Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Saab 9-3 Biopower är törstig (Collin igen)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Saab 9-3 Biopower är törstig (Collin igen)

    ...iaf om man får tro Collin som verkar vara ovetandes om att Etanolbilar drar mer bränsle. Kul om konsumenterna tror att bilen drar 1.3 liter per mil och jämför det med vanlig bensinförbrukning tack vare Collin.

    "Men också oroväckande törst med en förbrukning som aldrig vill under 1,3 liter milen."

    "Nackdelar? Jo, förbrukningen. Om bilen tankas på ren bensin, och det är fullt möjligt, borde förbrukningen under vår resa ha legat runt 0,9 liter milen, i alla fall aldrig över litern. Och nu drog bilen alltså över 1,3 liter per mil.
    Det innebär täta tankstopp och, om bensinpriset sjunker några tioöringar igen, ett lite högre pris per mil."


    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 04,00.html

    Vad menar han förresten med att om bensinpriset går ner så ökar kostnaden per mil
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Saab 9-3 Biopower är törstig

    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Vad menar han förresten med att om bensinpriset går ner så ökar kostnaden per mil
    Som de allra flesta journalister numera kan han inte skriva svenska. Vad han menar borde vara

    "...en högre kostnad per mil än vid bensindrift."

    Gissar jag, men det är ju som vanligt lite svårt när det gäller Collin...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Karln kan inte skriva men han menar säkert att om bensinpriset går ner lite så ökar avståndet till etanolen som då blir dyrare per mil.
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Herr Collin borde testa att slå på orden värmevärde och densitet.

    mvh/Ragnar

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Sen så är det ju så att bilens programvara är anpassad för att gå på både Bensin och E85. Då blir förbrukningen lite högre på E85..(Jag kan ju ha fel i detta då man inte är någon expert på detta)

    Läste det i E100 Conceptet att dom en motor är helt anpassad till etanol så kan man få ner föbrukningen något..

    Men det är ju ingen nyhet att biopower bilarna drar mer med E85..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Sen så är det ju så att bilens programvara är anpassad för att gå på både Bensin och E85. Då blir förbrukningen lite högre på E85..
    Det är inte i programvaran problemet ligger. Det är grundmotorns kompression bl a som behöver anpassas för att köra på E85. Högre kompression ger bättre verkningsgrad vid körning med etanol.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Sen så är det ju så att bilens programvara är anpassad för att gå på både Bensin och E85. Då blir förbrukningen lite högre på E85..
    Det är inte i programvaran problemet ligger. Det är grundmotorns kompression bl a som behöver anpassas för att köra på E85. Högre kompression ger bättre verkningsgrad vid körning med etanol.

    Mvh

    KK
    Okey. Jaja men mycket beror ju på hur motorn är anpassad till E100 om hur mycket motorn kommer att förbruka.. Det var det budskapet ja ville ha fram iaf..

    Mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    App, app, app.... pekpinnar...
    Det är snarare så att grundkompressionen är anpassad för att klara BENSIN, E85 har ett mycket trevligt beteende när det gäller att trivas med högt kompressionsförhållande, skulle klara avsevärt mer...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Det är snarare så att grundkompressionen är anpassad för att klara BENSIN, E85 har ett mycket trevligt beteende när det gäller att trivas med högt kompressionsförhållande, skulle klara avsevärt mer...
    Ahh...du menar så?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Herr Collin borde testa att slå på orden värmevärde och densitet.

    mvh/Ragnar

    Jag tycker herr Collin istället borde söka på ams och arbete utan krav på utbildning.
    /Jakob Alander
    9000 CD Aero -91

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380
    En sak ska man ha klart för sig, Robert Collin har bestämt sig för att Etanol är dåligt, det har han sagt gång på gång i olika intervjuer och gjorde det väldigt klart för alla i programmet argument där han gav en 5 min lektion i varför etanol va så "jäkla dåligt". Problemet var att han argumenterade med en professor i just miljö...

    Det hela slutade med att Robert's kunskaper om Etanol visade sig vara drygt 20 år gamla...

    Men ni kan i alla fall räkna med att allt som Collin skriver om som har med etanol att göra kommer att vara negativt i någon aspekt...
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av Founder
    En sak ska man ha klart för sig, Robert Collin har bestämt sig för att Etanol är dåligt, det har han sagt gång på gång i olika intervjuer och gjorde det väldigt klart för alla i programmet argument där han gav en 5 min lektion i varför etanol va så "jäkla dåligt". Problemet var att han argumenterade med en professor i just miljö...

    Det hela slutade med att Robert's kunskaper om Etanol visade sig vara drygt 20 år gamla...

    Men ni kan i alla fall räkna med att allt som Collin skriver om som har med etanol att göra kommer att vara negativt i någon aspekt...
    Han kommer nog få det svårt att betygsätta en Volvo biopower.

    Mvh
    Wall

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Citat Ursprungligen postat av Founder
    En sak ska man ha klart för sig, Robert Collin har bestämt sig för att Etanol är dåligt, det har han sagt gång på gång i olika intervjuer och gjorde det väldigt klart för alla i programmet argument där han gav en 5 min lektion i varför etanol va så "jäkla dåligt". Problemet var att han argumenterade med en professor i just miljö...

    Det hela slutade med att Robert's kunskaper om Etanol visade sig vara drygt 20 år gamla...

    Men ni kan i alla fall räkna med att allt som Collin skriver om som har med etanol att göra kommer att vara negativt i någon aspekt...
    Han kommer nog få det svårt att betygsätta en Volvo biopower.

    Mvh
    Wall
    Det borde han väl redan gjort eftersom de har funnits ett tag? Fast de heter ju Flexifuel och inte Biopower då

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    App, app, app.... pekpinnar...
    Det är snarare så att grundkompressionen är anpassad för att klara BENSIN, E85 har ett mycket trevligt beteende när det gäller att trivas med högt kompressionsförhållande, skulle klara avsevärt mer...
    Tackar DrBoost för den informationen.. Visste att det var bensinen som ställde till det med förbrukningnen.. Men visste inte på vilket sätt.. Men det har du ju nu förklarat..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag förstår faktiskt inte vad som är dumt skrivet av Collin. Man kan sammanfatta det han skrev om man vet att det från Saabs håll heter att E85 drar 25-30% mer än bensin: Om den drar mindre än litern på bensin så betyder det att den sörplar i sig mer än 30% extra på E-85. I dagsläget är bensin ca 35% dyrare än E85 per liter. Om bensinen sjunker i pris så kommer E85 troligen inte följa efter med lika stor nedgång. Då kanske bensinen bara kostar 25% mer, och då blir priset per mil lägre med bensin. Men om man kan misstänka att den vill ha ca 40% mer E85 enligt deras test jämfört med bensin så är det redan i dagsläget billigare att åka på bensin, och då får man dessutom längre aktionsradie. Det som fortfarande talar för spriten är dock den högre effekten.

    Men det som talar mest för spriten anser jag vara framtidens prisbild. Jag är nämligen övertygad om att bensinpriset kommer öka med i snitt en till ett par kronor om året några år framåt - så inom 2 år kommer det i princip alltid vara billigare att köra E-85. Ännu mer lönsamt blir det att åka på spriten när högkompsmotorerna börjar komma.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98
    Det som jag tycker är lite störande är att han uppenbarligen kör som en stolle vid provkörningen för några 1.3 liter lär juh bilen inte dra vid vardagskörning. Kollegan på jobbet kör sin 9-5 kombi 2.3 Biopower på under litern vid normal körning. Endast landsvägskörning så drar den under 0.9.
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Farsans V50 1,8F ligger runt 1,15 i förbrukning, mestadels landsvägskörning. Etanolbilarna är inga spargrisar precis, särskilt som serviceintervallen är halverad jämfört med bensinarna.
    Toyota Verso 1,8 -11

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag förstår faktiskt inte vad som är dumt skrivet av Collin. Man kan sammanfatta det han skrev om man vet att det från Saabs håll heter att E85 drar 25-30% mer än bensin: Om den drar mindre än litern på bensin så betyder det att den sörplar i sig mer än 30% extra på E-85. I dagsläget är bensin ca 35% dyrare än E85 per liter. Om bensinen sjunker i pris så kommer E85 troligen inte följa efter med lika stor nedgång. Då kanske bensinen bara kostar 25% mer, och då blir priset per mil lägre med bensin. Men om man kan misstänka att den vill ha ca 40% mer E85 enligt deras test jämfört med bensin så är det redan i dagsläget billigare att åka på bensin, och då får man dessutom längre aktionsradie. Det som fortfarande talar för spriten är dock den högre effekten.

    Men det som talar mest för spriten anser jag vara framtidens prisbild. Jag är nämligen övertygad om att bensinpriset kommer öka med i snitt en till ett par kronor om året några år framåt - så inom 2 år kommer det i princip alltid vara billigare att köra E-85. Ännu mer lönsamt blir det att åka på spriten när högkompsmotorerna börjar komma.
    Ska jag vara ärlig tror jag att 25-30% mer i bränsleförbrukning är för dom som är riktigt tunga på foten. Jag har kört drygt 1000 mil med en 9-5 2.0t Biopower i ett år nu, först o främst landsväg och jag ligger normalt på 10.5 i förbrukning med den... jämför jag det med den 9-5 2,3t jag körde tidigare låg den på ca 9.0 på samma vägar i samma hastighet, iof större motor men istort sett samma effekt. Så ökningen är nog närmare 15% i bränsleförbrukning.

    Jag kan tänka mig att Robert Collin är som de flesta biljournalister en lite plattan i mattan typ...
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Gotlänning bosatt i Stockholm
    Inlägg
    19
    Herr Collin har jag slutat lyssna på för länge sedan. Han verkar ha slutat med konsumentupplysning. Ända sedan han tippade med lill-Mercan verkar hans motiv vara en enda ego-tripp. När man pratar om annat än vad som hände för 10 år sedan i älgtestet så är det bara om dieselns förträfflighet. Och jag fattar inget...
    SAAB 9-5 Sportcombi 2.0t -04 man. ”Midnattsblå”
    Född 1974. Köpte min första bil vid 14-års ålder. Detta är min första SAAB men har å andra sidan aldrig ägt en Volvo.

  20. #20
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Han verkar inte heller veta vad han själv skriver då jag efter läst denna artikel > http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 48,00.html frågade på vilket sätt han menar att "bakdelen redan är en klassiker"?

    Fick till svar:
    Skrev jag det?
    r
    På det svarade jag; "Ja" och fick till svar:

    Du ser hur det kan bli.
    r
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,0 biopower törstig (alkoholist)
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 21:39
  2. Collin lanserar SAAB-scoop.....sanningshalt?
    Av Alex9-3 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 13:36
  3. Collin och nya SAAB 9-3
    Av rodge i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 12:21
  4. Saab 9-5 2,0t Biopower. Törstig?
    Av Patrik 319 i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •