Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hastighetsmätaren har slutat fungera på min 9000!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9

    Hastighetsmätaren har slutat fungera på min 9000!

    Hej.

    Batteriet på min 9000 cd -89 gick sönder av någon konstig anledning nyligen.
    Bilen gick att starta först men hastighetsmätaren funkade inte. Sen gick batteriet sönder helt efter en liten stund (Provmätte och försökte ladda men det var trasigt) så nästa dag köpte jag ett nytt. Nu går bilen som den ska och all el funkar förutom att hastighetsmätaren är helt död. Är det någonting som jag måste nollställa eller något som kan ha gått sönder när mätaren fick för lite ström?

    Tacksam för svar.

    Mvh David

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Förmodligen har det lilla plastdrevet på hastighetsgivaren gått sönder. Lyft ur givaren och titta. Ser drevet nött ut så köp ett nytt på SAAB, inte särskilt dyrt.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Jag har fortfarande kvar problemet och bilen ska besiktigas snart. Av vad jag har läst mig till på forumet så är det antingen en elektrisk givare i hastighetsmätar"uret" som är trasig eller så är det hastighetsgivaren vid växellådan som har pajjat. Tomgången på bilen har också börjat spöka, den hoppar ofta upp till 2000 varv och stannar där (Något säger mig att detta har att göra med att mätaren inte funkar) Hur ser denna elektriska givare ut som sitter i mätaruret? Hur mycket får jag betala för en ny givare som sitter vid lådan och för en elektrisk som sitter i uret på saab? Jag är i desperat behov av hjälp med detta då jag står utan bil snart om jag inte kan fixa detta, så goda svar uppskattas.

    Mvh David

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Du har ingen givare i instrumentet. Det visar bara en representation av signalen från givaren på växellådan.

    Tomgångsproblemet beror på att motorstyret saknar hastighetssignal, då går bilen i "limp-home"-läge, vilket kan ge knepig tomgång.

    Har du lossat givaren från växellådan och kollat om drevet är skadat, som jag föreslog för två månader sedan?

    Givaren sitter ovanpå växellådan, nära torpedväggen. Den är sexkantig, cirka 4-5 cm hög och ca 3 cm tvärs över har jag för mig. Givaren sitter nedstucken i lådan men hålls på plats av en liten torxskruv vid sidan.

    Om drevet på givaren har gått sönder så byter du det separat. Jag har för mig att ett nytt kostar ca 100-300 kr på SAAB. Själva givaren är tokdyr (sade de åt mig på SAAB i alla fall), så om den är kass är det bättre att leta på skroten.

    Nån här på forumet har för övrigt gjort en guide hur man ersätter givaren med ett hemmabyggt alternativ med hjälp av magneter och en spole, men jag har tyvärr inte kvar länken till den sidan. Om drevet i lådan har pajat så skulle jag försöka mej på en sådan gör-det-själv lösning.

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •