som topic lyder..
hur fäster ni baslådan i skuffen?
mvh
som topic lyder..
hur fäster ni baslådan i skuffen?
mvh
För närvarande har jag självhäftande Kardborrband på undersidan lådan.
Är baslådan inte gjort i plast utan också har tygmatta på sig så funkar det att klistra ihop två-tre långa kardborrbitar med varandra och lägga kardborren mellan golvet och lådan. Brukar bli rätt stabilt och bra.
I Förra bilen så satte jag två små vinkeljärn i bakkant på baslådan (trälåda) och skruvade de i golvet i skuffen. (Alltså inte plåten utan bara själva tyget/träet bak). Det lurviga tyget i skuffen gör att skruvhål knappt syns alls om man inte använt någon modell enorm på skruvarna.
Så har jag gjort i alla fall
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
tackar för svaret!
Jag skulle nog rekomendera att sätta fast med vinkeljärn. Har en känsla av att karrborren inte håller kvar lådan på plats vid ev 'färd på taket'Ursprungligen postat av Kongo
kanske går att utnyttja lastöglorna och spänna fast med en rem eller några...
Saab 9-3 2.0T 1998
Vid en eventuell "färd på taket" så ska det till rätt rejäla vinkeljärn för att hålla en baslåda på x antal kilo på plats i och för sig..Ursprungligen postat av H20
Ryggstödet stoppar ju en eventuell baslåda då en normalstor baslåda knappast kan komma förbi utrymmet mellan taket och ryggstödet. T ex på min bil är baslådan inskjuten under högtalargallren på sidorna där bak så det finns inte en möjlighet i hela världen att den ska flytta sig in kupén ändå (så länge inte någon brakar in i en bakifrån, men då kvittar det nog rätt mycket hur mycket man än sätter fast lådan)..
Kardborrbandet funkar för att baslådan inte ska glida omkring där bak däremot.
Men visst har ni rätt i det att det är bättre ju säkrare det är... Men beror ju också mycket på hur man byggt, vilken bil det är, osv, osv.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Ska ha den i en 9-3,och har inte tänkt att bygga på något speciellt sätt utan bara få fast lådan på ett vettigt sätt. samtidigt som de tar emot o sätta skruv i nya baslådan så känns de instabilt att bara sätta kardborre?..
vilket dilemma
Mina baslådor har långt ifrån alltid varit fastskruvade eller på annat sätt ditmonterade i bagaget, funkat kanon att bygga lådan efter formerna i bagaget dvs lutningen på ryggstödet / sidoplåten med beklädnad / golvet.
Vid fastmontering tycker jag personligen det är snyggt om man tar en mdf och lägger i skuffen på botten och skruvar lådan i samt försänker slutsteget/-stegen.
Vid infästning föredrar jag vagnsbult, sätt fast ordentligt om ni ändå ska göra det - INGA J###A Kalle Anka lösningar pööööjkar.
Ett kraftigt vinkeljärn som kläs med samma material som baslådan dvs antingen konstskinn eller matta, minst två st vagnsbultar där muttrarna monteras inuti baslådan.
Ur med elementet, dit med ett stort/brett plattjärn och på med muttrarna och tillbaka med högtalarelementet.
Mvh
saablejon
Håller med föregående talara, bäst att göra det ordentligt!
Skulle det bli en eventuell krock eller så, så behövs det inte jättehög hastighet för att baslådan ska flyga igenom baksätet in i kupén...
Har sett hur det kan se ut...
Honda Accord 2.4 Executive
Garaget.Org
Genomgående gängstång genom taket, baslådan, golvet och säkras med fastsvetsade muttrar på över och på undersidan bilen är nog allra säkrast.. Bara att gå ut och borra..
EDIT: Kanske skulle förtydliga att jag menar att det hela får på nått vis avvägas av respektive bilägare. Gör det så bra som du anser möjligt. Vissa lådor sitter bättre i bagaget än exempelvis ett basrör uppe på hatthyllan.
Ryggstödet är konstruerat för att klara att stora vikter trycks mot det vid en eventuell krock och förhindra intrång i kupén, även om det också ska fästas i t ex lastöglor eller liknande.
Ett vanligt vinkeljärn håller inte för att kanske några ton helt plötsligt far iväg med en hiskelig fart. Inte heller håller golvet som vanligtvis är gjort i trä eller tyg/gummi. Så tror ni att det räcker med det så får ni nog tänka om är jag rädd.
Så: Använd er eget sunda förnuft när ni skruvar fast baslådan. Finns inte ett enda bagagerum + baslåda som ser exakt likadan ut och att ge generella instruktioner som gäller i 100% av fallen går nog inte. Gör det så bra som möjligt, och gör det så att du uppskattar att lådan inte utgör en fara vid en krock.
Så enkelt är det väl, tycker jag i alla fall.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Min låda i en 9-5 Sedan står längst in till höger tajt mot baksida ryggstöd och sidan av skuffen. Sen har jag en liten vinkel med två skruvar i lådan och en ner i golvet för att hålla den på plats.
Funkar ypperligt.