Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: funderingar om motorerna i 9-3ss aero

  1. #1

    funderingar om motorerna i 9-3ss aero

    Har funderingar på att köpa en ss aero.. har tittat runt lite och sett ett par stycken bilar som har bytt motorer. Vad är det som brukar strula då?? några kända fel?

    Man tycker ju att de ska hålla mer än 10 000mil, fast det är en opelmotor
    9-3ss Biopower-10, 9000aero-96,

    9000AERO: http://www.garaget.org/?car=10361

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Någon har fått byta kolvar vet jag. Men i det fallet har det rört sig om trimning. Om det även gäller de du läst om vet jag inte.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: funderingar om motorerna i 9-3ss aero

    Citat Ursprungligen postat av aero_piloten1
    Har funderingar på att köpa en ss aero.. har tittat runt lite och sett ett par stycken bilar som har bytt motorer. Vad är det som brukar strula då?? några kända fel?

    Man tycker ju att de ska hålla mer än 10 000mil, fast det är en opelmotor
    Hej!

    De som jag har sett på forumet som har bytt motor på ss beror uteslutande på överdriven oljekonsumtion. Vissa har fått ordning på detta när de har bytt kolvringar. Clas A. här på forumet fick dock hela blocket utbytt p.g.a. att bilen drack 1 liter olja på 100 mil utan att den blårökte eller gick illa. Jag tror dock inte att det är ett vanligt problem.

    Tvärtom måste jag säga att jag tycker motorn är hållbarare än vad många trodde från början. Jag har kört 2000 mil med steg 1 ca 250 hkr och 1500 mil med steg 4, 300 hkr. Visserligen sköt jag en kolv i somras men det berodde nog mer på en trasig joniseringsmodul som gjorde att det blev för varmt. Kör man dessutom steg 4 så får man vara beredd på lite reparationer.

    Om jag skulle köpa en ss aero idag skulle jag kolla noga med Saabverkstäder på orten så att inte bilen har varit inne för ett flertal onormala oljebyten. Checka gjorda servicar och eventuella extra oljebyten i serviceboken och framför allt flera ägarbyten inom en kort tidsperiod bör få varningsklockorna att ringa. Om det finns en ägare innan den du ska köpa av nu så kolla alltid med denne om det fanns några fel.

    Mvh

    Thomas Alexanderson

    Edit: Felstavning
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  4. #4
    okej okej..ska titta på en 05a som det var en ny motor i.. Bilen hade gått 11000 mil.. Får se hur den ser ut..

    Man tackar för infon!!
    9-3ss Biopower-10, 9000aero-96,

    9000AERO: http://www.garaget.org/?car=10361

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: funderingar om motorerna i 9-3ss aero

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Citat Ursprungligen postat av aero_piloten1
    Har funderingar på att köpa en ss aero.. har tittat runt lite och sett ett par stycken bilar som har bytt motorer. Vad är det som brukar strula då?? några kända fel?

    Man tycker ju att de ska hålla mer än 10 000mil, fast det är en opelmotor
    Hej!


    Tvärtom måste jag säga att jag tycker motorn är hållbarare än vad många trodde från början. Jag har kört 2000 mil med steg 1 ca 250 hkr och 1500 mil med steg 4, 300 hkr. Visserligen sköt jag en kolv i somras men det berodde nog mer på en trasig joniseringsmodul som gjorde att det blev för varmt. Kör man dessutom steg 4 så får man vara beredd på lite reparationer.


    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Hej Thomas !

    Var det inte oxå att Rolf testade gränsen på din 9-3a och höjde laddtryck till 2 bar och sen gick det sönder (kolven)Hade för mig att jag läste nånstans på forumet att du skrev det,men kanske såg fel eller nåt ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: funderingar om motorerna i 9-3ss aero

    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Hej Thomas !

    Var det inte oxå att Rolf testade gränsen på din 9-3a och höjde laddtryck till 2 bar och sen gick det sönder (kolven)Hade för mig att jag läste nånstans på forumet att du skrev det,men kanske såg fel eller nåt ?
    Hej!

    Jo, det är riktigt att Rolf testade gränserna vid mappningen, jag hade dock inga 2 bar när kolven gick sönder. Så om det var joniseringsmodulen eller gamla påfrestningar vid mappningen som orsakade en spräckt kolv får vi aldrig veta.

    P.S. För Er som inte har läst den andra tråden så ingick det naturligtvis en överenskommelse mellan mig och Nordic att de skulle stå för eventuella motorhaverier om de fick lov att testa gränserna, vilket också skedde. D.S.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

Liknande ämnen

  1. Funderingar ang 9-3 Aero
    Av Zalg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 14:53
  2. Vad skiljer motorerna åt 9-3 Aero -02 och 9-5 2,0ltt
    Av JämtSaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 16:22
  3. Vilka delar skiljer mellan Aero och 2.3t-motorerna i 9-5?
    Av gammsaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 22:27
  4. Avgassystems funderingar, 9-5 Aero
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •