Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5

    Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99

    Första posten i detta forum. Hoppas nån har några bra tips.

    Köpte mig i måndags en 9-3 2.0T(200hk). Har varit helnöjd med den ända tills idag.
    Blev redan vid köpet informerad att den läckte lite växellådsolja i vänster drivaxel. Är väl enkelt att byta packbox bara så är det bra sen tänkte jag. Så har det varit på alla andra bilar jag ägt. Men vart mindre nöjd när jag idag hissade upp bilen och såg vad det var. Tar jag tag i inre drivknuten så kan jag röra den flera mm upp/ner/höger/vänster. Det är inte knuten som glappar utan nånting i lagringen av drivaxeln i diffen. Alltså omöjligt att få en ny packbox att hålla.
    Sökte lite och såg att nån Styrhylsa kan vara problemet. Sitter den alldeles innanför packboxen eller vad? Kan enbart den orsaka detta stora glappet? Om inte vad mer kan ha gått sönder? Kan styrhylsan bytas utan att riva hela lådan?
    Är det nåt mer än styrhylsan och packboxen jag kan tänkas beställa från saab i första skedet? Måste förbi i morgon och beställa lite grejer.
    Tacksam för alla svar.


    Filmade ett kort klipp på glappet men hittar tyvärr inte nånstans att lägga upp det. Nån som har nån ide?
    Saab 9-3 2.0T(200hk)-99, Peugeot 205mi16

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 086
    Medlem#
    5389
    Hejsan!

    Detta problemet verkar dyka upp mer och mer på og9-3. Mig veterligen så ska det gå att byta bussningen(hylsan) utan att du ska behöva ta isär lådan. Hör efter med "Per L" tror jag det var, han har gjort denna operationen!

    Mvh Magnus

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5
    Tack för svar.
    Har skickat Per L ett pm
    Saab 9-3 2.0T(200hk)-99, Peugeot 205mi16

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113
    Detta glappet är normalt vad jag fått erfara, om du inte har några vibrationer i bilen så skulle inte jag bry mig utan bara byta packbox.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  5. #5
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    956
    Medlem#
    427
    Instämmer! Byt bara p-box och var glad! Det brukar hålla lääänge innan det läcker igen!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    I princip har ni som föreslår rätt i att man förmodligen kan vänta med bytet länge! Själv hade jag ett glapp på ca 5 mm utan att jag märkte något och utan att packboxen läckte det minsta!

    Men jag bytte ändå för att:
    - dels vill jag inte åka omkring i en bil där jag vet att jag har ett sådant stort glapp och
    - dels skulle jag gissa att splinsen i drivknuten och/eller differentialen förr eller senare tar skada av glappet och då blir det dyrt att laga och
    - sedan var det varken dyrt eller speciellt besvärligt

    Är det fler som vill veta hur jag gjorde så har jag tagit några kort på vilka verktyg jag använde, hur jag gjorde bytet med lådan i bilen samt skrivit en kort beskrivning. Skicka ett PM bara!

    Per L

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5
    Tycker inte det känns något vidare att bara byta packboxen när det glappar så pass mycket som det gör.
    Fick en kanonbra guide av Per L och var förbi saab igår och köpte ny packbox samt bussning. Gick på strax över 300:- för bägge. Är lite rädd bara att det är mer grejer som tagit stryk.
    Ska ut i garaget idag och göra ett försök. Hoppas på det bästa.
    Nån som har nån bra olja till lådan att rekomendera?
    Saab 9-3 2.0T(200hk)-99, Peugeot 205mi16

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5
    Nu har man varit en dag i garaget och bla fixat det här. Tog sin lilla tid att få ur gammla bussningen som satt riktigt hårt.
    Fick ner glappet en hel del. Måste ha glappat minst 6mm före och nu är det inte ens 1 mm med nya bussningen. Packboxen som satt där måste nån ha bytt tidigare för den såg i stort sett ny ut. Bytte den iaf när det ändå var isär. Fick som ren bonus bort vibrationerna som jag hade över 110km/h. Finns inga kvar alls nu.
    Saab 9-3 2.0T(200hk)-99, Peugeot 205mi16

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 974
    Så bra. Frågan är ju bara vad som förorsakat glappet?

    Vad var det förresten du bytte? Har du artikelnumret?
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    Bussningen heter 108733230
    Packboxen heter 105448469

    och orsaken till att det slits så att det blir glappt heter "dålig konstruktionslösning" som man ofta hittar på bilar i låg- och medelkvalitetssegmentet.

    Liksom kam- och balansaxeldrivningen (bytt på min SAAB 9-3 vid 16000 mil. Aldrig bytt på min 72.000-mils-BMW. Och inte heller behövs det bytas på länge än!)

    Liksom displayen (pixlar som försvinner)

    Liksom........

    Per L (som trots allt trivs bra med bilen)

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 086
    Medlem#
    5389
    Vore kanske en bra idé att klistra denna?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Vore kanske en bra idé att klistra denna?
    Och bytesguiden!

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    16
    Är det likadant på ng900:an?
    900 V6 SE 96:a
    Just nu väldigt sketen!!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Är det någon som har denna guide? Tycks inte få tag på Per L.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    Jodå, här är jag!
    Har bara missat ditt PM!
    PM:a din E-mailadress så får du vad jag har!
    För min del är det OK om ni lägger ut materialet så att alla som vill kan ta del av det! Jag vet inte hur man gör!

    Per L

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Lite följdfrågor nu när jag fått mailet av Per L.
    Vad ska det vara för storlek på drivdornet? Och hur mycket kan avdragaren kosta, kanske det finns någon i stockholm som kan tänka sig att låna/hyra ut en?

    Ska för övrigt försöka slänga upp guiden också.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  17. #17
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    956
    Medlem#
    427
    Släng upp guiden är ni snälla! Jag är nyfiken hur i hexxxte ni får bort den gamla bussningen ? Jag har bytt bussning ett par gånger, men gjorde det den jobbiga vägen till slut genom att riva vx-lådan fullständigt ! Sen var bussningen inte lätt att få bort ändå. Den satt något fruktansvärt .
    Innan jag rev isär lådan provade jag med div. olika avdragare.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    Storleken på donet är inte så noga!
    Den skall gå att sticka in i bussningen och styra upp den. Den minsta diameter tas lämpligen aningen mindre (säg ett par 10-dels mm) än innerdiametern på bussningen. Länden på den del som sticker in i bussningen kan vara aningen kortare än bussningens längd!

    Den större diametern på donet kan vara "vad som helst" bara den är mist samma diameter som bussningens ytterdiameter. Helst några mm större än bussningens ytterdiameter. På så sätt får man automatiskt bussningen kant-i-kant med hålet den skall in i.

    Totala längden på donet görs så att man kommer åt bekvämt att slå i bussningen. Skulle gissa att 15-20 cm är minsta lämpliga längd!

    Vad avdragaren kostar är ju bara att fråga på närmaste järnhandel! Den finns i deras lunakatalog!

    Per L

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    9-5 NORDIC:

    Knepet jag använde för att få bort bussningen var att såga ett spår genom hela bussningen där den satt i hålet (bild 6 och 7 för er som fått bilderna). På så sätt "fjädrar den ihop" i hålet och blir relativt lätt att dra ut med ett lämpligt verktyg. Spåret syns tydligt på bild 12 där bussningen är urdragen.

    Enda kruxet är att man måste såga exakt parallellt med bussningen och inte för mycket för annars sågar man i differentialen. Jag lyckades såga en aning i diffens hål (där bussningen sitter) men det har ingen betydelse när man väl satt dit en ny bussning!
    På bild 11 ser man det lilla "hack" jag av misstag sågade i hålet!

    Per L

  20. #20
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    956
    Medlem#
    427
    Tack för info! Nu väntar jag bara på bilderna.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2018-08-23, 12:47
  2. Drivaxel eller växellåda? Glappar?
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-18, 02:04
  3. Drivaxel som glappar i sidled.
    Av itoaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:28
  4. Vänster drivaxel NG900
    Av agda75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 03:01
  5. Glappar i drivaxel/diffen *film*
    Av mytho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •