Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Volvo:s TD04HL-16/18/19T på våra SAAB:ar, så gör man.

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    Volvo:s TD04HL-16/18/19T på våra SAAB:ar, så gör man.

    Hej!

    Tänkte ta upp en vanligt återkommande fråga på forumet nämligen hur man monterar en Mitsubishi TD04HL 16/18/19T på våra SAAB:ar.
    Denna tråd kommer gälla monteringen på 9000 men vill någon fylla på hur man lyckas med de andra modellerna så är det bara att fylla på.
    Blir det tillräckligt bra skulle det ju kunna vara läge för en FAQ?


    Allmän info.



    Turbin och turbinhus.
    Mitsubishi räknar sina avgashus (turbinhus) i cm².
    SAAB kör med 5# eller 6# medans Volvo har aggregat på vissa av motorerna med ett nummer större d.v.s 7#.
    Observera att det bara är huset som skiljer, turbinen är alltså lika stor och husen är utbytbara med varandra.
    Större tubinhus gör det lättare för avgaserna att ta sig igenom och mycket avgaser blir det...speciellt på höga varv och trimmad motor.
    7:ans hus är därför att föredra för att inte bromsa avgasernas väg för mycket.
    Det finns dessutom 2 olika varianter av turbinhus, rakt eller vinklat där det raka har 2,75" utlopp medans det vinklade har 3".

    Kompressorerna
    Benäms 15/16/18/19 med ett T på slutet där SAAB kör som störst med 15 medans Volvo både har 16, 18 och 19.
    Ju större kompressor destu mer luft klarar turbon att pumpa, mer luft= möjlighet till mer effekt.

    Avlastningsventilen
    Volvo snurrorna har inbyggd avlasningsventil vilket brukar vara populärt att avlägsna och köra med den vanliga placeringen, denna ersätts då med ett "dumplock":

    Dessa finns att köpa färdigt men det oxo bra att snajda ihop ett eget.


    Hur många hästar räcker de till?
    Snurran oavsett storlek, har visat sig vara ett riktigt kvalitets aggregat.
    Litet och nätt vilket gör att laddtrycket kommer tidigt men ändå tåligt för relativt höga laddtryck och mycket "pisk".
    Kikar man på "volvogängets" angivelser på hur långt dessa aggregat räcker på effektstegen ser det ut så här:

    • TD04-16T max 270-280hk 1,4 bar
    • TD04-18T 290-310 hk ca 1,3 bar
    • TD04-19T 330-340 hk ca 1,2 bar

    ...något som har visat sig stämmer dåligt på våra SAAB motorer.
    Dessa siffror kan "saltas" ganska duktigt men det måste ju bero på att SAAB bygger bättre motorer

    • TD04-16T ~310-330hk
    • TD04-18T ~330-360 hk
    • TD04-19T ~360-380 hk



    Vilka snurror sitter på vilka motorer?

    •16T - B5234T4 250hp kom 1996 i 850R man, har rakt utblås från turbinen.
    •16T - B5234T3 240hp 1997-1998 finns i S/V/C70 T5, rakt utblås från turbinen.
    •16T - B5234T3 240hp 1999-2000 finns i S/V/C70 T5, vinklat utblås från turbinen.
    •16T - B5234T3 250hp 2001- alla S60/V70N T5, vinklat utblås från turbinen.

    •18T - B5234T4 250hp 1997-1998 endast S/V70R man FWD/AWD, rakt utblås från turbinen.
    •18T - B5234RT 250hp 1999 endast V70R AWD, 4-vxl aut, vinklat utblås från turbinen.

    •19T - B5244RT 265hp 2000 endast V70R AWD, 5-vxl aut, vinklat utblås från turbinen.





    Monteringen.

    Volvo använder en fläns (oavsett 16T/18T/19T) som har samma "bultmönster" som våra SAAB:ar hade förr d.v.s när turbon var en Garrett TB03 (9000 85-89).
    Ser ut såhär:

    Dock är flänsen inte exakt lika för Volvo använder sig av "laburinttätning" där grenröret har ett utstick och turbinhuset motsvarande nedsänkning för att täta.

    Volvo 7# till vänster och SAAB 5# till höger.


    Detta kan man lösa på olika sätt lite beroende på om avgashuset är rakt eller vinklat.
    De vinklade husen gör det svårt att få plats med ena muttern och då kan en adapter vara lösningen:



    Det går att få till det endå men det krävs lite slipning i avgashuset.
    (saknar en bild här)

    Är huset rakt kan man köra en tunnare adapter:


    ....för att få det att passa:

    Dock skall man vara medveten om att "T3" grenröret är 40mm kortare än "T25", d.v.s turbon hamnar något högre upp än original.
    Detta funkar dock ändå.



    Montering av främre rör

    På utloppet av turbinen är det heller inte likadant då de kör laburintvarianten även där:

    ....medans SAAB kör konutlopp.

    Nedan följer 2 förslag på hur man kan göra med främre röret.
    Vinklat hus kräver omvinklad framrör med Volvofläns:

    Kapa av främre röret ungefär såhär:

    Skaffa 3" rör med skarp radie t.ex rör t.ex från Speedparts.
    1st 3" 90° böj tjockväggig artnr: 53.7600 närmast turbinhuset

    och 1st 3" böj 90° artnr: 53.4905:


    Svetsa fast en passande "volvofläns":

    och kapa böjjarna "lite lagom":

    Skarva sedan ihop det med det gamla framröret:

    Ett nytt hål för lamdasonden får man göra oxo.



    Det raka huset går att montera med tex JT 3" om man gör en adapter:


    ...och filar lite i flänsen:


    Ändra vinkeln på turbons delar?
    Turbons delar måste vinklas om då det inte stämmer med Volvons.
    För att göra detta måste turbinhus och kompressorhus av och låsstift avlägsnas.
    Turbinhuset sitter enkelt med en klämma medans kompressorhuset sitter med en segersäkring modell stor = en bra tång krävs.

    Efter denna operation kommer fästet till wastegaten inte längre att passa och ett nytt fäste måste byggas.
    Här får man använda fantasin men exempel på hur fästena kan se ut:




    Vatten och oljetillförsel:

    • Oljetryckrör går att använda originalet OM röret original inte har fläns, dock krävs/kan det krävas lite "massage".
    • Oljeretur är samma där går att fila/böjja till ellerså bygger man en helt ny:

    • Vatten in/ut passar OM bytet sker på en bil som har haft Mitsubushiturbo förut och OM man väljer den stora adaptern.
    På en Garrett-bil måste man byta till rör/slangar med mindre banjos (M12)
    och antingen skarvar man originalet ellerså byter man bort rören helt mot stålombundna slangar.


    Troooor det var allt.....
    Det finns mängder med varianter att göra detta på men nu har nu har ni iaf fått en känsla av vad som behövs och hur man kan göra.

    Har ni bilder /info att komma med eller ser felaktigheter så kompletterar/ändrar jag gärna
    Bilderna i tråden är dels mina egna men även sådana jag "snappat upp" bla på forumet med tiden och misstycker någon för att jag "stulit" en bild så raderar jag naturligtsvis den.


    MVH Jonas

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798

    Re: Volvo:s 16/18/19T på våra SAAB:ar, så gör man.

    Turbinhusens storlek mäts i cm² då de anger en area. Garrett anger istället Area/radie för sina turbinhus.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 088
    Bra initiativ, bra presenterat.....

    Helt ok, att använda "min" bild


    bromspapper på min 18T med sjuansvinklade,

    .



    .

    att tänka på är att programmet vid bromsningen va freebos kkk-prog!!!!

    ca 351 korrigerade kusar,

    en låda senare och mer individuell mappning kan man väl gissa på 360+ , minst, okorr


    Lite bilder på ML-plattan med ritning, samt en bild på min lösa fhinn-adapter, jag tog ritnignen och grenrör+avgashus å gick till min "storfräsare" så fixade hab den...sålde visst några här på forumet samt på nissanforumet....








    bilden vart visst rätt liten, vill ni ha ritningen så kan jag maila den---



    Mats Fhinn/3499/

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Jösses vilken bra guide

    Saknar en sak ang adaptrarna.
    1. Finns dom att köpa färdiga och isåfall vart ?
    2. Finns det ritningar att tillgå för den händige ?

    Nu återstår det för någon annan att göra motsvarande beskrivning för montering på övriga Saab-modeller.

    Någon som har kunskapen kanske kan inflika vad som behövs för att montera ett KKK från S60R också
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Angående avgashusens storlek på Mitsu kontra Garrett
    5 cm² = 0.34 A/R
    6 cm² = 0.41 A/R
    7 cm² = 0.49 A/R
    8 cm² = 0.57 A/R
    9 cm² = 0.65 A/R
    10 cm² = 0.73 A/R
    11 cm² = 0.81 A/R
    12 cm² = 0.89 A/R
    på ett ungefär
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    En tacker en tacker för "berömmet"

    >> Johan H, avis....njaaaa visst hade det vart gött att ha en större snurra stundtals för att kunna "kräma ur" lite mer men hade jag fått välja mellan Garrett o Mitsu och bägge aggregaten kunde leverera lika mycket hade jag valt de japanska alla da´r i veckan.
    Garretts "grovhuggenhet" imponerar inte på mig och inte heller alla de ras som skett på så många GT1752:or.
    Ligger ju iofs andra parametrar bakom just det exemplet men jag har några till i bakfickan ifrån b.l.a jobbet.
    Rumänska monteringsfabriker, arroganta säljare och tung-rott kvalitetsarbete för att nämna några

    >>imolaräser, hade de där siffrorna någonstans i bakhuvudet men nu fick jag det bekräftat, kanon!

    >>Urban, :
    1. Inte vad jag känner till, jag tillverkade min genom en mekanisk verkstad.
    Avgasringen kom jag på själv och testade mig fram i svarven, har sedan gjort ett par till till ett par bilar.
    2. Japp, har en ritning både för plattan och för ringen som du kan få om du vill (du ligger ju på plus fortfarande )
    Dcok är det inga CAD-ritning precis....

    Angående de andra modellerna... vem skall vi tvinga
    Ragnar är ju en gubbe som skulle kunna lägga till infon om OG900.
    Där kan man ju använda en ring alternativt samma platta som till 9000 men resten har jag dålig koll på.
    Ng900 o 9-3/9-5 vet jag inte ens om det funka med 7:ns hus och volvons kompressordel på.
    Där är ju en hybrid det smidigaste alternativet eftersom det är så grymt trångt men vad vet jag, det kanske går?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av jonTe

    2. Japp, har en ritning både för plattan och för ringen som du kan få om du vill (du ligger ju på plus fortfarande )
    Dcok är det inga CAD-ritning precis....
    Trevligt att ligga på plus någon gång
    Om du inte vill lägga ut ritningarna här så får du väl maila dom till mig för framtida behov

    Det borde väl gå att lura någon teknist-student att göra en CAD-ritning för nerladdning som man sedan kan maila till sin lokale CNC-svarvare
    Självklart under förutsättning att konstruktören släpper produkten fri
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    De går fint att montera på og900 också!

    Jag monterade en 14T med avgashus #7
    Jag tätade laburintdelen på turbinhuset med en svarvad ring och vanligt "T3-packning".
    Finns att köpa på KLracing.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Ragnar är ju en gubbe som skulle kunna lägga till infon om OG900.
    Några kallar mig gubbe, andra pojkspoling...

    Jag gillar den tunnaste typen av tätning (svarvad ring, eller som i mitt fall, fräst + svarvad, en s.k. "björnring") vid montage på 99/900, då det framförallt i det tidigare fallet annars kan bli tight mot kylaren om man tänkt sig ha kompressorutloppet framåtriktat. Vilket det blir om man monterar en Saabspecat kompressorhus från TD04HL-15T-5 och inte modifierar något själv.

    Vad gäller oljeretur kan det på gammelbilarna bli lite tight mellan ev. påskarvad gummislang på returstumpen på snurran och förstyvningsstaget från växellådan till turbon. Har själv klurat lite på om oljereturen från senare 9-5or kunde passa bättre. Den har en liten flex-del på sig så att man borde kunna böja av röret åt sidan innan gummislangen träs på, och därmed vinna lite utrymme. Men sen var det det här med att ha tid att prova i verkligheten också....


    mvh/Ragnar

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jösses vilken bra guide


    Någon som har kunskapen kanske kan inflika vad som behövs för att montera ett KKK från S60R också
    OK, det är inte direkt Bolt-on.

    Till att börja med får du vrida om husen mm, för att få plats med IC-rör mm. Sedan får du skaffa nya nipplar till olja in, vatten in/ut. Original oljeretur kan användas med lite modifiering. Köp sedan stålomspunna slangar till ovanstående nipplar. Jag har dessutom plockat bort den inbyggda bypassventilen och monterat ett täcklock, så att jag använder en vanlig dumpventil i stället.

    Du måste också ha en fläns som passar mot Volvos 3" avgas-del. Jag byggde en helt ny downpipe med 100% 3" i stället för att bygga om JT´s som i vaje fall på mitt system etappvis övergick till 3" ut från turbon.

    Sedan måste du bygga en nytt fäste till wategate-klockan.

    Du kan använda original inloppsrör (har jag gjort för att det inte ska sticka så i ögonen på SBP) om du köper en ny siliconslang mellan turbo/inloppsrör.

    Glöm sedan inte att du måste ha en T3-grenrör från en äldre 9000. Mellan denna och din KKK24 måste du ha någon slags labyrinttätning. Jag föreslår att du kör med en Fhinnadapter.

    Bilden visar vatten in samt olja in.


    En annan bild på en KKK24
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    200
    Vid effektangivelser på Saabar för de olika aggregaten kan det ju vara bra att ha med bl.a:

    Bilmodell (för att se monteringens inverkan)
    Bensin / etanol (Blir ju rätt stor skillnad)

    Mvh

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Börjar det trilla in lite mer info, kanon!

    Fortfarande lite dåligt med effektangivelser/bromsningar tycker jag.
    Måste väl vara fler som sitter på info? Sasse borde väl ha ett par bromsningar i "bakfickan"?

    MVH Jonas

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Vilken trevlig guide

    Gjorde några såna där "björnringar"åt nån... för ett tag sen tror det finns nån kvar än..

    Ritning på hela platta har funnits här förut nångång i tiden.....

    Är ju inga konstigheter, är en T3 fläns blandad med en Mitsu/KKK

    Ska kolla igenom ritnings arkivet och se om den finns kvar.
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  14. #14
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394
    19T#7


  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Kim
    19T#7
    Effekten, är den mätt och angiven drivhjulseffekt eller beräknad motoreffekt?
    Orginal T3 grenrör eller extraktorrör? Orginalkammar?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Citat Ursprungligen postat av Kim
    19T#7

    Använder du "Freeboo´s program"?
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  17. #17
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394
    Det är orginalkammar och T3 grenrör..

    http://www.maptun.com/cars.php?id=218

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Det är orginalkammar och T3 grenrör..

    http://www.maptun.com/cars.php?id=218
    Som jag då! Då har man något att sikta på då 368hk låter ju inte fel!

    Fick du porta avgashuset mycket för att undvika skenande laddtryck?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Det är orginalkammar och T3 grenrör..

    http://www.maptun.com/cars.php?id=218
    Som jag då! Då har man något att sikta på då 368hk låter ju inte fel!

    Fick du porta avgashuset mycket för att undvika skenande laddtryck?

    M.V.H.
    Jag portade upp wg-hålet lite för att vara på säkra sidan,men sen om det gjorde någon nytta jämfört med orginal vet jag inte..

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...er=asc&start=0

  20. #20
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Har fått upp mitt 16T #7 raka nu och det verkar vara lite annorlunda skruvfästen på kompressorhuset för wastegaten? Där du skruvat fast ena fästet har jag en nippel till magnetventilen?

    jonte:



    mackan:
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Core/lagerdel TD04HL-15TK på TD04HL-15T#6
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 01:18
  2. Skall SAAB-Hybrider få vara med på våra banträffar??
    Av imolaräser i forum Klubbfrågor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 14:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •