Sidan 11 av 55 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 1085

Ämne: Saab 9000 Aero T-Gul

  1. #201
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Standard 9000 det där va?

    trist hursom.. rost är aldrig kul..
    Jo de är standard. Men jag har aldrig sett en med så här möe rost.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #202
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Usch, ja, ser inte kul ut!
    Du har lite att stå i tills Saab-festivalen, men det fixar du nog!

  3. #203
    Grundladd saab_johans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    284
    Medlem#
    8432
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Jo de är standard. Men jag har aldrig sett en med så här möe rost.
    Jo tyvärr så är det ju väldigt vanligt rost ställe på 9000

    Så här såg det ut på min bil innan det fixades



    Jag skulle rekommendera att försöka hitta en fräsch reservdelsbil som du kan ta plåten ifrån och svetsa dit på din bil tror det lönar sig tillslut.
    Sommarbil: Saab 9000 Talladega -89 2,3T TD04 19t/7 vinklade ~400hp 18x9" Jnc 010 http://www.garaget.org/?car=173361
    Sommarbil: Saab 9-3 1,8t biopower -08 nordic steg 1 230hp/340nm 19X8,5 Axe cs-lite http://www.garaget.org/?car=390621
    Vinterbil: Saab 9-3 aero -01 t7 suit steg 3 ~260hp 17" 9-3ss aero fälgar http://www.garaget.org/?car=274138

  4. #204
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Liten uppdejt igen då.

    Som jag sa sist så skulle jag fixa lite fräsch plåt till rutramen av en polare som skrotar ner en 9000. Det blev gjort idag. Tog sin tid men skam för den som ger sig. Fick iaf ur det som jag behövde utan större motgång.

    Så nästa jobb är att försöka hitta punktsvetsar på den gule och borra ur dem och se om man kan få bort den plåten som är röten.

    Ja igår så skar jag ur rutan på den gule också. Och den som gjorde rutbytet sist ska nog sluta som glasmästare och börja med något annat. För det jobbet kallar jag inte fackmannamässigt utfört.
    Tråden gick av säkert 5ggr. Idag när jag skar ur rutan på bilen som skänkte lite plåt till T-Gul gick tråden aldrig av. Utan skar som om limmet vore utav smör!

    Ja lite bilder då. Dock ingen film denna gången..


    Ingen vindruta i bilen.


    Vissa tror att möe rutlim är bäst..


    Donatorn.


    Friskare plåt. Lite rost men är räddningsbart.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #205
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Uppdejt!

    Idag så firar de flesta Alla Hjärtans dag. Men är man singel så spenderar man tiden i garaget istället.

    Men blev några timmar lagda i garaget. Önskar att man hade haft ett hus med bra garage nu.. Så man kan spendera mer tid i garaget.

    Men idag så började jag att ta och skära upp T-Gul lite. Nu börjar den spännande delen av renoveringen, rostlagning! Tänkte att jag börjar i vänster nedre hörn av rutramen. Så började med att slipa bort färg och rost med min nylontrissa dock så tuggade den på såpass bra att den blev bara mindre och mindre.. Så de blev att montera på stålborsten på vinkelharry och halvmask åkte på.

    Så när färgen försvann och punktsvetsarna kom fram så blev de byte från vinkelharry till borrhéden och borrade bort punktsvetsarna. Var lite spännande att hitta de punktsvetsarna där det var gravrost.. Fick bryta och chansa..

    Fick tillslut bort den delen jag tänkte börja med. Så imorgon skall jag ut och göra samma sak på rutramen från donatorbilen. Sen ta med den plåten till jobbet och blästra den. Här skall det inte monteras på något i fel färg eller med rost. :P

    Aja bilder + en film(efter förfrågan) nu. Ni får ursäkta kassa mobilbilder.


    Huv bortagen = bättre med plats.


    Färg bortslipad och börjat borra punktsvetsar.


    Röten plåt borta från bilen.


    Hittar bara mer och mer rost..


    En bild på plåtbiten som är dålig.

    Ja så lovades det ju en film också. Varning för lite flum av filmaren. :P

    https://www.youtube.com/watch?v=vQbn...ature=youtu.be

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #206
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    mölltorp ute i bushen
    Inlägg
    1
    Snyggt jobbat, måste få se den där bilen live nån gång tillbringade själv alla hjärtans dag i garaget med min 9-5a, saknar min 9000. Inte rosten dock
    Med vänlig hälsning, Richard

  7. #207
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av richard75 Visa inlägg
    Snyggt jobbat, måste få se den där bilen live nån gång tillbringade själv alla hjärtans dag i garaget med min 9-5a, saknar min 9000. Inte rosten dock
    Med vänlig hälsning, Richard
    Tackar. Ja de kommer att läggas en del tid på rutramen innan jag är nöjd. Får dock inte lägga allt för mycket tid för då blir jag aldrig klar med den. hehe
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #208
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Update!

    Idag så har de blivit några timmar i garaget igen. Målet idag vara att få bort den "friska" plåten så den kan prepareras imorgon lite grann på jobbet.

    Så när jag kom ut i garaget så plockades vinkelharry fram med stålborste på. Och köra bort färgen över alla punksvetsar. Så man såg dem alla. Dock så var det 2 st jag inte kunde se pga rost! Ja denna rutram var inte 100%-ig rostfri. Men den är i mycket bättre skick än den rutram som sitter på bilen. hehe

    Sen så började allt jobb med att slå ett körnslag, borra och sen borra med punksvetsfräsen. Men efter 3st borr som gick av så kunde jag sära på plåtarna. Victory!! hehe

    Sen gick jag på rosten jag har funnit under rutramsplåten. Kommer att få åka till clas ohlsson och köpa lite saker till min Dremel multi.

    Det sista jag gjorde på bilen var att lägga på rostätare på rosten som fanns kvar. Sen så får jag fixa med primer och allt.

    Nu lite bilder på dagens verk.


    Renslipade punksvetsar.


    Borrade punksvetsar.


    Borrade punksvetsar och lätt rostig plåt. :P


    YES äntligen efter 3st borr. :P


    Kollade passning. A-stolpen skall kaps till rätt längd sen så kan man börja svetsa.


    Renslipade kanter. Lite svetsprimer så är de klara för att smaka på ESAB 170..


    Här göttar sig rostätaren.


    Även här så göttar sig rostätaren.

    Ja det var allt för idag. Imorgon blir de en ny vända till garaget.

    Höres då.

    Mvh Mr_Lööf!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #209
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931
    Vilket jobb! Detta ska följas.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  10. #210
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av lingua Visa inlägg
    Vilket jobb! Detta ska följas.
    Ja lite arbete blir de om man vill ha de bra gjort hehe.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #211
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Update igen!

    Fick som sagt loss den "friska" biten och tog med den till jobbet. Där fick den smaka på en dusch av sand och sen lite glas. Så den lilla ytrost som fanns på den plåtbiten kommer inte att fortsätta växa. Blir te att spackla lite där sen.

    Så i torsdags så var jag i garaget med målet att få måla den plåten med CA primer. Men fick bara slipat bort den rost som rostätaren har laget och gottat sig på. För sen fick man byta bromsbelägg på en kompis Saab 9000 i bak. Och givetvis så strulade det. Men tillslut så blev man klar med den.

    Så igår så åkte man direkt efter jobbet till garaget och började förbereda plåten för CA primer och sen måla på.

    Sen så äger man något som man aldrig trodde att man skulle äga. Något som det står Volvo på. hahaha. Efter att ha läst så många goda recensioner om Volvos svetsprimer och att man inte hittade någon annan i byn. Så blev det en tur till Bilia och köpte mig en burk. Så ska bli kul att se hur denna funkar.

    Bilder nu då. Tyvärr ingen film..


    Ser lite trevligare ut när den nu är plåtren.


    Slipat bort lite karosslim eller något som blästern ej tog.


    Maskerat där CA primern inte ska vara. Utan där Svetsprimerna skall läggas.


    "Jag ska måla hela världen, lilla mamma!" :P


    Svetsprimern då.

    De var allt för denna gången.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #212
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Update! Del1



    Lite sent men har haft lite annat för mig.

    I torsdags så blev det ju ett pass i garaget. Målet var att få dit plåten permanent på bilen. Så när jag kom ut så satte jag polaren på att ta bort maskeringstejpen där jag inte ville ha CA primer. Där skulle jag ju ha svetsprimer. Och den kommer jag att skriva om senare.

    Så medans polaren tog bort tejpen så målade jag på Volvos svetsprimer på de ytorna på bilen som kommer att hamna under den friska plåten och pluggsvetsarna. 5min torktid. Så vi valde att vänta lite längre. Då började vi att kika på polarens bil som vi bytte tändning/bränsle systemet på. Alltså DI/APC + LH till Trionic5.5. Där vi inte får den att ladda fullt. Endast grundladdtryck. Men det ska ja inte berätta mer om här. Bara i detta inlägg.

    Men efter lite pill med den så passade vi in den friska plåten på min bil. Klämde fast den med svetstänger och sen började vi svetsa. Men det är nu jag ska börja säga några ord om svetsprimern.
    Den skulle ju minska svetssprut ju. Så mycket svetsprut som vi fick när vi svetsade i torsdags har jag aldrig varit med om. Inte ens polaren som har lång erfarenhet av svetsning. För när vi la första punkten så spottade och fräste det bara. Sen när man svetsade i svetsarna så gick de ju hur bra som helst. Vi misstänker att det är svetsprimern som gör att det spottade vid första svetspunkten.
    Så detta resulterade i höga berg av svetspunkter..

    Men vi fick iaf dit plåten och den sitter fast.

    Nu över till bilderna från i torsdags.


    Polaren i arbete. Gött att vara arbetsledare ibland.


    Svetsprimer pålagt.


    Polaren svetsar lite. Jag svetsade lite också.


    Klart.


    Polaren slänger ett öga på svetsarna. :P

    Slut på del1. Fortsättning följer i del2 som kommer senare under dagen.

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #213
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Update del2

    Ja då kommer fortsättningen av updaten.

    Torsdagen bjöd inte på så mycket mer. Så plåten fick svalna över natten. Men efter jobbet på fredagen så åkte jag till garaget och slipade punksvets berg. Och spacklade lite. Blev allt lite svetsat också. hehe Där vi hade missat så satt säga.

    Sen så började jag slipa bort färg på donatorplåten för att ta resten av plåten. Men fick lite motivations dipp efter att se att jag måste byta plåt på donator delen..

    Ja de var inte mycket mer som hände. Och de var inte möe till updatering men hade inte bilderna klara för så därför blev de en del1 och del 2. :P


    Punktsvetsar och vågig plåt. :P


    Slipat och riktat lite plåt.


    Så här ser de ut efter att ha punksvetsat..


    Slipat och klart för spackling.


    Spacklat lite.

    [imgl]http://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0f5021129bb08027738a4c07c3ebba2b_large.jpg[/img]
    Bahh. Why!?


    Från Mr_Lööf, klart slut!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #214
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Vågar inte kolla på rutramen på nån av mina 9000. Bra jobbat.
    Gillar reg.skylten på den röde Saaben "740" he he, fast det kanke bara e jag som tycker det...

  15. #215
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    varför fyller du inte upp hålen ordentligt med svets och slipar ner det istället för att vara tvungen att fylla tomrummen med spackel?

  16. #216
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Vågar inte kolla på rutramen på nån av mina 9000. Bra jobbat.
    Gillar reg.skylten på den röde Saaben "740" he he, fast det kanke bara e jag som tycker det...
    Hehe nä de är en hemsk sjuka 9000 har..

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    varför fyller du inte upp hålen ordentligt med svets och slipar ner det istället för att vara tvungen att fylla tomrummen med spackel?
    1:Tunn plåt = risk för att bränna plåt för att få ett ännu större hål att fylla = mer svetstråd att slipa.
    2:Tar en stund att slipa svetstråd.
    3:Vill slippa att plåten slår sig.

    Men även om man bränner på och fyller hålen så hade man ändå fått spackla sen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #217
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Svetsa. pausa. svetsa, pausa.

    så gör man i tunnplåt så blir det kanon. alternativt höja trådmatningen funkar ju med men då får man prova sig fram och det kan vara knepigt.


    kommer nån av dom här svetsarna att sitta vid lacken eller sitter allt under lister osv?

    överkurs (som jag kör med) Tennspackla! då blir det aldrig rost och hållbart sate. Men DET är tungjobbat om man lägger på för mycket.

  18. #218
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tack, men kan allt det där.

    Det som är målet är ju att plåten sitter fast. Samt ju mer du svetsar ju mer värme blir det ju. Sen så när man slipar så blir det ju även varmt.
    Så jag satsar på att vara på säkra sidan med att vara lite sparsam med sveten.

    Det mesta kommer ju att sitta dolt. Men även om de sitter dolt så vill inte jag att de ska synas en massa berg av svetstråd när plasten tas bort.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #219
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    det där är la ändå rätt tjock plåt? totalt över 1mm iallafall?

    hursom så är det tennspackling som gäller om det ska bli perfekt. rostskyddar sate om inte annat. vet att -Konrad- visade exempel på en 9-5 där han kört epoxy på ena sidan och tennspackel + epoxy på andra sidan.

  20. #220
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Även om det totalt blir över 1mm tjocklek så är de båda plåtarna tunna. De slår ju sig vid förhög värme även vid slipning.

    Visst tennspackling är ju överlägset. Men är man noggrann med rostskydd och fått bort all tidigare rost så ska det ta ett bra tag innan rosten återkommer.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Airbagslampa lyser efter laddning av batteri. Saab 9-5 -05.
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 23:15
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 19:46
  3. Laddning 9-3 Aero
    Av jowin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •