Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: NG900 -96 värt att lägga pengar på? 22 000 mil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    NG900 -96 värt att lägga pengar på? 22 000 mil

    Jag har gått och skaffat mig en NG900 -96 som har gått ca 22 000 mil nu, serviceboken ser välfylld ut men bilen har sina skavanker.

    Motorfästet (övre) behöver med all säkerhet bytas, jag antar att det är lika bra att byta alla tre eftersom den har gått så långt som den har gjort? Är det någon skillnad i komfort att köpa ett förstärkt övre fäste från speedparts jämfört med original?

    Växellådan är ju lite halväcklig sådär, är svårt att få i växlar ibland och jag måste köra lugnt och växla mjukt för att det ska gå bra, jag är ganska säker på att detta till stor del beror på motorfästena men hur tar jag reda på om synkringarna börjar ge sig?

    Växellådsoljan ska bytas, försökte häromdagen men där går ju en balk mitt för pluggen, går den att skruva ner utan att jag behöver göra framvagnsinställning efteråt eller riskerar att motorn ramlar ner? Om det är för mycket bök med den kanske det är bättre att göra något litet verktyg så att det går att skruva loss urtappningspluggen utan att röra balken.

    vad är det mer allmänt som jag bör kolla på en bil som har gått 22k mil? Jag går i tankarna om steg 1 men det kanske är helt galet på en bil som gått såpass mycket?

    Jag gillar bilen skarpt men samtidigt undrar man ju lite hur mycket pengar det är värt att lägga om saker och ting behöver bytas på löpande band, har ingen aning om i vilket skick bussningar i framvagnen är etc.
    Bilen är i princip rostfri, lite bubblor under backspeglarna och några lister är allt jag kan hitta, så den känns väldigt fräsch för sin ålder.
    Hoppas jag kan få lite råd, ska jag köra med bilen tills den rasar eller är det värt att lägga ner några tusingar och få en bil som håller många år till?

    Kom på en sak till när jag var ute och körde lite idag, slängde i trean och stampade bottengas och upp till max, laddtrycksmätaren går upp till några millimeter innan rött och den drar ganska bra, tycker att det är mycket goare drag på tvåan men jag har inte kört bilen så mycket än så det kanske bara är vanesak hursomhelst, vid 2000 varv börjar turbon knuffa på och hänger med ända upp till max, men på vägen gör den två "dippar" och mätaren går ner till ca 1/3 av det gula fältet i nån sekund och sedan skjuter det på igen. Är detta normalt att turbon tappar lite tryck efterhand och behöver "börja om" eller ska jag misstänka att något inte står rätt till?

    Ups, glömde kanske säga att det är en 2.0T 185hk.
    NG900 -96 orörd.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    45
    Om du nyss har införskaffat den skulle jag tipsa om ny olja, oljefilter och tändstift på en gång. Att turbomätaren går det gula fältet ut för att sen gå ner och upp i samma växel är inte normalt. Den ska gå fullt ut på gula för att sedan sjunka tillbaka. Tills nästa växel slås i.
    Låter som en trasig wastegateklocka. Du kan alltid testa ditt GLT (grundladdtryck) genom att gasa fullt i t.ex 2ans växel och hålla i lite broms för att se, nålen ska gå upp till hälften av det gula. Om det är för lågt så har du något att utgå ifrån.
    Saab 900 SET -95
    Maptun steg 1

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av jayzon
    Om du nyss har införskaffat den skulle jag tipsa om ny olja, oljefilter och tändstift på en gång. Att turbomätaren går det gula fältet ut för att sen gå ner och upp i samma växel är inte normalt. Den ska gå fullt ut på gula för att sedan sjunka tillbaka. Tills nästa växel slås i.
    Låter som en trasig wastegateklocka. Du kan alltid testa ditt GLT (grundladdtryck) genom att gasa fullt i t.ex 2ans växel och hålla i lite broms för att se, nålen ska gå upp till hälften av det gula. Om det är för lågt så har du något att utgå ifrån.
    Jag hade precis samma symtom enligt ovan på min när magnetventilen var trasig, kraftiga pendlingar i turbo tryck vid ca 2500-3000 sen sköt den på hur bra som helst till och med lite för bra ibland.. GLT var mkt stabilt.

    Efter byte av magnetventil är trycket hur jämt som helst. Jag trodde först att min tryckklocka var trasig men efter renovering av denna hos Nordic Uhr blev det inte bättre (glt gick iofs upp något).
    ng900 2.0t-97 Steg2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kylestorp mitt i Skåne
    Inlägg
    138
    jag trimmade min 900 T -95:a vid 24K med steg 3, det gick hur bra som helst!

    Kan dock inte svara på om det kommer att blir bra med din! (men med min gick det bra )


    Men jag tycker att du ska se till att bilen går som den ska ORG först innan du trimmar!

    Ja dom har juh redan skrivit hur den ska "ladda" ORG så fixa det sen e det upp till dig om du vill trimma eller inte!

    Om du har bilen i hög växel o lågt varv o ger fullt hur laddar den då?
    MVH Oskar "LÄRLING" Kör 9³ ss aero -04 http://www.garaget.org/?car=44599

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    45
    Precis som Hassel skriver så kan det vara MV (magnetventilen) som är trasig också.
    Testa att ge full gas i 4an eller 5an vid låg hastighet kanske runt 70kmh i 5an, då bör den ladda fullt ut en bra stund.
    Saab 900 SET -95
    Maptun steg 1

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    nepp. oavsett hur jag gör så får jag lite ladd-dippar. Den går inte ner till grundladd men när den laddar fullt ligger den strax intill det röda fältet och när den dippar går den ner några millimeter. Hur kontrollerar jag magnetventilen?
    Hur lagar jag den?
    NG900 -96 orörd.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    4869

    Re: NG900 -96 värt att lägga pengar på? 22 000 mil

    Citat Ursprungligen postat av MrEsso
    Växellådsoljan ska bytas, försökte häromdagen men där går ju en balk mitt för pluggen, går den att skruva ner utan att jag behöver göra framvagnsinställning efteråt eller riskerar att motorn ramlar ner? Om det är för mycket bök med den kanske det är bättre att göra något litet verktyg så att det går att skruva loss urtappningspluggen utan att röra balken.
    Använd den korta änden på en 8mm L-formad insexnyckel. Du kan behöva kapa den något för att få plats. Biltema har ett knippe nycklar för 17 kr som funkar utmärkt för syftet.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    28

    Re: NG900 -96 värt att lägga pengar på? 22 000 mil

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Använd den korta änden på en 8mm L-formad insexnyckel. Du kan behöva kapa den något för att få plats. Biltema har ett knippe nycklar för 17 kr som funkar utmärkt för syftet.
    Själv körde jag med biltemas krafthylsa och en förlängare till spärrskaftet!
    Gick att komma åt med lite bök. Höjde bilen lite så jag skulle komma åt under. Men som sagt, ska inte vara några större bekymmer!

Liknande ämnen

  1. Hur mycket pengar ska man lägga på en 9-3 aero?
    Av Matte J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 14:34
  2. Är det lönt att lägga pengar på ljudet ?
    Av Thure$$ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 13:40
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 00:51
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 19:54
  5. Skulle inte lägga pengar...
    Av Herr Gaspedal i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •