Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9000cde har gått sönder ytterligare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    45

    9000cde har gått sönder ytterligare

    Hejsan, det är jag osm har skrivit förutom om min 9000 cde 2.3T -94 med maptun steg 1 som har gått konstigt. Nu är det så att den inte får något ladd alls. Den kommer aldrig över noll på tryckmätaren, det är skitkonstigt. Det verkar inte vara läckage någonstans. Har ni någon aning ? tidigare gick den för hårt runt 1.4-1.5 bar. och när man drog ur apc-säkringen eller höll bromsen lite så hände det inget utan den laddade som vanligt...
    Jag plockade isär lite saker då jag trodde att wastegatearmen var helt cp. dvs hela trycklockan. och så startade ja g bilen och färde spjället manuellt och jag fick inget tryck iaf. borde jag inte få tryck om jag håller spjället stängt manuellt ?
    glömde bort att kolla om spjället verkligen stängdes när jag drog i armen under.
    Skriv gärna tips och ideér. Sen såg jag att jorden till apc-boxen satt vääldigt löst, kan det ha påverkat negativt på något vis så att något kan ha gått sönder ? Vad kan det ha för effekter, att inte har jorden på boxen eller att den sitter väldigt löst och glappigt. Tänkte om man ska klaga hos maptun, om det har pajjat något!

    Ursäkta min skrift, det är sent och jag är trött efter en lång dag

    MVH
    Saab 900 SET -95
    Maptun steg 1

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: 9000cde har gått sönder ytterligare

    Citat Ursprungligen postat av jayzon
    Hejsan, det är jag osm har skrivit förutom om min 9000 cde 2.3T -94 med maptun steg 1 som har gått konstigt. Nu är det så att den inte får något ladd alls. Den kommer aldrig över noll på tryckmätaren, det är skitkonstigt. Det verkar inte vara läckage någonstans. Har ni någon aning ? tidigare gick den för hårt runt 1.4-1.5 bar. och när man drog ur apc-säkringen eller höll bromsen lite så hände det inget utan den laddade som vanligt...
    Jag plockade isär lite saker då jag trodde att wastegatearmen var helt cp. dvs hela trycklockan. och så startade ja g bilen och färde spjället manuellt och jag fick inget tryck iaf. borde jag inte få tryck om jag håller spjället stängt manuellt ?
    glömde bort att kolla om spjället verkligen stängdes när jag drog i armen under.
    Skriv gärna tips och ideér. Sen såg jag att jorden till apc-boxen satt vääldigt löst, kan det ha påverkat negativt på något vis så att något kan ha gått sönder ? Vad kan det ha för effekter, att inte har jorden på boxen eller att den sitter väldigt löst och glappigt. Tänkte om man ska klaga hos maptun, om det har pajjat något!

    Ursäkta min skrift, det är sent och jag är trött efter en lång dag

    MVH

    WG-spjællet stængs nær du drar WG-armen mot tryckklockan, och øppnas nær du skjuter ut stången från klockan.

    Du få inget laddtryck om du håller spjællet stængt medans du gasar i garaget, motorn måste få motstånd att arbeta mot innan det blir nåt laddtryck. Alltså måste tester av detta slag ske vid kørning av bilen.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av jayzon
    Sen såg jag att jorden till apc-boxen satt vääldigt löst, kan det ha påverkat negativt på något vis så att något kan ha gått sönder ? Vad kan det ha för effekter, att inte har jorden på boxen eller att den sitter väldigt löst och glappigt.
    Alltså jordflätan till styrenheten i "akvariet"? Borde i så fall ha gett många fler symptom, t ex att ingenting alls fungerat.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    45
    jordflätan till metallboxen, i det du kallar akvariet förmodligen ja. itter på högra sidan av bilen vid vidrutetorkarna!
    Saab 900 SET -95
    Maptun steg 1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    45
    Tony 418. Jo jag vet det. Men man brukar komma upp i 0 bar i friläge så att säga. Den kommer aldrig över -0.2
    Saab 900 SET -95
    Maptun steg 1

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av jayzon
    Tony 418. Jo jag vet det. Men man brukar komma upp i 0 bar i friläge så att säga. Den kommer aldrig över -0.2
    Det spelar ju ingen roll hur du gör före gasspjället när det gäller undertrycket för jag antar att du mäter trycket i insuget?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    45
    Ja, jag mäter trycket in insuget
    Men om spjället i avgashuset är helt stängt så borde den iaf komma upp till 0bar.
    Det gjorde den när den var hel, och dumpade svagt. Men det var vid högra varv
    Saab 900 SET -95
    Maptun steg 1

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Om du nu kollat alla slangar mm så kolla under insuget så den slangen inte farit iväg, den är bara limmad

    Annars får du beskriva bättre
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    vad visar mätaren på tomgång?, bör ligga på -0,5

    Hör du något konstigt ljud när mätaren börjar närma sig "0" i samband med acceleration?

    Det är rätt kört att få nån form av tryck genom torrgasande, ut och _kör_ bilen!

    om den tidigare laddat 1,4-1,5 så vore det inte helt förvånande om LLK:n tackat för sig.


    Men steg 1.00 UT OCH PROVKÖR, garagegasande säger inget.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Vad har gått sönder???
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:57
  2. Har dumpen gått sönder?
    Av Sternviken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 20:30
  3. Ytterligare problem med 9000cde -94
    Av jayzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 18:23
  4. hur vet man om katalysatorn gått sönder?
    Av skalman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •