Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Användning av röd trimAPC, Problem!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141

    Användning av röd trimAPC, Problem!

    Tjo

    Har en og900 T16 88B (160hk kat). Den går för tillfället original rakt igenom (med kat = 160hk/255Nm), men har skaffat en röd trimbox (APC, nr 137007209) egentligen tänkt till en saab 9000. (Den ska tydligen fungera utan problem även på 900, hörde med en kille som använde den för säkerhets skull.)

    Planerna är att landa runt 200hk till slut för att inte slita allt för mycket på bilen. Behöver jag chippa bränsleboxen innan jag stoppar på trimAPCboxen?

    Behöver jag byta bränsletrycksregulator till en större för att palla 200hk (om jag har 2.5 el 2.8bar)?

    Som info kan tilläggas att mitt GLT ligger runt 0,30-0,35 någonstans, ska justera upp det i helgen. Har aldrig fått helt 100 grönt i om det är 0,40 eller 0,45 som gäller?

    I övrigt, vad rekommenderar ni för olja till motorn? Jag har köpt bilen för inte länge sen och vet ej vad det är för olja i bilen för närvarande.. (Olje- och luftfilter ska även de bytas i helgen)

    Några tankar?
    og900 T16 -88B

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Om du ändå ska skruva i boxen, så skaffa en svart box. Skruva inte sönder en röd box tycker jag.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Om du ändå ska skruva i boxen, så skaffa en svart box. Skruva inte sönder en röd box tycker jag.

    /Henrik
    Jag ska skruva i min svarta original APC. Det var dock inte frågan

    För övrigt har jag nu bytt till den röda APC-boxen och bilen går precis som med originalbox?! Det måste vara APC:n som reglerar ner laddtrycket för den tror motorn spikar vid exakt samma laddtryck som med den svarta originalAPC:n, alltså runt 0,65 bar typ?!

    Vad kan vara fel? Magnetventilen??
    og900 T16 -88B

  4. #4
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Det är att rekomendera att byta till ett annat bränslechip, men samtidigt måste du veta om den Röda APC-styrenheten du monterat verkligen går att ha på din bil. Jag vet inte hur känsligt systemen är men en koll så man är extra säker är ju inte fel.

    Har för mig att trimsatsen ifrån Saab med den röda boxen så innehöll den även en BTR, men det kanske skiljde från olika modeller, kolla upp det!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    32
    jeg har rød apc fra 9000 i min og900s (boxnr 137007100)
    denne skal gi ca 190hk? går iallefall mye bedre enn original (140hk).
    har ca 0,9 bar i ladetrykk.

    kjörte med original chip uten problem men har nå montert matschip.
    dette er da med Lucas innsprut.
    2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Aut med Aero optik
    1993 OG900s Aero ltt (Import fra Sveits)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Jag tror att standard LH i kombination med Kat och den gamla T3 turbon stoppar lite tidigare vid trim än Lucas med TE05. Det kan vara orsaken till dina problem. Har du kollat tändningen än förresten? GLT kan du väl ställa pa 0.425 da

    Rätt säker är jag pa att i trimsatsen till LH ingick BTR, men inte till Lucas.
    Svart 900 T16 91

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Originalgrejjerna måste ju klara mer än 0,65bar typ, det är ju mindre än original?! Verkar helskumt annars?
    og900 T16 -88B

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Originalgrejjerna måste ju klara mer än 0,65bar typ, det är ju mindre än original?! Verkar helskumt annars?
    Jaha. Det har du rätt i

    Da känns det som nat är trasigt. Är allt i ordning med fräscht bränslefilter, tändning, inte igentäppt avgas osv?
    Svart 900 T16 91

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Rätt säker är jag pa att i trimsatsen till LH ingick BTR, men inte till Lucas.
    Helt rätt, till den röda APC-boxen ingick 3 bars BTR.

    Däremot så har ju Lucas 3 bar rakt över så där behövdes den inte
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Rätt säker är jag pa att i trimsatsen till LH ingick BTR, men inte till Lucas.
    Helt rätt, till den röda APC-boxen ingick 3 bars BTR.

    Däremot så har ju Lucas 3 bar rakt över så där behövdes den inte
    Jag tror jag har en 2.8bars BTR.

    UPPDATERAD!
    Jag provade blåsa och suga i vacuumslangen till avlastningsventilen och det pyste nere vid den då, det var lite motstånd men det gick utan problem att blåsa i den! Jag har nyligen bytt vakuumslangen så jag tror inte den är trasig! Visst ska det inte vara så?? Är det mycket krångel att byta?

    För övrigt gjorde jag en spikningsindikator och kan med det glädjande beskedet säga att bilen inte spikar iallafall! (Det blinkade till i lysdioden när man satte på och stängde av bilen så det tar jag som bevis för att den är rätt kopplad också (stift 19=jord))
    og900 T16 -88B

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av fog
    UPPDATERAD!
    Jag provade blåsa och suga i vacuumslangen till avlastningsventilen och det pyste nere vid den då, det var lite motstånd men det gick utan problem att blåsa i den! Jag har nyligen bytt vakuumslangen så jag tror inte den är trasig! Visst ska det inte vara så?? Är det mycket krångel att byta?
    Är slangen hel så är AV kass. Vet inte hur de ser ut på og900 men detär bara att lossa två slangklämmor och byta. Kostar runt 350:- på Saab.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av fog
    UPPDATERAD!
    Jag provade blåsa och suga i vacuumslangen till avlastningsventilen och det pyste nere vid den då, det var lite motstånd men det gick utan problem att blåsa i den! Jag har nyligen bytt vakuumslangen så jag tror inte den är trasig! Visst ska det inte vara så?? Är det mycket krångel att byta?
    Är slangen hel så är AV kass. Vet inte hur de ser ut på og900 men detär bara att lossa två slangklämmor och byta. Kostar runt 350:- på Saab.
    Vad säger ni, kan avlastningsventilen (som är paj) göra så att mitt ladd aldrig byggs upp mer än typ 0,65 bar?? (Motorn spikar ej).
    og900 T16 -88B

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Vad säger ni, kan avlastningsventilen (som är paj) göra så att mitt ladd aldrig byggs upp mer än typ 0,65 bar?? (Motorn spikar ej).
    Ja, Absolut

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Svårstartad 9-3SS vid användning av motorvärmare.
    Av Prodigal_Son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 23:24
  2. Motorvärmare - tider för användning
    Av vikan i forum Allmänt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 17:15
  3. Ta bort tonen vid användning av handbroms
    Av Cannonball i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •