Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Vi håller på att göra det här bytet just nu och vi har problem att få ut drivaxeln ur lådan. Hur gör vi det? Det känns som att det är något som håller emot och vi är osäkra om vi kan använda våld för att få ut den. Jag tycker man borde kunna ta ut hela axeln komplett med drivknutar och allt, stämmer det?

    Ska axeln dras ut innan locket skruvas av?

    Skulle bli väldigt tacksam för ett snabbt svar.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Antar att du pratar om vänster drivaxel/knut!

    Den inre drivknuten som sitter instucken i differentialen är det bara att bända loss. Det sitter en låsring som släpper när man tar i tillräckligt hårt. Du behöver inte dela på knutar eller axel om du inte vill.

    Den inre drivknuten tas bort innan locket skuvas bort.

    Per L

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Tack för svaret!

    Vänster drivaxel gällde det. Har bytt bussningen i stort sett enligt din guide (samt fjädrar och några leder). Stort tack för att du delade med dig av bilder och beskrivning av ingreppet! Utan det hade jag nog inte vågat dra igång det här.

    För andra som kan tänkas ge sig på ingreppet kan jag ju skriva några ord om hur vi gjorde. Vi avvek från beskrivningen på ett par punkter, men det verkar ha gått bra ändå. För det första så fick jag inte tag på någon inneravdragare när jag sprang runt i olika butiker. Efter att ha sågat en fin skåra i bussningen slog vi istället in en tunn mejsel under bussningen nära skåran. Bussningen böjde sig fint och ramlade snart ut. Det blev små märken av det, men inget stort. Sedan svarvade vi inte ner den nya bussningen något, utan bankade in den hårt och bestämt efter att ha tagit den från frysboxen. Vet inte hur stor hjälp frysboxen kan tänkas vara, men det kan inte ha blivit sämre av det i alla fall.

    Har inte kunna provköra ännu, när vi plockade isär ett av fjäderbenen visade det sig att en av fjäderbenslagringarna var dålig, så vi måste få tag på en ny sån imorgon innan vi skruvar ihop allt.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Vad ska det var för expanderområde på denna avdragare? Hittar inte exakt art.nr som det hänvisas till. Det finns från 5mm upp till 100mm. Antar att det måste stämma med innermåttet på bussningen. Nån som vet vad detta är?


    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Har du köpt bussningen så är det bara att mäta på den!
    Annars ser min bussning ut att vara Di ca 27,5 mm och Dy ca 33 mm.

    Avdragaren skall kunna greppa bakom bussningen så 32-33 mm bör den kunna nå ut till.

    Den avdragare som du ser på mina bilder (sid 1 i denna tråd) heter BALDUR 1.3/4A 24-30 mm INNENAUSZIEHER så det vet i tusan hur dom anger måtten. Troligen avse måtten på avdragaren det hål som den kan stoppas in i.

    I Lunakatalogen (http://katalog.luna.se/) hittar du den vid art.nr 11465-0609. Trots att det i Lunakatalogen är ett annat fabrikat (Gedore) så står det samma art.nr på min avdragares kartong.

    Per L

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122
    Har inte fått bussningen, Saab har ju leveranstider som inte är av denna värld, annars hade jag enkelt kunna mätt på den.

    Får kolla lite närmare i luna-katalogen. Tack för hjälpen!!

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    En avdragare är naturligtvis att föredra, men sättet jag tog ut bussningen på (se ovan) gjorde mindre märken i lagret än det som orsakades av sågbladet på bilderna på första sidan. Det kan eventuell vara ett alternativ om man har svårt att få tag på avdragaren tänkte jag.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122
    Låter bra, får försöka om jag inte får tag i avdragaren. Var det mycket våld för att få dit bussningen när du inte svarvade ner den? Har inte tillgång till svarv och slipa förhand känns sådär...

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Det krävdes några rejäla slag, men jag har hållit på för lite med sånt här för att veta om det var övervåld. Har efter bytet kört cirka 80 mil och jag har inte märkt några tecken på att något inte står rätt till.

    Ännu ett alternativ om man har mycket tid men ingen avdragare skulle kunna vara att såga två spår i bussningen. Då borde den vara lätt att plocka ut.

    Och ett alternativ till svarv kanske kan vara att få fast bussningen på nåt sätt på en borrmaskin eller nåt annat roterande (som sitter fast i något, man vill nog behålla rundheten på bussningen) och hålla en smärgelduk runt.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Jag bumpar en relativt gammal tråd istället för att skapa en ny.

    Håller för tillfället på med att byta denna styrhylsa då vänster drivaxel glappar
    nått kopiöst.
    Men nu har jag stött på stora problem. När jag tog bort drivaxeln så såg jag att det hade
    "smält" fast rester från styrhylsan ifråga på drivknutens "ände" och den förbannade hylsan går inte att rubba!

    Jag har sågat rakt igenom den (förhoppningsvis) på två olika ställen och varit
    inne mellan hylsan och lagret med hammare och mejsel för att få ut skiten, men
    det är helt omöjligt. På båda ställena där jag har sågat så har jag fått upp två flikar av hylsan men den vill lik förbannat inte röra sig.

    Sitter den verkligen så jäkla hårt fast? Jag har arbetat den i säkert 5 timmar idag.
    Någon som varit med om någon liknande och kan tipsa om tillvägagångssätt?

    Saab 9-3 2,0t 2001

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Jag sågade två spår i den och kunde sedan knacka ur biten i mitten. Sen fick man knacka in en mejsel under resten och bryta in den så att spänningen försvann och den trillade ur. Men den satt ganska bra även fast mittenbiten var borta.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18
    Jag kör med samma procedur. Två spår för att knacka bort en mindre bit, men det vill sig fan inte.
    Har inte bilen i närheten just nu, annars hade jag slängt upp en bild. Hylsan ser verkligen misshandlad ut. Är lite rädd att man ska skada lagret, så vill inte gärna dra fram
    släggan och spårmejsel modell större heller.

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Kan du inte försöka värma det som bara f*n och prova då? Annars får du kanske prova att såga ur fler bitar och plocka ner den bit för bit??


    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18
    Jo den går möjligen, problemet är bara att det tar sån jäkla tid.
    Börjar nästan undra ifall inte hylsan har smält ihop med lagret. Vete fan ifall det ens är möjligt. Eller så har någon lekt med Loctite. Men det är alltså något helt sinnessjukt vad den sitter.

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Ola,

    flikarna du fått upp, sträcker dom sig hela vägen in, dvs. hela hylsans längd?
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Nej det gör de icke.
    Har bara lyckats slå upp ett par mindre flikar på kanske 3-5 mm.

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Då blir min gissning att du inte har sågat genom bussningen hela vägen.

    När jag gjorde bytet och slog in en mejsel under bussningen reste den sig längs hela och jag kan inte minnas att jag slog så väldans hårt. Fick ta i lite, visst, men inte så det krävdes något annat än en vanlig "normalstor" skruvmejsel och hammare. En ganska lång bit slog jag in mejseln innan det reste sig längst in och bussningen släppte.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Nej det kan nog vara som du säger. Lite konstigt dock att den inte släppt efter den behandlingen jag gett den.
    Man blir ju lite lätt nervös över att såga i lagret öven om det inte borde vara nån större fara att göra nån liten skåra där.

    Får ge mig på hylsan med bågfilen imorrn igen och se om turen är på min sida den här gången.

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Äntligen fått bort den förb-nnade hylsan nu. Det var en j-vel till att sitta fast.

    Nu har jag en fråga till; Som jag skrev i tidigare inlägg så hade hylsat lämnat en hel del avlagringar på drivknuten. Dessa fick jag knacka bort med en mejsel och sedan slipa bort med en fin smärgelduk. Idag så provade jag att bara sätta på hylsan på drivknuten
    för att se hur den går och blev lite förvånad över hur stort glapp där blir mellan
    hylsan och det ställe på drivknuten, där den ska ligga.

    Jag trodde nämligen att denna hylsa ska sitta som en jäkla smäck runt knuten och inte glappa överhuvudtaget, men jag kanske har fel?

    Om det nu råkar vara så att jag har slipat för mycket med smärgelduken så antar jag att det enda man kan göra då är att köpa en ny medbringare?


    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 6ffc1f259c

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: AKUT! Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Även med bytt bussning glappar drivknuten rätt mycket!

    Per L

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2018-08-23, 12:47
  2. Drivaxel eller växellåda? Glappar?
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-18, 02:04
  3. Drivaxel som glappar i sidled.
    Av itoaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:28
  4. Vänster drivaxel NG900
    Av agda75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 03:01
  5. Glappar i drivaxel/diffen *film*
    Av mytho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •