Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Muppad motor?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    2

    Muppad motor?

    Ja vart jag ska jag börja?

    Ja ni, jag köpte min första bil i sommras och det var en väldigt fin 9-5 sedan m/98 2,3t. Började med att jag körde hem bilen och sköt en vevstake rakt genom motorblocket. Försökte häva köpet men det gick inte, (köpte bilen privat) till slut så löste sig allt och jag fick tillbaka pengar och köpte en bättre beg, motor. Nu funkade bilen grejt!

    Nu för någon dag sedan var jag på vag ut på den lokala motorvägen och skulle gasa på lite, lade i sport på lådan och gasade på, men ingen ketchup effekt kom, tänkte vad är det nu men det är ganska brant upp för där jag gasade och bilen lite lastad.
    Sen då jag kom in till staden jag skulle besöka så jag att det kom ett stort blåttmoln efter min bil. Och bilen gick som en haschtomte, förstog direkt att min turbo rasat.... det var inte kul, nu står bil i en snö driva i väntan på pengar till en turbo. Någon som har något tips om det finns annat som kan ha gått sönder då turbon rasade? Vägrar byta hela motorn igen. blir det så då kommer bilen att börjar brinna av någon trevlig anledning! hehe

    Har en massa andra roliga fel på den också... trasigt tändningslås, fjärrkontrollen funkar inte, dom två hör ihop. måste vara en fjäder i tädningslåset. Sen är min värmefläkt helt död. Den bara dog vid -25grader och sen har den varit stendöd. Sis men inte minst så kan jag inte öppna min bagelucka det är så kul!

    Men jag säger så här också... då bilen funkar så är det världen skönaste bil att åka med! Jag tycker saab är bra och trevliga bilar, men inte då dom går sönder...


    Och det sista? Någon som har en Tech II att ge bort till mig???
    Saab 9-5 SE 2,3t -98

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    61

    Re: Muppad motor?

    Citat Ursprungligen postat av sunkan83
    Ja vart jag ska jag börja?

    Ja ni, jag köpte min första bil i sommras och det var en väldigt fin 9-5 sedan m/98 2,3t...

    Men jag säger så här också... då bilen funkar så är det världen skönaste bil att åka med! Jag tycker saab är bra och trevliga bilar, men inte då dom går sönder...
    Bra och trevliga bilar känns ju inte på något sätt synonymt med din bil dock.

    Synd du köpt en sån risbuske.

    Hur långt har din bil gått, många ägare osv. kan ju ge bra tips till spekulanter på 9-5 vad man inte ska köpa för bil så att säga.

    Hoppas du får fart på hjulen.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    745
    det som kan ha gett sej iom med turbon är väll katten.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    Jag vill oxå ha en tech II om nån nu tänkt ge bort en sån... hahahaha..

    Nä, men allvarligt. Visst är det underbara, bekväma och SÄKRA bilar.. Din låter dock som ett litet problembarn. Hoppas att allt löser sig. En beg snurra hittar du för småpengar..


    - Mike
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 162
    Synd att du råkat ut för tråkigheter med saaben, men att det skulle vara en ovanligt dålig bil du köpt tror jag inte. Det är ju ändå ganska vanliga fel du radar upp.

    Att motor/turbo ger upp är vanligt, OM den är "misskött". Dvs långa oljebytesintervall, körd med för låg nivå osv.

    Tändningslås är kanske inte lika vanligt, men det händer då och då.

    Bagageproblemet är vanligt på sedanerna. Kablaget går av där det böjs när man öppnar/stänger luckan. Precis vid gångjärnet. Går att reparera om man inte vill köpa nytt.

    Som sagt tråkigt, men inte ovanliga fel.

    Om du byter turbo, se då till att vevhusventialtion, oljerör, sugsil osv är i gott skick så du inte förstör den nya också.

    Lycka till!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231
    Några tips har du redan fått men drar mina ändå.........

    Fläkten är fläktmotorn som pajat (slut på kol )
    Bagaget ja det är kabelbrott
    Turbon, bör räcka med ett turbo byte ,koll v.v , rengörning slangar intercooler från oljan......
    Tändlås blir nog ett cyl byte för att få det att funka igen......fjädrar inte tändlås cyl upp när man tar ur nyckeln så funkar inte c-låset ......

    Lycka till......

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    2
    Tack för alla tips!
    Kan säga att min bil är ett problem barn...

    Men kan nog vara mitt fel att turbon gick sönder, har inte bytt olja på dryg 800 mil, sen var stressfläkten lite lätt sliten då jag bytte motor. hade liksom inte råd att byta den då. Köpte bilen för 60K kr och sen ett motor byte á 10k kr så är det inte lätt att ha råd med allt... Men en ny kostar 8800kr på min lokala saab verkstad. Men en trevlig nyhet är att Biltema säljer turbos till SAAB och VAG. Men då är det den som sitter i 9-5 och 9-3 i 2,0 och 2,3 ltt. Fast det är väl en "made in china" och inte ett orginal, ska man våga köpa den? Den är ju ny och kommer med garanti. Så varför inte? 3900kr tager dom på BT...

    Lite kort fakta...
    Saab 9-5 2,3 ltt (170hk) Automat
    3 ägare
    18600 mil
    Ljusskinn klädsel.
    AS-3
    Det finns säkert en massa andra saker att nämna också!


    /johan
    Saab 9-5 SE 2,3t -98

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 585
    Jofan, Biltemas turbo är ju balanserad upp till 18000 RPM. Det är väl någonstans mellan andra och tredje tändningen skulle jag tro...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    25
    Björkmansbil i Västerås ville ha 3200:- för att byta tändninglåset inklusive material...

    Lutar åt att jag får leva med att slå av radio och diverse manuellt och låsa med nyckel, centrallåset fungerar trots allt...


    / naken
    Bilen jag äger är en Saab 9-5 2.0t av 99 årsmodell. Olja byter jag var 2k mil, knappt det. Struntar i den totalt då jag VILL ha en ny bil men den bara går och går...

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. [LÖST] Vad skiljer turbomotor från sugmotor B202
    Av Martin900SET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •