Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Check engine lampa fortsätter lysa?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    16

    Check engine lampa fortsätter lysa?

    Igår åkte jag på motorvägen i ca 95Km/h hamnade jag bakom en bil som körde för långsamt för min smak. När jag skulle köra om växlade jag ner
    till 5:an och trampade gasen i botten, bilen laddade fullt och lambdamätaren stod på grönt (= bra), då hackade bilen till ett litet tag (mindre än en sekund) och check engine lampan började lysa.
    Helt plötsligt hade jag inget laddtryck alls.... Om man kör bilen lungt så är det inget problem, bara turbon inte laddar mycket går det alltså att köra.
    Org. laddtrycksmätaren står fast precis mellan det gröna och det gula fältet när jag kör.
    Jag läste att man ska kolla hur många blinkningar check engine lampan blinkar när man startar bilen, men den blinkar inte alls, den lyser hela tiden.
    Sen igår när jag kom hem så såg jag att slangen till IC´n från turbon har spruckit precis vid turbon, det är en ganska stor spricka (går nästan att trycka in lillfingret i den.
    Jag har köpt en ny slang idag som ska monteras i helgen men min fråga är:

    *kan detta ha orsakat att check engine lampan börjat lysa?

    *kommer den att slockna när jag byter ut slangen?

    ************************************************** ***********
    skrivet idag!! 13/3-2007!

    [igår bytte jag ut slangen mot en fräsch och nollade (kopplade loss batt. i ca 30 min) check engine lampan, passade även på att byta stift och de gamla stiften var helt svarta av sot. sen provkörde jag bilen och den hackade som fan, fick inte upp laddtrycket alls och check engine lampan började lysa igen. denna gång 2 blinkningar år gången, enligt FAQ beror detta på 2 [Tryckgivare, inloppsluft ] jag åkte till saab och köpte en sån, då funkade bilen bra i 2 minuter, jag tappade laddtrycket igen och sen började check engine lampan att lysa igen med 2 blinkningar. jag provade att ha motorn igång ett tag och märkte att de blåste som fan från dumpventilen [jag har org.-dumpen]. Jag kollade membranet och det var kasst så..
    Idag åkte jag till saab igen och köpte en ny dump. Kopplade loss batteriet i ca 30 minuter och efter det så provade jag att starta bilen igen. nu höll det inte ens i 2 minuter innan det började hacka som fan igen... och check engine lampan började lysa igen, även nu med 2 blinkningar?
    Vad mer kan det vara?
    2 blinkningar är ju som sagt = Tryckgivare, inloppsluft ???

    vad mer kan det bero på? Nu när check engine lampan lyser så går bilen jämt och bra men jag har bara grundladd och ibland så går tomgången ner till mindre än 1000 varv....
    Enligt lambdamätaren så går bilen ganska fett nu.

    min bil är en: Saab 900NG 2.0T årsm -95[/b]

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    111
    ja det borde den göra.
    MVH Pälle
    9000 Aero E85, 420hk 603Nm
    Ng900 320hk 430Nm
    Ng900 1000kg.
    Cheva Impala SS 2dr HT -65

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 618
    Byt slangen och lossa pluspolen i nån minut och starta igen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 695
    der "värsta" är ju att turbon har gått oreglerat. (övervarvat)
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    16
    är det någon som vet vad det kan vara för fel??
    Tack för svar!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    5737
    Kollat så vakumslangen till tryckgivaren är hel?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    16
    nu är det löst!!!
    Det var slangen till MAP-sensorn som hade lossnat...
    Den hade satt sig på sånt sätt att det såg ut som om den satt fast i sitt fäste
    på insuget!
    Tack för alla svar!!!!!
    mvh.
    // Berni

Liknande ämnen

  1. Bör check engine lampan lysa om en givare ger upp?
    Av Foued25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 10:59
  2. Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!
    Av Tozza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 11:51
  3. check engine lampan börja lysa
    Av jimmy/bmw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 02:02
  4. Check Engine- Lampan började lysa.....
    Av Foppa77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 21:10
  5. Nu har min check engine börjat lysa?
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •