Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur funkar bensin värmare ??

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166

    Hur funkar bensin värmare ??

    HEJ !

    Jag undrar hur funkar en bensinvärmare på en 9.5 Aero ??

    Drar den mycket bensin vid uppvärmningen ??

    Kan det värma både motor och cuope ??

    Är det bra att ha ??

    Kan någon förklara ??

    Tacksam

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Hur funkar?
    Nja, man kan starta den manuellt eller vid timer, det går att ställa in tre olika starttider.

    Drar bensin, nja, full effekt så drar den kring 0.6 l/h, inte så farligt alltså.

    Värmer normalt motor o kupé, jag har inkopplingen av kupén via en knapp, värmer oftast bara motorn.

    Är nå't o ha? OOHHHH, ja, bästa tillbehöret som finns! Har du en gång haft bränsledriven motorvärmare så blir det aldrig en bil utan!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hur funkar?
    Nja, man kan starta den manuellt eller vid timer, det går att ställa in tre olika starttider.

    Drar bensin, nja, full effekt så drar den kring 0.6 l/h, inte så farligt alltså.

    Värmer normalt motor o kupé, jag har inkopplingen av kupén via en knapp, värmer oftast bara motorn.

    Är nå't o ha? OOHHHH, ja, bästa tillbehöret som finns! Har du en gång haft bränsledriven motorvärmare så blir det aldrig en bil utan!
    Funkar den på samma sätt som motorvärmare alltså 1 timme innan man åker den sätter igång eller ??

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Hej Aero++!

    En bensinmotorvärmare är mycket mer effektiv än en vanlig motorvärmare. På SS:en kan man max ha den på i 45 min. Men även om det är 10 grader kallt ute så kommer du upp i 10 plus inne i bilen på ca 30 min. Med värmare i eluttag kan du nog få vänta upptill 2 tim innan motorn blir varm. På 45 min med bensinvärmare så är motorn dessutom uppvärmd till 75 % vilket minskar slitaget markant och minskar bensinförbrukningen drastiskt den första milen jämfört med en kallstart i
    -10 grader.

    Uppvärmningen sker genom bilens originalsystem så du kan själv bestämma temperaturen inne i kupén. Ju varmare du vill ha i kupén desto mindre värms motorn upp.

    Dessutom fungerar originalbensinvärmaren som en tillsatsvärmare. Det vill säga att om det är under en viss temperatur ute(typ 10 grader varmt) så går värmaren igång automatiskt när du startar bilen och hjälper motorn att komma upp i arbetstemperatur fortare.

    Som sagt, har man en gång vant sig kan man inte tänka sig att vara utan.

    P.S. Det enda negativa är priset, ca 16 000 inkl. arbete på en Saabverkstad. D.S.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej Aero++!

    En bensinmotorvärmare är mycket mer effektiv än en vanlig motorvärmare. På SS:en kan man max ha den på i 45 min. Men även om det är 10 grader kallt ute så kommer du upp i 10 plus inne i bilen på ca 30 min. Med värmare i eluttag kan du nog få vänta upptill 2 tim innan motorn blir varm. På 45 min med bensinvärmare så är motorn dessutom uppvärmd till 75 % vilket minskar slitaget markant och minskar bensinförbrukningen drastiskt den första milen jämfört med en kallstart i
    -10 grader.

    Uppvärmningen sker genom bilens originalsystem så du kan själv bestämma temperaturen inne i kupén. Ju varmare du vill ha i kupén desto mindre värms motorn upp.

    Dessutom fungerar originalbensinvärmaren som en tillsatsvärmare. Det vill säga att om det är under en viss temperatur ute(typ 10 grader varmt) så går värmaren igång automatiskt när du startar bilen och hjälper motorn att komma upp i arbetstemperatur fortare.

    Som sagt, har man en gång vant sig kan man inte tänka sig att vara utan.

    P.S. Det enda negativa är priset, ca 16 000 inkl. arbete på en Saabverkstad. D.S.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Tjena Thomas !

    Tack för att du tog tid och förklarade detta på ett mera omfattande sett.

    Stort tack..

    Det är så att jag ska kolla på en 9-5 Aero med bensinvärmare så jag undrade över hur detta fungerar osv.

    Tror nog inte att jag skulle lägga detta separat då det kostar en slant.

    Ha det bra

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    597
    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Tror nog inte att jag skulle lägga detta separat då det kostar en slant.

    Mvh
    Du får väl se när du vant dig och byter till en bil utan värmare.
    Skulle nästan vilja ha det till att de är beroendeframkallande.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Tror nog inte att jag skulle lägga detta separat då det kostar en slant.

    Mvh
    Du får väl se när du vant dig och byter till en bil utan värmare.
    Skulle nästan vilja ha det till att de är beroendeframkallande.
    Om det är så då kanske jag inte ska kolla på denna bil som jag är intereserad av

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Bil batteri till 9-5 Aero /Bensin värmare ?
    Av Aero++ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 21:31
  2. bensin mätare funkar ej
    Av Greatsnyggo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •