Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Komp i en 9000?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Komp i en 9000?

    Hej

    Har tänkt att göra ett komptest på min bil någon gång under de närmsta dagarna. Anledning till detta är att jag misstänker att topplockspackningen är trasig. De symptom jag har fått är kraftig vitrök från bilen, visserligen så är turbon slut o bilen ger ifrån sig lite blårök med.

    Är turbon vattenkyld på en 9k Talladega -90 ? för då kan det ju vara därför det blir så mkt vitrök.

    Har luktat och tittat i expansionskärlet ock det varken luktar bensin eller bubblar ifrån det?...

    Men vad ska det vara för kompvärden på en 9000 talladega med 30k mil på mätaren ?... Eller är det så att det bara inte ska skilja för mycket på mätvärderna mellan burkarna ? Isnf hur mycket variation får det vara emellan dom ?

    Är tacksam för all hjälp jag kan få!

    /Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Komp i en 9000?

    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Är turbon vattenkyld på en 9k Talladega -90 ?
    Jopp
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Re: Komp i en 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Är turbon vattenkyld på en 9k Talladega -90 ?
    Jopp
    Så teoretiskt kan det vara så att turbon både drar olja och vatten och detta i sin tur leder till att det ryker så mycket vit rök ?

    /Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Kompvärden är svårt att uppskatta, men det synnerligen avgörande är ju det att värdena skall vara något sånär lika mellan de olika cylindrarna.

    Ett turbohaveri ger gärna en del vit rök med, framförallt om det rinner ut olja direkt i avgasröret. Massor med rök...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Kompvärden är svårt att uppskatta, men det synnerligen avgörande är ju det att värdena skall vara något sånär lika mellan de olika cylindrarna.

    Ett turbohaveri ger gärna en del vit rök med, framförallt om det rinner ut olja direkt i avgasröret. Massor med rök...
    Då låter det ju som om att "bara" turbon är trasig om jag har tur. Att byta topplockspackningen vill jag helst slippa då jag inte har tillgång till verkstad/garage.

    /Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Som sagt, mätvärdena bör bara vara någorlunda lika. Därmed inte sagt att den är hel bara för att du har bra kompvärden.

    Min drack vatten som ett as och jag hade kompvärden på omkring 14 på samtliga cylindrar.

    En bekant som också har en 9000 2.3T hade däremot bara 12 i komp och hans drar ingenting...

    När jag så öppnade upp så visade det sig att toppen var duktigt skev och packningen, ja den ska vi inte prata om.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78
    Där ser man, bilar kan vara luriga ibland...

    Men hur ska man försäkra sig på att toppen är okay då ? För de flesta symptomen som visar sig med en trasig topplockspackning stämmer ju inte in på min bil förutom vitröken då.. antar att det bara är att byta/renovera turbon som gäller o sen se ifall det blir bättre?

    /Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Där ser man, bilar kan vara luriga ibland...

    Men hur ska man försäkra sig på att toppen är okay då ? För de flesta symptomen som visar sig med en trasig topplockspackning stämmer ju inte in på min bil förutom vitröken då.. antar att det bara är att byta/renovera turbon som gäller o sen se ifall det blir bättre?

    /Mvh RzR
    Ur med stiften ta en ficklampa å kolla ner på kolvtoppen. Drar han i sej vatten å förbränner brukar kolvtoppen var rentvättad blank å fin. Nästa steg att trycksätta misstänkt cylinder med tryckluft. Man apterar simpelt truckluftsanslutningen på ett urholkat gammalt tändstift. Cylindern i kompläge, tryckluft och kollar om det bubblar i kylsystemet.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Där ser man, bilar kan vara luriga ibland...

    Men hur ska man försäkra sig på att toppen är okay då ? För de flesta symptomen som visar sig med en trasig topplockspackning stämmer ju inte in på min bil förutom vitröken då.. antar att det bara är att byta/renovera turbon som gäller o sen se ifall det blir bättre?

    /Mvh RzR
    Ur med stiften ta en ficklampa å kolla ner på kolvtoppen. Drar han i sej vatten å förbränner brukar kolvtoppen var rentvättad blank å fin. Nästa steg att trycksätta misstänkt cylinder med tryckluft. Man apterar simpelt truckluftsanslutningen på ett urholkat gammalt tändstift. Cylindern i kompläge, tryckluft och kollar om det bubblar i kylsystemet.
    Tack för tipset! ska se ifall ja kan utföra det testet.

    /Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 utan komp
    Av fabbebock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 12:53
  2. Vad mycke komp ska de va i en 9000 2,0 ltt motor
    Av Gismo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 11:01
  3. Helt plötsligt utan komp i cylindrarna. 9000 2.3t
    Av Ekbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 11:56
  4. 9000 Griffin -95:a utan komp
    Av Cabmange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •