Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kylvattentermos

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Kylvattentermos

    Hej!

    Jag har ett projekt på gång. Tanken är att ha en 20 liters isolerad tub (termos). Den ansluts till kylvattensystemet mellan motor och värmepaket. När man kör "laddas" termosen med varmt kylvatten, värme som annars skulle kylas bort, dvs värmen är helt gratis.

    En timer och vattenpump till detta och den kan sedan börja cirkulera ut varmvattnet i den kalla motorn och kupén. 20 liter kanske låter lite men vatten har en hög specifik värmekapacitet, dvs det går att "ladda" mycket värme i vatten, faktiskt dubbelt så mycket som i järn t.ex.

    Det bästa är priset, blir ju en bråkdel av en bensinvärmare. Den kommer heller inte dra alls lika mycket ström som en bensinvärmare. Nackdelen är jag kanske måste flytta bak batteriet och det är ju inte så lyckat kanske.

    Det enklaste vore att bara ha en termos utan pump etc. När du sedan startar bilen cirkuleras vattnet direkt in i motorn. Men då kommer ju kupén inte vara varm när man kommer...

    Någon som har några smarta synpunkter på detta?

    / Lasse

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Hej!

    Var det inte just SAAB som hade detta på tapeten för många år sen med det blev väl inte så mycket av det ?

    MvH Niklasson

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hej!

    Var det inte just SAAB som hade detta på tapeten för många år sen med det blev väl inte så mycket av det ?

    MvH Niklasson
    Satt i Ecosport.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55
    Jo det stämmer men dom använde en saltlösning som via fasövergångar (flytande-solid) resp (solid-flytande) kan laddas med energi. Samma princip som handvärmare t.ex.

    Problemet är att efter ca 50 laddningar så fungerar den inte längre. BMW har också försökt. Min tanke är att använda kylvattnet direkt. Mycket billigare enda nackdelen är det krävs en större volym.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    28
    Vad jag vet så finns det ett par svenska patent på en sådan termos lösning. Min bror har ett av patenten. När patentet togs fram gjordes en hel del tester på avgasvärden etc, resultaten var riktigt bra men ingen av de biltilverkare eller eftermarknads/tillbehörs tillverkare var intresserade.

    För oss här uppe i norra europa skulle det ju vara trevligt att kunna lagra och återanvända värmen. I de södra delarna kanske man skulle kunna lagra kyla istället.

    Lycka till med din idé
    9 5 aero kombi -00

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55
    Är det händelsevis Thermostore du pratar om? Har läst om den. Problemet är man måste ha en ganska stor volym, man kanske kan slänga ut reservhjulet?

    Ska nog slänga ihop en prototyp och se om konceptet fungerar, jag vill definitivt kunna värma kupén också.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    28
    Jo, om jag inte missminner mig så var brollan inblandad i Thermostore men han tog ut ett eget patent på en liknande lösning.

    Thermostores volym var väll under tio liter du nämner tjugo liter, så utrymmesmässigt är Thermostores lösning mindre. Vad jag minns så skulle man placera denna termos i bagaget men jag kan ha fel.
    9 5 aero kombi -00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •