    Har samma på min 9000, låter från höger sida. Skall be dom byta remmen men vilka remhjul skall man passa på att btra samtidigt?
    Och hur är det med vattenpumpen, brukar inte den också kunna gå sönder efter byte till ny rem...
    Brukar höras tydlig om man snurrar hjulen med borttagen rem om något lager är kass.

    Att vattenpumpen skulle haverera bara för att man byter rem är i alla fall nytt för mig.

    Edit: När jag hade kass remspännare hoppade ju remmen upp och ner och orsakade märkliga resonansljud vid vissa varvtal.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av anze
    Och hur är det med vattenpumpen, brukar inte den också kunna gå sönder efter byte till ny rem...
    Att vattenpumpen skulle haverera bara för att man byter rem är i alla fall nytt för mig.
    Hände på min förra 9000 att den gick sönder efter rembyte, kanske bara var en tillfällighet.

Liknande ämnen

  1. Drivrem
    Av Hjalle9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 15:52
  2. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  3. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •