Igår åkte jag på motorvägen i ca 95Km/h hamnade jag bakom en bil som körde för långsamt för min smak. När jag skulle köra om växlade jag ner
till 5:an och trampade gasen i botten, bilen laddade fullt och lambdamätaren stod på grönt (= bra), då hackade bilen till ett litet tag (mindre än en sekund) och check engine lampan började lysa.
Helt plötsligt hade jag inget laddtryck alls.... Om man kör bilen lungt så är det inget problem, bara turbon inte laddar mycket går det alltså att köra.
Org. laddtrycksmätaren står fast precis mellan det gröna och det gula fältet när jag kör.
Jag läste att man ska kolla hur många blinkningar check engine lampan blinkar när man startar bilen, men den blinkar inte alls, den lyser hela tiden.
Sen igår när jag kom hem så såg jag att slangen till IC´n från turbon har spruckit precis vid turbon, det är en ganska stor spricka (går nästan att trycka in lillfingret i den.
Jag har köpt en ny slang idag som ska monteras i helgen men min fråga är:
*kan detta ha orsakat att check engine lampan börjat lysa?
*kommer den att slockna när jag byter ut slangen?
************************************************** ***********
skrivet idag!! 13/3-2007!
[igår bytte jag ut slangen mot en fräsch och nollade (kopplade loss batt. i ca 30 min) check engine lampan, passade även på att byta stift och de gamla stiften var helt svarta av sot. sen provkörde jag bilen och den hackade som fan, fick inte upp laddtrycket alls och check engine lampan började lysa igen. denna gång 2 blinkningar år gången, enligt FAQ beror detta på 2 [Tryckgivare, inloppsluft ] jag åkte till saab och köpte en sån, då funkade bilen bra i 2 minuter, jag tappade laddtrycket igen och sen började check engine lampan att lysa igen med 2 blinkningar. jag provade att ha motorn igång ett tag och märkte att de blåste som fan från dumpventilen [jag har org.-dumpen]. Jag kollade membranet och det var kasst så..
Idag åkte jag till saab igen och köpte en ny dump. Kopplade loss batteriet i ca 30 minuter och efter det så provade jag att starta bilen igen. nu höll det inte ens i 2 minuter innan det började hacka som fan igen... och check engine lampan började lysa igen, även nu med 2 blinkningar?
Vad mer kan det vara?
2 blinkningar är ju som sagt = Tryckgivare, inloppsluft ???
vad mer kan det bero på? Nu när check engine lampan lyser så går bilen jämt och bra men jag har bara grundladd och ibland så går tomgången ner till mindre än 1000 varv....
Enligt lambdamätaren så går bilen ganska fett nu.
min bil är en: Saab 900NG 2.0T årsm -95[/b]