Hej
Tack för tipsen.
Funderade på om man inte kan köra med en tjock kopparpackning iställer för en ring mellan grenröret och turbon?
MVH
Robin
Ursprungligen postat av jonTe
Hej
Tack för tipsen.
Funderade på om man inte kan köra med en tjock kopparpackning iställer för en ring mellan grenröret och turbon?
MVH
Robin
Ursprungligen postat av jonTe
Senast redigerat av Moderator den 2018-07-20 klockan 09:14. Anledning: Fixat trasigt citat
Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk
Jag mfl har provat en std T3 plåtpackning + ringen men det verkar inte hålla tätt i längden.
KL-racing säljer bra prylar för detta.
Bl.a. har dom en "avgaspackning" som passar mellan grenrör och turbinhus.
I min projekttråd finns bilder på ur jag löst det hela.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Du menar att det läcker mellan turbo och grenrör efter ett tag??
Vilken packning på KL??
Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil
nått åt det här hållet, labyrinttätning
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
Mats Fhinn/3499/
Som nr28 på pucken några år senare tipsar jag om dessa flänsar.
Själv köpte jag en fläns från KL-racing för några år sedan när jag monterade 16T. Men den är för rund i hålet och det blir för lite material mot grenröret (og900 T3)=läckage.
Tror det är denna-isch
Dags för omtag för att få tätt.
Var första inne på att tillverka en fläns med ritningarna i denna tråden. Men nuförtiden går det köpa flänsar för ca 300kr, så att få en tillverkad la jag ner.
De här kikade jag närmare på:
KL-racing verkar numera ha en mer vettig fläns med mer material mot T3-grenröret.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...-t03-10mm.html
Kinugawa Turbine Inlet Flange Volvo Turbine Housing cover to T3 (denna jag beställt)
http://www.ebay.com/itm/281816597437...%3AMEBIDX%3AIT
MAMBA Turbine Inlet Flange Convert Volvo 850 940 S60 S70 TD04HL K24 Turbo to T3
http://www.ebay.com/itm/MAMBA-Turbin...xUxbVh&vxp=mtr
Hejhej
/Erik
Bilderna finns här http://www.garaget.org/mypage/galler...58&album=38302
Senast redigerat av axelsson den 2015-10-23 klockan 12:39.
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Har en nästintill ny (gått 200 mil) TD04-16T från Volvo. Har monterat avgashus från en TD04-15T för att den ska passa på flänsen till grenröret. Men hur gör jag med kompressorhuset ? Om jag ska använda Volvo's kompressorhus så blir anslutningen mot inloppsrör fel och 15T kompressorhuset passar inte, då impellerbladen tar i. Är fullt medveten om att jag måste vrida allting för att det ska passa. Skulle även vara bra om någon hade en bild på det nya fästet för wastegaten.
Foto 2020-05-15 15 37 40.jpgFoto 2020-05-15 15 37 17.jpgFoto 2020-05-15 15 37 32.jpgFoto 2020-05-15 15 37 25.jpg
Låta någon ta upp Saab 15T kompressorhuset till 16T kompressor? Jag tror det är minst jobb och troligen billigast också.
Den här tråden handlar i princip bara om Volvo agg på 9000 och OG900. För NG900, OG9-3 och 9-5 så ställer kompressorhuset till det.
Eller kör vidare med 15T#5. Så stor skillnad blir det inte... speciellt inte om man går kvar med #5 turbinhuset. Alla färdiga 16T aggregat jag har sett har haft #6 turbinhus. Ett exempel:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...591103-s1.html
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Köra kina aggregat istället? De säljer ju 19T ifrån GBG på Ebay (autoshop1988 lr ngt). Tror de kostar 2000kr
Får köra med 15T tills jag får tag i 19T som passar. Tack!
Ska du inte över 320 så räcker ju 15T gott
Jag vill påstå att det är möjligt men inte så enkelt som man tror, speciellt på vanlig blyfri soppa.
Har testat mycket men tycker att flödet måste öppnas upp mycket så fort man "tror" att man har mer än 300hk.
Absolut minimum 3" downpipe och högflödeskatt kombinerat men stor kobra och friflödande insug.
Original luftfilterbox funkar inte om den nu inte är borrad som en galning.
Bra tester är att kolla 100-200 tider samt mair vid 5000rpm
Angående effekt så är det tänkt att jag ska ligga på runt 300-350hk, så en 19T står på önskelistan. Har kollat lite på dom där på ebay från den säljaren och det är ju onekligen bra pris men ofta får man vad man betalar för. Passar dom bolt on ? Skickas dom från Sverige eller ska man behöva vänta i 3 månader på att det trillar ner i postlådan ?
Ja kommer köra med öppet filter, 3" DP med 100cells kat. Insuget lämnar jag orört, förutom byte av spridare då.
Allt det har man oftast bytt när man vill nå de effekterna, Både IC, högflödeskat , Sportluftfilter å vettiga spridare. samt Kolvar såklart för det är en T7...
Japp Polaren kör de effekterna och hans höll 6000mil, då misshandlade han den med 1.6 eller 1.8 bar m.m
Denna Joey tänker på skulle jag tro: https://www.ebay.com/usr/autoshop168...p2047675.l2559
Det mesta verkar finnas i Göteborg så lär gå fort.
Perfekt. Då ska en sån inhandlas! Stort tack för all feedback!
Verkar som autoshoppen butiken stängdes ner? Kan denna vara den nya shoppen tro?
https://www.ebay.com/usr/honestshop_...p2047675.l2559