Sidan 7 av 55 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 1085

Ämne: Saab 9000 Aero T-Gul

  1. #121
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Kolla och jämför med din gamla växellådsbussning, JAG påstår att hålen original inte sitter i centrum som på den nya bussningen.
    Okey?? Så du menar att denna nya bussning inte är rätt tillverkad? Så att det inte kommer att gå att sätta dit bulten som skall gå igenom.

    Men skall checka det RZ.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #122
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Kolla och jämför med din gamla växellådsbussning, JAG påstår att hålen original inte sitter i centrum som på den nya bussningen.
    Okey?? Så du menar att denna nya bussning inte är rätt tillverkad? Så att det inte kommer att gå att sätta dit bulten som skall gå igenom.

    Men skall checka det RZ.
    Jodå, klart det går.

    Men funderar man på hur vinklarna blev så skulle jag fundera 2ggr
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #123
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    198

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    UPDATE!!

    Ja nu har man varit slö igen. Men har hjälpt bror med hans 95:a polerat lite på den. Har halva bilen kvar att polera. Men idag så har det blivit lite gjort i garaget. Bland annat skaffat fram delar så att man inte står stilla för det. Men kunde inte fixa allt ändå. Men det som jag lyckades skrapa ihop idag var: kopplingspedal, bromspedal, kopplingscylinder och fästet för kontakterna till farthållaren.

    Sen så fick jag äntligen dit kopplingsröret som går igenom torpeden till slavcylindern. Har inte hittat hålet förut. Men idag så efter 5 min så var röret på plats. Sen så monterade jag på den bakrebussningen på svängarmen på vänstersida. Har som sagt förberett lite för att montera dit växellådan idag.

    Nu verkar det inte vara så långt borta med en uppstart, men allt kan hända. Så jag ropar inte hej än, innan jag är över ån.

    Lite bilder som vanligt:


    Var nog dags att byta dom, tror jag.


    Ahh nya friska och förbättrade.


    Ja en på plats då. Andra sidan kvar, dvs höger.


    Lite grejer från donatorbilen. Kopplingspedal, bromspedal, kopplingscylinder.

    Nu skall jag göra en inköpslista. Skall förbi ANA en sväng för att se vad dom har utav den listan hehe. Skall ut sen imorgon och lyfta i lådan. Det är iaf planen. Det får vi se om den håller eller inte.

    Sen så i veckan så ringde jag till bilprovningen och frågade vad som behövdes vid regbesiktningen. Det enda var ett miljöintyg från Saab Automobile AB. Sen så om jag hittade ett ställe som är godkända att väga bilar så skulle jag ha med det pappret också till regningen.

    Men men det var allt för idag.

    //Mr_Lööf

    varför regga bara att köra!
    ______________________________________
    9000 Classic Design Exclusive 2,3T Trollspeed
    #7268

  4. #124
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av LHjelm
    varför regga bara att köra!
    För att man då får möjlighet att köra på våra banträffar, och det måste ju ändå vara de viktigaste höjdpunkterna på året?

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  5. #125
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av LHjelm


    varför regga bara att köra!
    Känns lite mer "safe" att regga

    Vill slippa allt gnäll på besiktningen mm. Vill därifrån fort som bara attan. Trivs inte där inne om man så säger.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #126
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av LHjelm


    varför regga bara att köra!
    Känns lite mer "safe" att regga

    Vill slippa allt gnäll på besiktningen mm. Vill därifrån fort som bara attan. Trivs inte där inne om man så säger.

    Men det vet ju vi vad det beror på Linda Andersson jobbar ju på besikningen... har precis samma känsla, vill bara åka därifrån så fort som möjligt

    ///Mattsson
    Kör: 9000 Aero -91

  7. #127
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Är det inte bara det att original gummikudde är gjord för att sjunka ihop lite av tyngden från drivpaketet och då hamnar i rätt läge - den gula är stum och sitter rätt från början. Med tanke på att lutningen i detta fall är mer kontrollerad och konsekvent är original så ser jag inte vilka problem som skulle kunna uppstå...

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf

    Okey?? Så du menar att denna nya bussning inte är rätt tillverkad? Så att det inte kommer att gå att sätta dit bulten som skall gå igenom.

    Men skall checka det RZ.
    Jodå, klart det går.

    Men funderar man på hur vinklarna blev så skulle jag fundera 2ggr
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #128
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    [quote=the_Mattsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Lööf":1brsve3f

    Känns lite mer "safe" att regga

    Vill slippa allt gnäll på besiktningen mm. Vill därifrån fort som bara attan. Trivs inte där inne om man så säger.

    Men det vet ju vi vad det beror på Linda Andersson jobbar ju på besikningen... har precis samma känsla, vill bara åka därifrån så fort som möjligt

    ///Mattsson[/quote:1brsve3f]

    Nja tänkte mer på om man får en som är jävligt petig och inte säger något under hela besiktningen. Fick en sån som inte sa ett ord när jag besiktade 9-5:an i vintras. Men sen så är det väl så att om besiktningsmannen/kvinnan känner personen som kommer in med bilen så får han/hon inte besikta den bilen? Eller är det bara något gammalt groll??



    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Är det inte bara det att original gummikudde är gjord för att sjunka ihop lite av tyngden från drivpaketet och då hamnar i rätt läge - den gula är stum och sitter rätt från början. Med tanke på att lutningen i detta fall är mer kontrollerad och konsekvent är original så ser jag inte vilka problem som skulle kunna uppstå...

    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Jodå, klart det går.

    Men funderar man på hur vinklarna blev så skulle jag fundera 2ggr

    Nja stumm och stumm är väl inte det rätta ordet. PF-bussningarna är rätt så mjuka ändå. Men det är inte lika mycket luftrum i PF-bussningen som det är i orginalet. Kollade lite idag på orginalbussningen och det var inte mycket det skiljde. Orginalet så var hålet lite lägre placerat än PF´s som är mer centrerat. Men fick frågan om det blev PF-bussning där, av han som renoverade lådan åt mig. Han sa även att jag kunde ta automatens bussning också då den var lite hårdare än manuella. Men att det även gick bra med PF. Äsch! Det får bära eller brista.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #129
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Ja då har man äntligen fått dit växellådan på plats. Skall bara skruva fast den. Sen montera dit subframen så är det klart. Sen så ska ja inhandla växellänkage från Speedparts. På högersidan så fick krängningshämmaren ny bussning och en ny länk.

    Lite bilder. [OBS! Ursäkta kvaliten!]


    På väg upp hehe


    Egen tillverkning av styrpinnar för växellådn. Topplocksbult is tha shit!


    Nästan på plats.


    På plats. Woohoo!!

    Sen så började jag leta efter vart elkabeln och kontakten till bakljuset var någonstans. Sitter ju annorlunda på automaten. Letade och letade. Gick ut till donatorbilen och kollade. Hittade den på donatorbilen och följde den. Gick till kabelkanalen som är vid batteriet. Började titta i den på den gula. Där låg kabeln. Då blev jag glad. Trodde att jag skulle få dra nya kablar till det. Men icke. Tackar Saab för att allt är fördraget på 9000.

    Det var allt för idag. Mer kommer att ske imorgon. Då blir det till att lista ut vilka bultar som går till vart i subframen. hehe

    Over and Out!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #130
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    UPDATE!

    Ja nu så är subframen uppe och på plats. Skall fixa lite grejer som fattas. Har förlagt grejerna lite hehe.

    Sen så fick även vänster sidan ny krängarbussning och krängarlänk monterad. Monterade dit kopplingsröret till röret för slavcylindern. Satte i alla utom 2 bultar för växellådan.

    Så imorgon får jag min slang från bromsvätskebehållaren till kopplingscylindern. Sen resten av grejerna till kopplingspedalen på tisdag. Sen skall ja ta med mig och renovera kopplingscylindern på jobbet. Sen så är det bara att börja med att montera ner automatens bromspedal och montera in den manuella varianten och kopplingspedalen. Sen måste jag fixa iordning så jag får bort DRIVE-startspärren.
    Skall åka till speedparts imorgon Måndag och handla lite. Hoppas att dom har dom grejerna hemma.

    Det var allt för den här gången. Tyvärr inga bilder idag.

    Mvh: Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #131
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Hej!
    De ser fint ut nu e du inte långt ifrån prov körning

    Mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  12. #132
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Hej!
    De ser fint ut nu e du inte långt ifrån prov körning

    Mvh Andrej
    Tackar.
    Nopp är inte så långt kvar nu. Var hos speedparts igår och köpte lite delar till stötdämparna i fram och ett växellänkage. Sen var det ANA för en slang.
    Var på ANA idag igen för att hämta mina andra beställningar. 2 bultar + muttrar till bakaxeln, fjäder till kopplingspedalen, klämmor till kopplingslangen.

    Så nu är det bara att lägga i nästa växel å ÖKA! Har lite kvar att göra som sagt.

    Har fixat ett miljöintyg från Saab idag som skall ha med till regbesiktningen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #133
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Så då har man varit ute å grejat lite idag igen. Blev inte så mycket då man råkade somna på soffan när man kom hem. Sen kom kusinen ut å tjöta.

    Men har nu fått dit slangen som går från bromsvätskebehållaren in i kupén. Så skulle jag bara trycka dit gummigenomförningen i torpeden. Men det var inte så bara. Så efter några försök med ömmande pekfinger och tumme så gav jag upp den för idag. Började skruva ner fjäderbenet HF och delade det. Trodde att jag skulle kunna få ihop en bilsteindämpare + H&R fjäder på den sidan. Men fick se sen när jag hade bort fjädern att mellanlägget som ligger i fjäderskålen på fjäderbenet, var en aningen uppätet av allt grus, salt och vatten den har fått stå ut med.

    Så nya mellanlägg och bromsvätska är beställt nu från speedparts. Bromsvätskan blev ATE Super Blue Racing. Beställde 2liter, är ju alltid bra att ha hemma.

    Får se om det kanske blir nya bromsskivor fram också eller om jag skall ha de jag har nu. humm

    Lite bilder iaf.


    Lite sunkigt fjäderben


    Kapad org Aero fjäder VS H&R 40mm fjäder.


    Mmm längtar att få sätta ihop det och upp med det i bilen.


    Ja denna har nog sett sina bästa dagar, är jag rädd för.

    Det var allt för idag. Återkommer imorgon med lite mer info. Efter mekarkvällen.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Mm trevligt med nya prylar! Blir nog ett sånt kit för mig med (bilstein+h&r) när ekonomin tillåter.

    Keep up the good work!

    /W
    9000 Aero -96

  15. #135
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    För den som är intresserad! UPDATE!

    Ja då har man tillbringat en dag ute i garaget igen. Idag blev det att riva ur pedalstället ur donatorbilen, då jag till min förvåning fick se att det skiljde dom åt ändå. För i epc så är det samma mellan manuell och automat Så man fick ligga på rygg ute och skruva loss en idiotplacerad bult bakom rattstället. Sen var det 4st muttrar att lossa. Efter det en del brytning med ett brytjärn. Så skall se hur jag skall få på det i den gule.

    Sen så har jag fått de saknade fjädermellanläggen till fjädrerbena i fram. Så nu har dom kommit på plats. Dock så skall nya bultar som håller styrspindelhuset köpas nya då dom på vänstersida hade ingått i en förening med styrspindeln. Lite värmande med gas och sen slå med slägghammaren så lossa dom, fast blev lite defekta. Ooops.


    Ihopsättning.

    Klar! Allt är nytt förutom skyddsbäljen och bumpstoppen

    Sitter fint i bilen också.

    Bakaxeln börjades att monteras ihop för att kunna monteras på bilen sen. Väntar på att kompisen skall svetsa klart mitt specialverktyg för bussningarna till krängaren i bak.


    Grön och skön.

    Planerna för i morgon är att montera dit växellänkaget, skall bara åtgärda kampanjen som finns för den sortens länkar. Montera ihop mittkonsolen igen blir det också. Orkar inte titta på pedalstället. Är så trött på det just nu. Får ta det till veckan.

    Ja det var allt för den här gången.

    Mr_Lööf

    Bonusbild

    Så här ser bilen ut i övrigt.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #136
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Bra jobbat, kommer bli en riktig drömbil det här! Det gamla fjäderbenet ser riktigt äckligt ut... ungefär som det gör på min bil. Känns riktigt tråkigt att skruva ihop prylarna igen när allt annat är så fint.

    Är det dessa bultar du pratar om förresten?



    I sådana fall lider jag med dig, sicken skit. Var och handlade nya på Saab i Fredags. Tror dom kostade någon hundring styck med mutter.

    /W
    9000 Aero -96

  17. #137
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Bra jobbat, kommer bli en riktig drömbil det här! Det gamla fjäderbenet ser riktigt äckligt ut... ungefär som det gör på min bil. Känns riktigt tråkigt att skruva ihop prylarna igen när allt annat är så fint.

    Är det dessa bultar du pratar om förresten?



    I sådana fall lider jag med dig, sicken skit. Var och handlade nya på Saab i Fredags. Tror dom kostade någon hundring styck med mutter.

    /W
    Japp dom bultarna är det. Får se vad det kostar mig då ANA. Tur man har rabatt på grejorna där. Idag blir det lite små grejer att göra som sagt. Är ju trots allt mors dag. Skall ha familje middag vid 14.00. Så vi får se vad som hinns med.

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #138
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    198

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Det blir riktigt bra det här lööf
    har ju hänt massor som jag missat´! greja pedalerna nu bara så!
    ______________________________________
    9000 Classic Design Exclusive 2,3T Trollspeed
    #7268

  19. #139
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    Citat Ursprungligen postat av LHjelm
    Det blir riktigt bra det här lööf
    har ju hänt massor som jag missat´! greja pedalerna nu bara så!
    Är inte så bara att fixa typ. Var ett riktigt rövjobb att få bort pedalstället. men skall titta lite på alternativa sätt att få dit det. Tips på detta mottages hjärtligt.

    Men idag blev de inget garage. Lite ledigt kan man behöva också. Men imorgon kör vi på igen. Väntar på att polaren skall fixa mitt specialverktyg för krängar gummina för i bak. Så skall den vara klar för att monteras på bilen.

    Men måste göra som sagt en "att göra-lista". Lättast att se vad som återstår att göra då.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #140
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 Guns N´Roses Aero - Banpreppning

    ja igår så fick ja dit pedalstället med lite hjälp av en arbetskamrat. Tackar för den hjälpen. Nu återstår bara att dra fast den. Fick inte dit den översta bulten. Är lite trångt om man så säger.

    Bakaxeln är som sagt helt klar för att lyftas upp. Sen så är det dags för mittkonsolen att hitta dit. Har en liten inköpslista igen. En racingdomkraft(inte nödvändig för Kinnekulle då), gängingsverktygssats, Red Line ShockProof olja till växellådan.

    Får lägga på en rem i helgen. Ta med en massa fika mm.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Airbagslampa lyser efter laddning av batteri. Saab 9-5 -05.
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 23:15
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 19:46
  3. Laddning 9-3 Aero
    Av jowin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •