Bilden är inte min utan en som jag "snott" från bildarkivet (TD04).
Mitt fäste ser liknande ut som ditt, dvs med nippeln kvar.
MVH Jonas
Bilden är inte min utan en som jag "snott" från bildarkivet (TD04).
Mitt fäste ser liknande ut som ditt, dvs med nippeln kvar.
MVH Jonas
Det förklarar saken, blev genast lite lugnareUrsprungligen postat av jonTe
///Mackanized
Tillbaka
He he..Ursprungligen postat av jonTe
Förövrigt är det idag 5 år sedan jag vevade igång min 9000Aero med nymonterat 19T på .
Har under dessa 5år hunnit med hela 18807km.
Mvh TD04
CH43J6 m.m.
Då är det nästan 5 år sedan jag satte TD04-15T i min NG900, den är tyvärr borta för länge sedanUrsprungligen postat av TD04
Var dock trevligt att se din installation när jag var nere och köpte delar till min
///Mackanized
Tillbaka
Nu verkar ju Turbomeck aka kawa svetsat dit T25 anslutning till grenröret så volvoaggen passar mer bolt on än tidigare, så då blir det ju ännu mer intressant. Är väl bara en konanslutning adapter till DP och vatten/oljerör som behövs moddas nu.
När kommer första bromsningen över 400 hk ?
Jag vet inte om detta är aktuellt för Saabmodeller, men när man ska kasta på snurrorna från 5-cylindriga Volvospisar till 4-cylindriga diton så behöver man slipa och vrida kompressordelen en del, och för folk som inte är vana vid det kan det ställa till lite bryderi.
Bifogar en liten beskrivning av det och om det inte är relevant för Saab:ar så får ju en moderator vänligen kassera detta inlägg. :-)
Plocka isär agget och modda lite...
This profile is dead...
Räcker med att vrida, göra nytt WG fäste och borra ur pinnbultarna.Ursprungligen postat av Jompa
///Mackanized
Tillbaka
Ett tillägg, Ferritas framrör med framflyttad katalysator fungerar mindre bra om man gör den enkla varianten med bara mellanläggsplatta ( ml-platta ). Katalysatorn tar lätt i tråget!
Märkte detta när jag skulle montera nya systemet igår...
Blir nog en Fhinn adapter så småningom!
///Mackanized
Tillbaka
Hur är det med volvos 16T agg, mycket jobb för att passa en 9-3SS Aero 2003?
Byte av avgashus är ett måste få flänsen är helt annorlunda. Enklaste är nog att ta originalhuset och montera det på Volvohuset.Ursprungligen postat av PaaNis
///Mackanized
Tillbaka
Vid intresse finns det även CAD ritningar på adaptrarana nu
Lägg upp dom som jpg här!Ursprungligen postat av AxlSam
///Mackanized
Tillbaka
Är dessa ritningar till og900 med orginal grenrör och 3" också?
Är det någon som kollat ritningen DWG NO "Platta-1" försökte konstruera den nu i mitt cad program, men det måste saknas ett mått, och det är det på bredden (det borde finnas under 86mm måttet). Hur bred är plattan?
Har jag fel så vill jag veta hur ni har fått fram det
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Helt klart saknas det >>AxlSam....fixa!Ursprungligen postat av Marz
Kollade på min andra ritning och där hittade jag måttet 111mm
mvh Jonas
Så måttet är 111mm? Då kan jag fixa en ny ritning som jag ska försöka lägga uppUrsprungligen postat av jonTe
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Har fixat en ny ritning finns både i pfd och på bild vilken ska jag lägga upp?
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Köpt mig ett sprillans nytt TD04HL-16T aggregat till min OG900 med original grenrör.
Vad behöver jag göra för att få den att passa bra på min motor? Förstår att jag får göra lite egna lösningar med rören (skarva det gamla röret med slang?). Men resten har jag inte så bra koll på. Tips tar tacksamts imot.
MVH
Robin
Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk
Det beror lite på vad det är för avgashus men jag antar att det är ett 6 eller 7 rakt.Ursprungligen postat av rob_saab900
För att passa mot grenröret är alternativet antingen en sådan där platta som det finns ritning på några inlägg upp eller bara en ring som du lägger i "hålet" på turbinhuset för att få det plant.
Ut från turbinen får du antingen köra en konisk ring eller köpa en Volvo fläns och svetsa på den på främre röret.
Skall du ändå bygga ett grövre framrör eller inte har problem med tillgång till svets hade jag valt det senare.
Har aldrig monterat ett sådant på OG900 men jag antar att du får vrida in lagerdel/kompressorhus för att passa och då måste du bygga nytt WG-fäste.
Hur man gör detta finns beskrivet i 1:a posten.
Kan du göra med vattenrören men med oljetryckröret tycker jag du skall kosta på dig en pressad stålomspunnen alternativt skarva ihop rören med kopplingar.Ursprungligen postat av rob_saab900
Ett oljetryckrör som lossar och sprutar olja på ett glödhett turbinhus/grenrör är ingen höjdare....
mvh Jonas