Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9000 CD -89, budget/studerings-projekt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211

    Saab 9000 CD -89, budget/studerings-projekt

    Hejsan!

    Detta är då utgångsobjektet, en 1989 års 9000 CD.



    - Motorn är utbytt till en 2,3T ( 226 hk / 350 Nm )
    - Chippad, ingen aning vad för chip dock

    Planen är att få en snyggare bil med hyfsad prestanda och lära mig saker på vägen dit. Som någon vis man sa; ”Det är inte målet som är det viktiga utan resan dit”. Och eftersom jag aldrig hållit på med bilar, och min budget är ruskigt begränsad (18 år och studerande) började resan redan i oktober!

    Kommer även att ta med kostnader för allt, så jag kan se lite hur mycket pengar jag lagt på bilen.

    Så jag fixade mig ett kallgarage med hyfsat utrymme för en bil, tur att man har snälla släktingar, och började planera.

    Den 13:e oktober såg planen ut såhär:

    -Slitzade Brembo-skivor runt om, greenstuff racingbelägg.
    -Nya däck + fälgar
    -Bort med den vinröda inredningen och in med ny
    -Fjäderbensstag
    -Twinpipe
    -Toning
    -Mätarhållare till A-stolpen
    -Laga rost

    Den planen ändras om ganska ofta, efterhand som jag upptäcker saker som måste fixas.

    Ber redan nu om ursäkt för bildkvalitén på vissa bilder, ordentlig kamera ska inhandlas, nu får det duga med min 2 mp mobilkamera som behöver en strålkastare för att få tillräckligt med ljus..

    Efter att ha kikat runt på mätarhållare insåg jag att jag nog inte skulle hitta någon till rimligt pris och med bra passform, så varför inte göra sig en egen?

    Tog några mått, snickrade lite och resultatet blev såhär (ska fixa bättre bild):



    Det ni ser är i princip en bit plywood täckt i fuskläder, blev förvånansvärt nöjd! Det enda negativa är att man får snegla rätt långt ner för att få syn på mätaren.. Men det har funkat hittills!

    Plockade av nedre spoilern eftersom den fått sig en smäll och spruckit på 2 ställen. Håller just nu på att leka lite med glasfiber. Vi får se hur resultatet blir, jag är som sagt en nybörjare

    Efter att ha kikat runt under huven insåg jag att jag skulle få köra med huven stängd hela sommaren om jag inte skulle få skämmas. Så nu inleddes nästa steg, polering!

    Först polerades toppen på insuget, rör och motorfäste.



    Även de där "dämparfästena" (?) fick lite puts:



    Sedan var det dags för tryckröret.



    Resultatet blev helt okej, total kostnad: 100 kr.

    När jag en dag satte mig i bilen upptäckte jag ännu en sak. Den där vinröda inredningen sticker verkligen i ögonen på mig.. Inget ont mot er som tycker om färgen, men det är bara inte riktigt min stil med en så ”porrig” inredning

    Så jag letade runt en stund på vårt kära forum, hittade en grå skinninredning och slog till!

    I väntan på köpet slet vi ut den gamla inredningen, något av det roligaste jag gjort hittills på bilen! Att plocka ner grejor är ju som sagt för det mesta roligt. Här ser ni även tryckmätaren lite bättre.



    Passade även på att dra några kablar till slutsteg, nu när man kommer åt ordentligt i lister och sådant.



    När inredningen väl var köpt (tack för en smidig affär, Johan 81) skulle den in!



    Efter lite trixande och dammsugande satt baksätet på plats. Och vilken skillnad!





    Så nu var säten fixade, väntar dock med att sätta i framsäten eftersom jag och min kära kusin ska klä om golvet till helgen. I vilket fall blev jag supernöjd, att sätena är ruskigt sköna gör ju heller inget Total kostnad: 400 kr

    Köpte även ett nytt tryckrör, 2,5” med en HKS ssqv. Väntar fortfarande ivrigt på brevbäraren!

    För att hoppa tillbaks till inredningen så kommer även ytterligare delar att antingen kläs om eller köpas begagnat, jag håller er uppdaterade!

    Det var allt för idag, ny uppdatering kommer så småningom!

    Mvh Daniel

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Hej!

    Ser trevligt ut. Ett tips ang ladd. mätaren. Byt plats med ljusvredet, då slipper då kolla ned åt hela tiden. Kan fixa en bild hur det ser ut på min om du vill.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Hej!

    Jag tror jag vet hur du menar, men blir det inte ganska jobbig kabeldragning till ljusvredet? Eller du menar kanske varianten att flytta ner ljusvredet en bit? (borra hål)

    Får försöka fixa något sånt. Tack för en bra ide

    Mvh Daniel

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Citat Ursprungligen postat av Jaktlund
    Hej!

    Jag tror jag vet hur du menar, men blir det inte ganska jobbig kabeldragning till ljusvredet? Eller du menar kanske varianten att flytta ner ljusvredet en bit? (borra hål)

    Får försöka fixa något sånt. Tack för en bra ide

    Mvh Daniel

    Hej!

    Jobbigt å jobbigt, det beror på hur en ser det. Jag har min ljusvrede där du har din ladd. mätare. Vart ju bara att skarva vidare när det gäller kablaget.

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av MrLila


    Hej!

    Jobbigt å jobbigt, det beror på hur en ser det. Jag har min ljusvrede där du har din ladd. mätare. Vart ju bara att skarva vidare när det gäller kablaget.

    Mvh Jonas
    Okej, jag får göra ett försök då

    Är det någon som har fler förslag så skriv bara, jag vill lära mig så mycket som möjligt är det tänkt

    Mvh Daniel

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Åhus nu mera N Åsum
    Inlägg
    140
    De va då snabbt jobbat med sätena. han du komma hem innan du började
    varför stressa det kommer en dag i morgon med...
    http://www.garaget.org/?car=67478

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Johan 81
    De va då snabbt jobbat med sätena. han du komma hem innan du började
    Hehe, det var knappt Är helnöjd med sätena, tvättade av de och lite så. Blev skitbra!

    Ska bara ta och leta reda på matchande dörrsidor nu

    Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Idag kom tryckrör och HKS ssqv!

    Efter en massa polering och lite trixande med tillpassning satt det på plats:



    Till höger ser ni också den så vackert polerade batterihållaren

    Så här ser motorrummet ut i sin helhet just nu, det börjar ta sig




    Nästa steg blir nya silikonslangar, allmän städning, polering/vaxning och nya bromsbelägg. Men det får vänta tills nästa studiebidrag

    Som för övrigt ligger på 1050 kr i månaden..

    Mvh Daniel

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Hej roligt projekt för övrigt. Håller på med samma jag med bugdet fixning Men din inredning har du bara bytt baksätet eller eller stolar fram med?är det vanliga eller pilot? vet du skillnad? Mvh!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av W3ddy
    Hej roligt projekt för övrigt. Håller på med samma jag med bugdet fixning Men din inredning har du bara bytt baksätet eller eller stolar fram med?är det vanliga eller pilot? vet du skillnad? Mvh!
    Har bytt både fram och baksäte, detta är vanliga grå skinnstolar. Pilotstolarna har du här --> http://www.garaget.org/?car=1085&image=207123 Om jag inte misstar mig alldeles

    Mvh Daniel

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 CD 2.0T -88 Orginal Projekt.
    Av Rickard93 i forum Projekt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 18:54
  2. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:42
  3. Budget trimma 9000?
    Av nitro87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 17:35
  4. Budget-trim 9000 2,3t
    Av jonaz88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 21:50
  5. Projekt: Saab 9000 2.0T A50 300+Hkr *uppstartad*
    Av Robban_GBG20 i forum Projekt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •