Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Elfel og900 T16 -84a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318

    Elfel og900 T16 -84a

    Jag har ett litet elfel på min og900 Aero 84a.

    När jag startat bilen så funkar inte varvräknaren och generator laddar inte. Men varvar sen sakta upp till ca 2500rpm så hoppar både två igång och funkar ända tills man ska starta bilen igen.

    Jag var inne och besiktigade bilen i tisdags och besiktningsmannen startade och den stod på tomgång ett bra tag tills den hade sugit ur all kraft ur battteriet. Jag tror att batteriet inte är helt ok heller men det tömdes helt.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Börja med att byta laddningsregulatorn i generatorn (98:- på Bltema). Den sitter enkelt fast med 2 st skruvar bakpå generatorn.

    Funkar inte det så byt hela generatorn.

    Det låter som det vore en god ide att fundera på ett batteribyte oxo.

    Har du tur (vilket du nog har) så löser sig varvräknarproblemet då oxo.

    Lycka till / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Jag har för mig att jag haft liknande problem med en gammal 900 -83. Laddlampan lyste när man startade bilen och man fick gasa lite för att den skulle slockna (laddade alltså inte). I mitt fall för det fel lampa som satt där och ett byte av den gjorde att lampan slockande direkt efter start. Låter dock inte som att det är problemet för dig...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Börja med att byta laddningsregulatorn i generatorn (98:- på Bltema). Den sitter enkelt fast med 2 st skruvar bakpå generatorn.

    Funkar inte det så byt hela generatorn.

    Det låter som det vore en god ide att fundera på ett batteribyte oxo.

    Har du tur (vilket du nog har) så löser sig varvräknarproblemet då oxo.

    Lycka till / Kenth
    Laddningsregulatorn är helt ny!. Generatorn laddar som den ska efter jag varvat upp motorn en gång efter start. Jag har provat med ett annat batteri och det blev ingen skillnad.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Har du kollat Wikanders tips ?
    En stilla undran....HUR vet du att generatorn laddar som den ska ? Att laddningslampan inte lyser innebär nödvändigtvis inte att generatorn är felfri och laddar som den ska. Det kan vara nån diod i generatorn som är trasig men generatorn funkar "tillräckligt" iallafall.

    Men du har kanske provat generatorn löst på verkstad ? Annars är jag inne på detta med Wikanders lamptips eller generatorn själv....

    Felet måste rimligtvis ligga i laddningskretsen d.v.s. +batteri->laddningslampa->generator. Dålig kontakt i kablaget kanske ??

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Har du kollat Wikanders tips ?
    En stilla undran....HUR vet du att generatorn laddar som den ska ? Att laddningslampan inte lyser innebär nödvändigtvis inte att generatorn är felfri och laddar som den ska. Det kan vara nån diod i generatorn som är trasig men generatorn funkar "tillräckligt" iallafall.

    Men du har kanske provat generatorn löst på verkstad ? Annars är jag inne på detta med Wikanders lamptips eller generatorn själv....

    Felet måste rimligtvis ligga i laddningskretsen d.v.s. +batteri->laddningslampa->generator. Dålig kontakt i kablaget kanske ??

    / Kenth
    Jag har mätt över batteriet när bilen är igång och då visar den 13.9 Volt men där kan kanske ändå vara nått fel på generatorn. Det blir väl till att testa en annan och jämföra.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  7. #7
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Orsaken till att den slocknar vid uppvarvning beror nog på att kolen är slitna och av centrifugalkraften så slungas dessa ut mot släpringarna. Men eftersom du bytt laddningsregulatorn till en ny så kanske släpringarna är så slitna så det är därför man får samma fenomen.

    Annars är det nog att kolla upp kablar till generatorn, jorden har en tendens att gå av mellan generator och block, kolla även jordningen vid batterihyllan.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Liknande ämnen

  1. elfel...og900
    Av dresen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 11:51
  2. og900 elfel
    Av cpqpred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 00:43
  3. Elfel Og900 t16 -86??
    Av ankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •