Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Alternativt oljetråg

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Alternativt oljetråg

    Jag håller på att bygga en Super Seven med saabmotor i. En super seven är inte så hög i motorrummet om man säger så... Jag har bultat på en Opel Omega växellåda som passade rakt av utan modifieringar (förutom en liten distans så urtrampningslagret når fram till tryckplattan). Nu har jag kommit till problemet oljetråg. Jag har hört från osäkra källor att Opel Omega har oljetråg i plåt och det hade varit bra eftersom det är lätt att modifiera. Någon som vet om det passar på en Saab kortmotor? Växellådan passar ju...
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933
    Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om oljetråget passar... Det rör sig om helt olika motorfamiljer och bara för att Saab gick över till GM's bultmönster för växellådan betyder ju inte det att allt annat mellan Opel och Saab passar...

    Dock kan jag tipsa dig om att oljetråget från en ng900/og9-3 passar bra ihop med lutningen för växellådan från Opel. Jag bygger själv en Se7en och använder en växellåda från Omega MV6 -97. Med växellådan monterad rakt så lutar motorn nära på exakt lika mycket mot avgassidan som den gör original i og9-3 som min motor kommer ifrån. Detta gör att oljetråget hamnar rakt och dessutom sticker det ner lika mycket som växellådan så jag hade inte tjänat någon markfrigång genom att svetsa om oljetråget med nuvarande växellåda.





    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Fan vad bra! Köpte min motor utan tråg så då är det bara att få tag i ett av de du nämnde. Skönt att slippa svetsa om. Får bli ett manligt scoop i värsta fall!

    Tack så himla mycket!

    EDIT: Myckte bra bilder.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

Liknande ämnen

  1. alternativt turboagg 9000cs -97
    Av JIMMYS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 18:24
  2. Montering av dimljus alternativt DLR på 9-3 -08 linear
    Av JiBe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 00:06
  3. Alternativt ställe att mäta motortemp (kylarvatten)
    Av Lorenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •