Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Mysko ljud i saaben *LÖST*

  1. #1

    Mysko ljud i saaben *LÖST*

    Har ett delikat problem som håller på att driva mig till vansinne, resultatet kan mycke väl bli att jag massakrerar en massa oskyldiga människor med en slö damskridsko (från 1835).

    Har letat saab 9000 ett tag och funnit en bra saab 9000 CSE -97, allt är frid och fröjd med denna bil... utom ett irriterande jävla ljud som vägrar ge upp.
    Ljudet påminner om en gammal telegraf eller skrivmaskin som gått lös på LSD (eller ett relä på speed). Det är svårt att identifiera vart ljudet kommer ifrån, men nånstans bakom instrumetbrädan är det. Fimpar man fläkten finns det kvar, fimpar man bilen hänger det kvar ett par minuter....
    Hjälp mig fixa detta innan jag börjar fimpar mina medmänniskor i ett försök att tysta "rösterna".

    Innan jag köpte den här bilen provkörde jag en annan CSE 97:a som hade samma ljudfenomen. Ägaren (eller den avlidne ägarens son rättare sagt) sa att ljudet funnits sedan bilen införskaffats (runt 2001).
    Hur man står ut med detta ljud utan att överväga kollektivt självmord är för mig en gåta...

    Tips idéer?

    // Tomas

    De enkla svaret

    Fick det rätta svaret direkt... den lille fläkten under stolsvärmar ratten fick sig rejält med smörj och ljudet försvann...

    Tack för alla svar!
    Topp forward i Beppo United
    MVP i DAMP-allstars
    SAAB 9000 CSE 2,0T -97

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Det är inte den lilla fläkten under stolsvärmeknapparna som låter?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det är inte den lilla fläkten under stolsvärmeknapparna som låter?
    ja det låter nästan så..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272
    Eller den lilla fläkten bakom innetemperaturmätaren. Lätt att byta via mittkonsollen. Kostar typ 500 på SAAB.
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det är inte den lilla fläkten under stolsvärmeknapparna som låter?
    ...kanske... om så är fallet hur gör jag bäst slut på eleändet. kan man fimpa fläkten utan att ersätta eller leker man med elden då?

    // Tomas
    Topp forward i Beppo United
    MVP i DAMP-allstars
    SAAB 9000 CSE 2,0T -97

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av byggarn
    Eller den lilla fläkten bakom innetemperaturmätaren. Lätt att byta via mittkonsollen. Kostar typ 500 på SAAB.
    Jag håller med föregående talare.
    Jag hade samma problem och köpte en ny på Saab.
    Det hela tog ca 5 minuter att fixa.
    Att fimpa den är väl inte att rekommendera då tempen på luften från AC:n baseras på luftempen den suger i sig.
    //Conny L

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Conny L
    Citat Ursprungligen postat av byggarn
    Eller den lilla fläkten bakom innetemperaturmätaren. Lätt att byta via mittkonsollen. Kostar typ 500 på SAAB.
    Jag håller med föregående talare.
    Jag hade samma problem och köpte en ny på Saab.
    Det hela tog ca 5 minuter att fixa.
    Att fimpa den är väl inte att rekommendera då tempen på luften från AC:n baseras på luftempen den suger i sig.
    //Conny L
    Då petar vi lite på den fläkten imorgon och ser varför den bestämt sig för att göra mitt liv misserabelt.... Jag får tacka å de ödmjukaste för bra snabba svar!

    // Tomas
    Topp forward i Beppo United
    MVP i DAMP-allstars
    SAAB 9000 CSE 2,0T -97

  8. #8
    Symaskinsolja funkade för mig... Sprutade i en rejäl dos! Annars finns det elektronik-rengöring-spray! Köp på biltema eller knyck olja av tjejen!
    Saab 9-3 4-ever

Liknande ämnen

  1. Mysko m ljud 9-3 -11 Bose+Nav+BT
    Av Znyper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 00:13
  2. mysko ljud
    Av prets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 18:26
  3. mysko ljud bakifrån
    Av Gooldie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •